Ta strona wykorzystuje cookies. Jeżeli zdecydują się Państwo kontynuować jest to równoważne z wyrażeniem zgody na wykorzystywanie cookies. W każdej chwili można zmienić ustawienia cookies klikając w ten link.

FB_blog_08_2018_lis2__.png

Bardzo często niezależnie od wieku, płci i obszaru specjalizacji, pracownicy przynajmniej w niewielkim stopniu oceniają swoją pracę jako stresującą. Najczęściej stresuje nas presja otoczenia zawodowego, nakład obowiązków oraz oczekiwania, które przed sobą stawiamy. Czasem nawet przyjemny dzień w lubianej pracy nieoczekiwanie potrafi przynieść ogromną dawkę stresu, które przekłada się na życie prywatne. Jakie są oznaki stresu oraz jak sobie z nim radzić?

Stres występuje na różnych płaszczyznach naszego życia. Każdy z nas doświadczył tego stanu, ale rzadko zastanawiamy się czym właściwie jest i jakie reakcje wywołuje w naszym organizmie. Tymczasem stres jest zespołem silnego napięcia, powodującego zaburzenia równowagi psychicznej i fizjologicznej. Zazwyczaj towarzyszą mu symptomy biologiczne występujące w sytuacji zagrożenia, takie jak przyspieszenie tętna i oddechu. Stres kojarzy się raczej negatywnie, ale warto pamiętać, że stan napięcia może być pozytywnym bodźcem do działania. Wszystko zależy od ilości i intensywności jego występowania. Rozróżniamy również dwa typy reakcji na stres: dystres – jako paraliż lub bezsilność oraz eustres – jako mobilizację do działania. W rezultacie dzięki odpowiedniej dawce stresu można odczuć jego pozytywne skutki – motywację i pozytywną mobilizację do działania.

ATMOSFERA, KTÓRA POMAGA

Jak pokazuje raport Hays „Stres i satysfakcja 2018”, firmy które dbają o dobrą atmosferę, pozytywne relacje w zespole, a także dają możliwość zachowania work-life balance, lepiej radzą sobie z rekrutacją nowych oraz zatrzymywaniem dotychczasowych pracowników. Jest to szczególnie istotne na rynku kandydata, w dobie trudności z pozyskaniem odpowiednich ekspertów.

Pracodawcy niejednokrotnie zauważają również wpływ stresu na pracowników oraz wizerunek firmy. Podejmują działania, które promują metody radzenia sobie z napięciem w miejscu pracy, a także tworzą nowe benefity ukierunkowane na poprawę samopoczucia w miejscu pracy. Wśród dodatków pojawia się dofinansowanie aktywności sportowych, wspólne imprezy, strefy relaksu w biurach, elastyczny czas pracy, owoce i soki w biurze, a także masaże relaksacyjne. Oprócz samych benefitów równie ważne jest tworzenie warunków sprzyjających redukcji stresu w miejscu pracy.

JAK ZREDUKOWAĆ STRES?

Jeśli bierzesz udział w trudnym projekcie, musisz wykonać wiele zadań w ściśle określonym terminie lub podjąć odpowiedzialną decyzję, to wszystkie te zadania same w sobie są już obarczone czynnikami stresogennymi. Chodzi więc o to, aby organizacja, kadra zarządzająca oraz współpracownicy nie dokładali sobie dodatkowej porcji nerwów. Zatrudnieni powinni się wspierać, wzajemnie motywować, otwarcie komunikować i skupiać na poszukiwaniu najlepszych rozwiązań. Kiedy poziom stresu jest zbyt wysoki działa destruktywnie i demotywująco. Tymczasem pozytywna atmosfera pozwala radzić sobie z nawet najbardziej stresującymi sytuacjami i może niwelować jego negatywny wpływ na pracowników.

Kolejnym istotnym elementem w radzeniu sobie ze stresem są uwarunkowania charakterologiczne. Niektóre osoby z natury przejmują się wszystkim dookoła i wiele spraw odbierają osobiście, co znajduje odzwierciedlenie również w pracy. Z kolei inni pracownicy nie angażują się emocjonalnie w pracę, a przez to ewentualne trudności i niepowodzenia nie są dla nich osobistą porażką. Dlatego też część pracowników jest bardziej, a inna mniej podatna na stres w środowisku zawodowym. Zdarza się także, iż pracownicy preferują pracę w stresie, ponieważ wtedy najbardziej angażują się w powierzone zadania i działają najskuteczniej. Permanentnie utrzymujący się wysoki poziom stresu może jednak prowadzić do poważnych schorzeń lub wypalenia zawodowego.

Niezwykle ważne jest, aby znaleźć swój optymalny poziom stresu, przy którym funkcjonujemy efektywnie, a napięcie nie działa nas destrukcyjnie. Dodatkowo istotne jest rozładowywanie napięcia – sposoby mogą być różnorodne i dopasowane do indywidualnych preferencji. To przede wszystkim czas na odpoczynek, spędzenie czasu z bliskimi i wszystkie czynności, które pomagają się zrelaksować. Warto znaleźć sobie zajęcie, które pokrywa się z naszymi zainteresowaniami, a dodatkowo pozwala oderwać myśli od pracy. Nauka języka obcego, bieganie, kurs tańca, czytanie, joga, spacer, podróżowanie – nieważne co, ważne żeby przynosiło zasłużony relaks i satysfakcję.