Ta strona wykorzystuje cookies. Jeżeli zdecydują się Państwo kontynuować jest to równoważne z wyrażeniem zgody na wykorzystywanie cookies. W każdej chwili można zmienić ustawienia cookies klikając w ten link.

FB_blog_01_2019_sączawa1.png

Proces rekrutacyjny to sytuacja, w której kandydat i przyszły pracodawca wzajemnie się poznają i wymieniają informacjami na swój temat. Na tej podstawie wybrany zostaje najlepszy kandydat na pracownika firmy. Warto jednak pamiętać, że aplikujący również dokonuje oceny organizacji i jej przedstawicieli, aby zdecydować czy oferta spełnia jego oczekiwania. A ponieważ każdy z nas ceni sobie otwartą komunikację, szczerość w rekrutacji powinna być obustronna.

Proces rekrutacyjny to inwestycja każdej ze stron, a wrażenia, które po sobie zostawimy, nie da się zmienić. Szanując siebie nawzajem i wykazując się profesjonalizmem, zwiększamy szansę na rekrutacyjny sukces. Niezależnie czy firma poszukuje pracowników na rynku kandydata, czy rynku pracodawcy, wzajemny szacunek i etyka w biznesie obowiązuje zawsze i każdego.

SZCZEROŚĆ PODCZAS ROZMOWY Z KANDYDATEM

Pracodawca najlepiej wie, jaka jest sytuacja biznesowa firmy, co zastanie kandydat i jakie będą jego cele na kolejne miesiące. Zdarza się jednak, że mimo świadomości swoich niedoskonałości, przedstawia je w bardziej atrakcyjny sposób, w mniejszym lub większym stopniu mijający się z rzeczywistością. Takie działanie jest niestety krótkowzroczne. Kiedy przedstawiciele firmy rzeczowo opisują sytuację i swoje oczekiwania wobec nowego pracownika, minimalizują tym samym ryzyko, że nowy pracownik po kilku miesiącach opuści organizację. Kandydat podejmując decyzję o przyjęciu bądź odrzuceniu oferty bazuje bowiem na informacjach, jakie otrzymał w procesie rekrutacyjnym. Kiedy więc aspekty zadeklarowane przez firmę podczas rekrutacji – zakres obowiązków, możliwość awansu – nie dochodzą do skutku lub oddalają się w czasie, nowy pracownik zaczyna rozważać zmianę. W rezultacie pracodawca musi ponownie rozpocząć ten sam proces rekrutacyjny, co kosztuje czas i pieniądze.

ROLA INFORMACJI ZWROTNEJ

Szczerość jest istotna również w relacji z kandydatem, który ostatecznie nie otrzymał oferty pracy. Informacja zwrotna i terminowe jej przekazywanie stanowi ogromną zaletę i działa na korzyść firmy. Niestety nie wszyscy pracodawcy traktują przekazywanie informacji zwrotnych jako kluczowy element procesu rekrutacyjnego. Tymczasem dla wielu kandydatów rzetelny feedback może się okazać świetną motywacją do rozwoju. Jeśli kandydat usłyszy, że nie zna wystarczająco dobrze języka obcego lub nie posługuje się programem Excel na zaawansowanym poziomie, może to być dla niego zachęta do dalszej nauki i bodziec do działania. Zdarza się, że po otrzymaniu konstruktywnej informacji zwrotnej kandydaci podejmują działania, które pozwalają im doskonalić posiadane i nabywać nowe umiejętności. Co więcej, uzasadnienie odrzucenia kandydatury sprawia, że kandydat pomimo niepowodzenia czuje się szanowany. Tym samym zyskuje pozytywny obraz organizacji i możliwe, że w przyszłości ponownie zaaplikuje na ogłoszenie firmy. Wtedy może być jeszcze bardziej wartościowy i docelowo znaleźć zatrudnienie w organizacji.

CO KANDYDAT MYŚLI O REKRUTACJI?

Proces rekrutacyjny to również świetna okazja, aby zapytać kandydatów o opinię na temat przeprowadzonego procesu rekrutacyjnego. Może się okazać, że działania firmy nie były idealne i istnieją konkretne elementy wymagające poprawy. Takie informacje w przyszłości pomogą udoskonalić proces rekrutacji i wzmocnić markę firmy jako pracodawcy, co docelowo zwiększy liczbę aplikujących na oferty.

Ostatnio często możemy usłyszeć o candidate experience – doświadczeniach kandydatów w trakcie rekrutacji i po jej zakończeniu. Mówimy tu o doświadczeniach wszystkich osób ubiegających się o pracę – zarówno tych, których decydujemy się zatrudnić, jak również kandydatów, którzy uczestniczyli w procesie, lecz ostatecznie nie otrzymali oferty pracy. Na candidate experience składają się także wszystkie działania, które mogą budować – zarówno markę pracodawcy, jak i markę konsumencką. Kandydaci to przecież często klienci firm, którzy kupują jej produkty lub korzystają z jej usług.

Warto mieć na uwadze, że dzisiejszy rynek pracy jest wymagający, a pozyskanie wysokiej klasy specjalistów staje się coraz trudniejsze. Dbając o dobrą markę zwiększamy szansę, że firma stanie się pracodawcą pierwszego wyboru dla najlepszych kandydatów. Zadowolony kandydat, nawet jeśli nie otrzyma propozycji współpracy, może swoje pozytywne doświadczenia przekazać dalej i zarekomendować firmę swoim znajomym.