Ta strona wykorzystuje cookies. Jeżeli zdecydują się Państwo kontynuować jest to równoważne z wyrażeniem zgody na wykorzystywanie cookies. W każdej chwili można zmienić ustawienia cookies klikając w ten link.

Autor

Wdrożenie nowego pracownika
Okres ważny również dla pracodawcy

wdrozenie500x300.png

Powszechnie uważa się, że proces rekrutacji zaczyna się od zainteresowania kandydata daną ofertą, a kończy się na podpisaniu umowy o pracę. Zadanie wykonane, pozostaje już tylko odliczanie dni do pojawienia się nowego pracownika przy biurku, który najlepiej od razu zacznie pracować ze stuprocentową wydajnością.  

Jednak równie ważną, a często zaniedbywaną częścią procesu rekrutacji, jest proces wdrażania kandydata do pracy w firmie. Od pierwszego wrażenia w dużej mierze zależy to, jak nowozatrudniony będzie postrzegał swojego nowego pracodawcę. Dobre wrażenie, to większe zaangażowanie i produktywność. Niestety, wiele organizacji lekceważy ten niezwykle istotny gest, jakim jest powitanie nowego pracownika w strukturach firmy. 

Odpowiednio przeprowadzony proces wdrożenia pracownika pomoże mu szybko stać się częścią organizacji. Należy pamiętać, że ekscytacja, jaką odczuwają nowozatrudnione osoby w momencie, gdy dowiadują się, że dostały pracę miesza się z niepokojem, jak sobie poradzą. Silne wsparcie, niespieszne przekazanie niezbędnych informacji sprawiają, że nowy pracownik odnajduje się w środowisku i szybko staje się samodzielny na stanowisku. 

Istotne powinno być zaangażowanie kandydata jeszcze przed faktycznym rozpoczęciem pracy. Po otrzymaniu i przyjęciu oferty pracy, powinien przez cały czas mieć poczucie, że firma czeka na jego dołączenie do zespołu. W przeciwnym razie zawsze może się znaleźć ktoś, kto złoży mu kontrofertę. Ponadto warto zastanowić się, jaki wpływ na dotychczasowych pracowników będzie miało przyjście nowego kolegi. Wprowadzenie kogoś zupełnie nieznajomego do zgranego zespołu bez odpowiedniego przygotowania może być dla wszystkich stron nieprzyjemnym doświadczeniem. 

Jakie są najważniejsze zagadnienia, które należy brać pod uwagę, by stworzyć udaną strategię wdrażania nowozatrudnionych pracowników? 

Po pierwsze, wdrożenie musi być postrzegane jako integralna część procesu rekrutacji. Być może w firmie funkcjonuje standardowy program wdrożeniowy dla wszystkich nowozatrudnionych, ale czy istnieje osobny, dla kadry wyższego szczebla? Co ciekawe, wiele organizacji lekceważy wagę dedykowanych programów dla nowozatrudnionej kadry menadżerskiej, koncentrując się na pracownikach niższego i średniego szczebla. Odnosząc się do wyższych stanowisk, firmy zakładają, że takie osoby od razu doskonale wiedzą, co i jak należy robić. Być może jest to obszar, który należy usprawnić. 

Po drugie, zatrudnienie nowej osoby należy potraktować, jak element budowania zespołu, zanim jeszcze dołączy do niego nowy członek. Zorganizowanie nieformalnego spotkania, z przedstawicielem HR lub mentora wprowadzającego w tajniki organizacji szybko umożliwi nowo zatrudnionemu wejście w kulturę organizacyjną firmy. 

Po trzecie, nie wolno traktować wprowadzenia pracownika do firmy jako jednodniowego, podstawowego szkolenia czy prezentacji. Doświadczona kadra w początkowym okresie zatrudnienia powinna wykazać się otwartością i komunikatywnością wobec nowych osób, aby przyspieszyć proces aklimatyzacji w nowym miejscu. 

Doskonale zorganizowany program wdrożeniowy jest swoistą inwestycją. Ludzie są na wagę złota, gdy czują się swobodnie, znają oczekiwania i cieszą się zaufaniem współpracowników. Przecież już tak wiele zainwestowaliśmy w nich na etapie rekrutacji. Dlaczego zatem nie poświęcić im trochę więcej czasu, aby mieć pewność, że inwestycja nie została zmarnowana?

|

Kontakt dla mediów

Dziennikarzy chcących uzyskać komentarze eksperckie o rynku pracy w Polsce, prosimy o kontakt z zespołem PR.