Ta strona wykorzystuje cookies. Jeżeli zdecydują się Państwo kontynuować jest to równoważne z wyrażeniem zgody na wykorzystywanie cookies. W każdej chwili można zmienić ustawienia cookies klikając w ten link.

Baza wiedzy

Kontakt dla mediów

Paulina Łukaszuk
Communications Manager
M: +48 661 610 554
E: lukaszuk@hays.pl

Zofia Nowak
PR Specialist
T: +48 22 584 5673
E: znowak@hays.pl 

Zawód Buyer i działy zakupów. Wzrost znaczenia w okresie spowolnienia gospodarczego

Dotychczas na polskim rynku pracy działy zakupów charakteryzowały się bardzo małą rotacją pracowników. Wynikało to przede wszystkim z niewielkiej liczby nowych wakatów w tym obszarze biznesowym, jak również z pewnego niedowartościowania działu zakupów przez pracodawców na rynku polskim. Duża część osób pracujących „w zakupach” przyznaje, że początek pracy w tym dziale nie był świadomą decyzją, a zawodowym przypadkiem. Trudno się temu dziwić biorąc pod uwagę fakt, iż w Polsce, kierunki kształcące kadrę specjalistyczną w zakresie zakupów, są dopiero w powijakach. Trzeba przyznać, że pomimo braku specjalistycznych uczelni, polscy „eksperci zakupowi” cieszą się dużym uznaniem w całej Europie.

Dział zakupów, a oszczędności w firmie

Dział zakupów, jako jeden z nielicznych, paradoksalnie skorzystał na obecnym spowolnieniu gospodarczym. Zakupy w organizacji zaczęły być bardziej doceniane, a pracodawcy zauważyli, że dobry „Buyer” (Kupiec), to realne pieniądze w postaci oszczędności. Dzięki temu na rynku pracy pojawiły się nowe możliwości dla ekspertów ds. zakupów. Wiele organizacji obecnie powiększa swoje działy zakupowe, zatrudniając nowych pracowników. Jest też duża grupa firm, które dotychczas nie miały w swoich strukturach oddzielnego departamentu zakupów komercyjnych (zakupów, które czynione są na potrzeby całej organizacji). Kryzys gospodarczy to dobry czas na stworzenie takiego działu i przekazanie odpowiedzialności za wydatki ekspertom ds. zakupów. Okazuje się, że taka inwestycja bardzo szybko się zwraca. Dobry Kupiec, który potrafi analizować, wyszukiwać dostawców i dobrze negocjować, może bardzo przyjemnie zaskoczyć swojego pracodawcę, redukując koszty. Skala tych działań ma bardzo istotny, pozytywny wpływ na ostateczny wynik finansowy firmy. Dobry moment gospodarczy na rynku pracy, a także duży potencjał, niewykorzystywanych w pełni możliwości, sprawia, że działy zakupów w Polsce mają przed sobą okres rozwoju zarówno ilościowego jak i jakościowego.

Cechy idealnego „Kupca”
 

W obliczu pozytywnych perspektyw na rynku pracy w obszarze stanowisk zakupowych warto odpowiedzieć sobie na pytanie: Jakie cechy powinien mieć dobry Kupiec? Na pewno powinien charakteryzować się umiejętnościami analitycznego myślenia, kompetencjami perswazji i negocjacji oraz posiadać zdolności budowania pozytywnych relacji i komunikowania się z ludźmi. Kupiec, bez względu na specyfikę zakupów, jest w stałym kontakcie nie tylko z dostawcami, lecz także z wieloma działami wewnątrz swojej organizacji. Praca w dziale zakupów wymaga także wysokiej dynamiki działania i odporności na stres. W roli Kupca dobrze sprawdzają się osoby, które posiadają umiejętności planowania, potrafią pracować z cyframi i ciągle poszukują możliwości optymalizacyjnych. Reszta to czas i doświadczenie, które zdobywa się podczas pracy.

Działy zakupów w Polsce mają przed sobą perspektywy rozwoju oraz wzrostu ich znaczenia w organizacjach. Obecne trendy wskazują, iż mogą powstawać nowe stanowiska w obszarze zakupów, a firmy z czasem staną przed potrzebą doboru wykwalifikowanej kadry.

|

Archiwum prasowe

Zapoznaj się z notatkami prasowymi, artykułami oraz wywiadami mediowymi HAYS Poland z ubiegłych lat.

Archiwum TV/Radio

Zobacz wywiady udzielone dla mediów z ekspertami HAYS Poland nt. trendów oraz sytuacji na rynku pracy w Polsce.