Skip to content
Hays - Recruiting experts worldwide
  1. Konto:
    Konto:

KANDYDACI, DOWIEDZCIE SIĘ CZEGOŚ O FIRMIE

ZANIM PÓJDZIECIE NA ROZMOWĘ REKRUTACYJNĄ

 

Dysponowanie wiedzą o firmie i dzielenie się nią w trakcie spotkania z rekruterem nie stanowi już atutu, ale jest raczej koniecznością. Kandydat bez znajomości podstawowych faktów na temat potencjalnego pracodawcy ma dużo mniejsze szanse na otrzymanie pracy.

− Jeszcze do niedawna, osoby poszukujące pracy były nakłaniane do wyróżnienia się na tle innych kandydatów poprzez wcześniejsze wyszukanie danych na temat firmy oraz osoby przeprowadzającej rekrutację – mówi Katarzyna Komornik, Team Leader Manufacturing & Operations W Hays Poland. Dzięki zebranym informacjom, kandydaci mogli przedstawić swoje wcześniejsze obowiązki oraz dokonania w odpowiednim kontekście. W trakcie rozmowy kwalifikacyjnej, zwroty typu „Ze strony firmy wynika…” lub „Przeczytałem w prasie, że firma…” robiły ogromne wrażenie.

Jednak zdaniem Katarzyny Komornik te czasy już minęły. – Nieznajomość podstawowych faktów na temat organizacji sprawia, że taka osoba się wyróżnia na tle innych, ale negatywnie. W dobie internetu oraz łatwego dostępu do informacji, na niewiedzę kandydata nie ma żadnego usprawiedliwienia – twierdzi Katarzyna Komornik.

Co więcej, zawodowi rekruterzy wiedzą, kiedy kandydat blefuje. Skąd? – Osoby, które nie przygotowały się do rozmowy, często udzielają wymijających odpowiedzi lub przytaczają przykłady ze swojej kariery zawodowej, które nie są istotne dla stanowiska, organizacji lub jej klientów – mówi Katarzyna Komornik i dodaje – Inne przykłady to zadawanie pytań, które dotyczą ogólnodostępnych informacji o firmie, nieumiejętność zaprezentowania, jak umiejętności kandydata mogą przydać się w firmie czy niezrozumienie jak dane stanowisko wpływa na realizację celów firmy.

Jak więc należy wyszukiwać informacje na temat potencjalnego pracodawcy? Oto kilka rad:

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE

Podstawowym minimum jest znalezienie profili firmy i rekrutera na portalu LinkedIn. Polub fanpage organizacji na Facebooku i obserwuj jej profil na Twitterze, aby pozostać na bieżąco z najnowszymi informacjami dotyczącymi firmy.

GOOGLE

Znajdź informacje o firmie i rekruterze w wyszukiwarce. W tym przypadku zakres dostępnych informacji jest znacznie większy. Skoncentruj się na informacjach dotyczących aktualności związanych z firmą: zmiany personalne na stanowiskach zarządczych, ekspansja działań organizacji na nowych rynkach lub poszerzenie oferty usług lub produktów.

STRONA FIRMY

Oficjalna witryna organizacji dostarcza najbardziej aktualnych informacji oraz, co najważniejsze, wgląd w kulturę pracy firmy.

GLASSDOOR

Glassdoor oraz inne strony internetowe, oferujące możliwość wyrażenia opinii na temat firm z perspektywy ich pracowników, są doskonałym źródłem wiedzy na temat kultury organizacji.

− Zdobyta w ten sposób wiedza, będzie kontekstem dla autoprezentacji kandydata – mówi Katarzyna Komornik – Jeśli strona internetowa firmy kładzie nacisk na wiedzę ekspercką i rozwój zawodowy, to warto w trakcie rozmowy wspomnieć o awansie otrzymanym dzięki jakości pracy przekraczającej oczekiwania. Jeśli witryna jako wartość nadrzędną wyróżnia pracę zespołową, to warto przytoczyć przykłady współpracy w grupie, która zakończyła się sukcesem.

Warto poznać usługi, produkty oraz cele firmy oraz dowiedzieć się, które organizacje są dla niej największą konkurencją. Pozwoli to na zrozumienie wyzwań, przed jakimi obecnie stoi potencjalny pracodawca. Zdaniem Katarzyny Komornik – Należy sprawdzić czy do grona naszych znajomych należy osoba, która pracuje lub pracowała w tej firmie. Nie ma lepszych rad od tych udzielonych przez osoby posiadające bezpośrednie doświadczenie z firmą.

O CZYM WARTO JESZCZE PAMIĘTAĆ?

Dobrze przeprowadzony research skutkuje dużym zasobem informacji. Należy jednak unikać sytuacji, w której zasypujemy rekrutera faktami na temat firmy lub niepytani oferujemy własne rozwiązania problemów. – Krytykowanie organizacji lub twierdzenie, że jest się w stanie zrobić coś lepiej niż obecni jej pracownicy nie leży w gestii kandydatów. Zebrana wiedza powinna być wykorzystana do wyboru odpowiednich metod autoprezentacji w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej. Jeśli opanujemy ten element do perfekcji, to zyskamy dużą szansę na sukces.

|