Ta strona wykorzystuje cookies. Jeżeli zdecydują się Państwo kontynuować jest to równoważne z wyrażeniem zgody na wykorzystywanie cookies. W każdej chwili można zmienić ustawienia cookies klikając w ten link.

Baza wiedzy

Kontakt dla mediów

Paulina Łukaszuk
Communications Manager
M: +48 661 610 554
E: lukaszuk@hays.pl

Zofia Nowak
PR Specialist
T: +48 22 584 5673
E: znowak@hays.pl 

KILKA RAD, JAK NIE BYĆ ZŁYM SZEFEM

Jeżeli niedawno awansowałeś i zacząłeś zarządzać zespołem ludzi, skorzystaj z kilku rad ekspertów rekrutacyjnych HAYS. Jeśli nie wpadniesz w pułapkę złych nawyków, masz szansę osiągnąć sukces jako szef.

„Będąc świeżo upieczonym menadżerem, łatwo jest w nieświadomy sposób utrwalić swoje złe nawyki " - wyjaśnia Michał Młynarczyk - CEE Managing Dyrektor Hays. „Czasami ludzie chcą za wszelką cenę udowodnić, że mają umiejętności przywódcze i koniecznie dokonać zmian w organizacji zapominając, że warto na spokojnie przeanalizować nową sytuację, w jakiej się znaleźli. Bo złe zarządzanie ma negatywny wpływ nie tylko na zespół, ale może zburzyć długofalową karierę menadżera”.

Kilka poniższych wskazówek pomoże nowoawansowanym menadżerom w drodze do dojrzałego przywództwa.

Szanowany i odnoszący sukcesy szef powinien:

  1. Poznać co motywuje każdego z członków zespołu: „Częstym błędem jest przyjęcie założenia, że to co mnie motywuje musi też motywować innych" – mówi Michał Młynarczyk i dodaje - Warto w pierwszych dniach usiąść indywidualnie z każdym z członków zespołu i zapytać co tak naprawdę go motywuje. Często okazuje się, że dla każdego są to inne elementy - prestiż, pozycja, uznanie pracowników lub/i przełożonego, różnorodność zadań lub wręcz przeciwnie bezpieczeństwo i jasno określone zadania oraz zaskakująco rzadko jako motywator pojawiają się pieniądze. Poznanie prawdziwych motywacji twojego zespołu pozwoli na skuteczniejsze zarządzanie i uniknięcie wielu nieporozumień.
     
  2. Postawić jasne oczekiwania co do zachowania członków zespołu: Zostając menedżerem w pierwszych dniach powinieneś wygłosić tzw. Exposé podczas którego zakomunikujesz swoją wizję zespołu, swoich relacji z pracownikami, nakreślisz oczekiwania jakie masz wobec nich i kryteria wedle których będziesz ich oceniać. Powiedz o swoich wartościach w pracy i o tym co jest dla Ciebie ważne. Zapytaj każdego z nich, jakie ma oczekiwania wobec Ciebie jako przełożonego.
     
  3. Zarządzać w nieszablonowy sposób: „Nie próbujmy naśladować innych – mówi michał Młynarczyk i dodaje - Jako nowy lider musisz znaleźć swoją własną drogę. Przełamanie stereotypów często okazuje sie pierwszym krokiem ku dobremu przywództwu. Znajdź chwilę, by obiektywnie ocenić swoje zachowanie w zakresie stosowania przymusu, nagradzania czy inspirowania innych. Spróbuj stać się wzorem, który wykorzystuje własne unikalne doświadczenia by zainspirować swój zespoł.“
     
  4. Wystrzegać się działań pod wpływem stresu: Zdaniem Michała Młynarczyka warto uświadomić sobie, co wywołuje u nas negatywne emocje. „Pod wplywem stresu często, zamiast podejmować racjonalne decyzje, reagujemy emocjonalnie. Jeśli poznamy, co powoduje u nas stres, możemy odpowiednio zmodyfikować nasze zachowanie i zachować spokój w nerwowych sytuacjach. Istotne jest również, aby rozpoznać, jak na stres reagują podwładni – po to, by zawczasu przewidzieć ich reakcję i zapewnić wsparcie, gdy to konieczne”.
     
  5. Opierać się na szczerych opiniach: „Szefowie często otoczeni są przez pochlebców mówiących to, co chcesz usłyszeć " – mówi Michał Młynarczyk i dodaje – Dlatego należy słuchac opinii tych, którym ufamy, zarówno w firmie, jak i spoza niej. Szczera rozmowa może nie raz sprowadzić Cię na ziemię, bo dopiero ona uświadomi Ci, co faktycznie się dzieje w organizacji, gdzie tkwi błąd i czy to ty jesteś częścią tego problemu. System oceny 360 stopni da kompleksową informację na temat tego, jakim jestes przywódcą zdaniem swojego zespołu.”
     
  6. Myśleć globalnie: „Dzisiejsi przywódcy muszą bezproblemowo pracować w rożnych kulturach. W zglobalizowanej gospodarce dobrzy liderzy muszą wystrzegać się takich opinii, dla których charakterystyczny jest pogląd, że jeżeli coś działa w ich kraju, będzie działać także w innym. Wrażliwość kulturowa jest szczególnie istotna dla dzisiejszych liderów " – mówi Michał Młynarczyk.
     
  7. Uprawiać sport: „Być może trudno jest znaleźć czas na ćwiczenia, gdy otrzymałeś awans, przed Tobą nowe zadania i chęć, by osiągnąć rezultaty nawet za cenę długich godzin za biurkiem, ale utrzymywanie w dobrej formie zarówno ciała, jak i ducha poprawi Twoją odporność, zdolności decyzyjne i skuteczność" - mówi Michał Młynarczyk i podkreśla – „Dlatego wysypiaj się i ćwicz regularnie. To zrobi z Ciebie lepszego lidera, i który najprawdopodobniej nie podejmie decyzji irracjonalnych lub pod wpływem emocji."

    Powyższe zagadnienia zostały opisane szerzej w najnowszym Hays Journal - ukazującym się dwa razy w roku magazynie dotyczącym zagadnień HR i rekrutacji. Aby przejrzeć  Hays Journal proszę odwiedzić: http://www.hays.pl/hays-journal/index.htm
|

Archiwum prasowe

Zapoznaj się z notatkami prasowymi, artykułami oraz wywiadami mediowymi HAYS Poland z ubiegłych lat.

Archiwum TV/Radio

Zobacz wywiady udzielone dla mediów z ekspertami HAYS Poland nt. trendów oraz sytuacji na rynku pracy w Polsce.