Ta strona wykorzystuje cookies. Jeżeli zdecydują się Państwo kontynuować jest to równoważne z wyrażeniem zgody na wykorzystywanie cookies. W każdej chwili można zmienić ustawienia cookies klikając w ten link.

Baza wiedzy

Kontakt dla mediów

Paulina Łukaszuk
Communications Manager
M: +48 661 610 554
E: lukaszuk@hays.pl

Zofia Nowak
PR Specialist
T: +48 22 584 5673
E: znowak@hays.pl 

LOKALIZACJA KLUCZOWĄ DECYZJĄ INWESTYCYJNĄ

Polska może zaoferować potencjalnym inwestorom nie jedną, czy dwie lokalizacje, jak ma to miejsce w przypadku wielu państw regionu Europy środkowo-wschodniej, ale siedem ponadmilionowych aglomeracji miejskich, będących jednocześnie ważnymi ośrodkami akademickimi, oraz kilkanaście mniejszych lokalizacji.

W ostatnich latach – jak pokazuje raport „10 lat sektora nowoczesnych usług biznesowych w Polsce” przygotowany przez Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ) i Hays Poland – Polska, z lokalizacji początkującej w sektorze usług dla biznesu (Business Services Sector, BSS), stała się dojrzałym rynkiem. Z powodzeniem funkcjonuje tu ponad 659 firm polskich i zagranicznych, ulokowanych w 23 różnych miastach, dających zatrudnienie ponad 150 tys. wykształconym pracownikom.

Aż 11 lokalizacji może pochwalić się liczbą centrów przekraczającą 10 podmiotów. Są to: Kraków, Warszawa, Wrocław, Łódź, Aglomeracja Górnośląska (m.in. Katowice oraz Gliwice), Trójmiasto, Poznań, Bydgoszcz, Lublin, Rzeszów oraz Szczecin. - Znajdujące się w tych miastach centra zatrudniają w sumie niemal 98% wszystkich pracujących w branży – podkreśla Iwona Chojnowska-Haponik, dyrektor Departamentu Inwestycji Zagranicznych PAIiIZ. Pod względem liczby centrów dominuje Warszawa, gdzie swoją działalność ulokowały 133 firmy, na drugim miejscu są: Katowice i pozostałe miasta Metropolii Silesia (83 centra), a na trzecim Kraków (78 centrów).

Z kolei, jak zauważa Tamara Morales, Team Manager Hays Talent Solutions, Łódź plasuje się w pierwszej piątce najlepiej rozwijających się miast w kraju, w aspekcie kapitału ludzkiego i społecznego, jakości życia, infrastruktury, funkcjonowania instytucji oraz atrakcyjności inwestycyjnej. - Łódź przyciąga coraz więcej inwestycji, także z sektora SSC/BPO. Jej atutem jest lokalizacja – mówi Tamara Morales. – Łódź jest doskonale skomunikowana ze stolicą, a jednocześnie znacznie atrakcyjniejsza finansowo od dużych aglomeracji miejskich – dodaje.

Zdaniem Hanny Zdanowskiej, Prezydent miasta, Łódź przyciąga dynamicznie rozwijające się firmy oraz oferuje formy wsparcia spotykające się z uznaniem inwestorów - Kładziemy nacisk na współpracę między uczelniami wyższymi i biznesem. Realizacja kolejnych projektów przez łódzkie firmy to najlepsza rekomendacja naszego miasta dla nowych partnerów biznesowych – ocenia.

Kluczowy dla powodzenia inwestycji BSS jest dostęp do wykwalifikowanych pracowników o określonych kompetencjach językowych i technicznych. Polska z 430 uczelniami wyższymi jest z tego punktu widzenia najgłębszym rynkiem w tej części Europy.

Przykładem firmy, która wybrała Łódź jako główną siedzibę na swoje Centrum Operacyjne jest Grupa Nordea. - Otworzyliśmy Nordea Operations Centre w 2010 roku i ciągle się rozwijamy. W tej chwili w Łodzi zatrudniamy ponad 900 osób – mówi Mikołaj Ługowski, dyrektor Nordea Operations Centre. - Atrakcyjność miasta opiera się przede wszystkim na dostępie do wykwalifikowanych i doświadczonych pracowników oraz absolwentów – zaznacza.

Zasoby kadrowe odgrywają najistotniejszą rolę przy wyborze lokalizacji, jednak inwestorzy podkreślają też inne ważne czynniki, takie jak dobre skomunikowanie, niezawodna infrastruktura IT, bogata oferta nowoczesnej powierzchni biurowej, współpraca z władzami lokalnymi, atrakcyjny system zachęt oraz wysoka jakość życia. Oferta Polski wydaje się w dużej mierze odpowiadać oczekiwaniom inwestorów BSS.

                                                                                 ***

Firmy z sektora usług wspólnych (BSS), dzielą się, pod względem świadczonych przez nie usług, na cztery kategorie:

BPO
(Business Process Outsourcing) jest rozwiązaniem polegającym na zleceniu wykonania procesów biznesowych podmiotom zewnętrznym. Do oferty dostawców takich usług w Polsce należą m.in. działania w ramach obsługi klienta lub obsługa kadrowo-płacowa. Pojedyncze centrum tego typu zatrudnia w Polsce średnio aż 328 pracowników.

Drugim rodzajem firm są SSC (Shared Services Centre) - centra usług wspólnych tworzone w ramach jednej korporacji będące jednocześnie największym pracodawcą w sektorze. W skali kraju, tego typu centra dają zatrudnienie ponad 57,5 tys. osób. Pozostałe firmy z sektora usług biznesowych oferują usługi z obszaru szeroko rozumianego IT i generują 23% zatrudnienia w sektorze.

Ostatnią kategorią są centra badawczo-rozwojowe (B+R), które koncentrują się m.in. na rozwoju produktów, aplikacji i oprogramowania. W centra B+R, które stanowią 11% wszystkich centrów usług biznesowych w Polsce, zainwestowali między innymi tacy światowi giganci korporacyjni jak Samsung (m.in. Warszawa), Nokia Networks (Wrocław) czy Motorola (Kraków).

|

Archiwum prasowe

Zapoznaj się z notatkami prasowymi, artykułami oraz wywiadami mediowymi HAYS Poland z ubiegłych lat.

Archiwum TV/Radio

Zobacz wywiady udzielone dla mediów z ekspertami HAYS Poland nt. trendów oraz sytuacji na rynku pracy w Polsce.