Ta strona wykorzystuje cookies. Jeżeli zdecydują się Państwo kontynuować jest to równoważne z wyrażeniem zgody na wykorzystywanie cookies. W każdej chwili można zmienić ustawienia cookies klikając w ten link.

Baza wiedzy

Kontakt dla mediów

Paulina Łukaszuk
Communications Manager
M: +48 661 610 554
E: lukaszuk@hays.pl

Zofia Nowak
PR Specialist
T: +48 22 584 5673
E: znowak@hays.pl 

TECHNOLOGIA NIE ZAWSZE JEST NAJLEPSZYM ROZWIĄZANIEM

Połączenia wideo, drony, technologicznie gadżety albo lewitująca deskorolka sprawiają, że wizja z filmu „Powrót do przyszłości II” jest nam coraz bliższa. Mimo że nadal czekamy na latający samochód i wehikuł czasu w jednym, to nowoczesne technologie zdominowały, ale też ułatwiły życie codzienne. Jak pokazuje doświadczenie ekspertów z firmy doradztwa personalnego Hays Poland, obszar rekrutacji i zarządzania talentami nie jest wyjątkiem.

Z badań przeprowadzonych m.in. przez Boston Consultancy Group, Oxford University i Deloitte wynika, że już w niedalekiej przyszłości wiele stanowisk, m.in. w księgowości, zostanie zautomatyzowanych. Prognozuje się, że za 10 lat aż 25% pracy w dzisiejszym rozumieniu będzie wykonywane przez roboty i oprogramowanie. Nie oznacza to jednak, że na rynku pracy zabraknie miejsca dla człowieka. Nowe technologie zmienią funkcjonowanie firm, ale nadal kluczowe znaczenie będą miały osobiste relacje i intuicja. Przykładowo – podczas gdy nowoczesne rozwiązania zmniejszają nakład pracy działów kadrowo-płacowych, wciąż potrzebni są ludzie nadzorujący implementację, a następnie prawidłowe wykorzystanie technologii. Każdy błąd systemu wymaga ludzkiej interwencji.

LUDZIE I AUTOMATYZACJA

Technologia odgrywa też coraz większą rolę w obszarze rekrutacji i zarządzania talentami. Dzisiaj już nie ogranicza się do zbierania i przetwarzania aplikacji kandydatów, informowania o przebiegu procesu rekrutacyjnego, czy terminowego wypłacania wynagrodzenia. Pomaga natomiast skoncentrować się na skutecznym wykorzystaniu dostępnych informacji, aby określić nowe sposoby dotarcia do kandydatów oraz wskazać umiejętności i kompetencje, które zagwarantują osiągnięcie sukcesu w określonej roli. Dzięki nowoczesnym technologiom możemy na przykład zmienić test psychometryczny w formę interaktywnej, angażującej kandydata gry, albo zbudować w mediach społecznościowych kanał komunikacji z osobami, które nie szukają aktywnie pracy. Mimo tych wszystkich zmian, sercem zarządzania zasobami ludzkimi nadal są i będą ludzie. Kiedy pracownik nie otrzyma na czas wynagrodzenia, potencjalny przełożony nie znajdzie porozumienia z kandydatem albo będzie potrzebował porady zawodowej, zwróci się – niezmiennie – do drugiego człowieka.

− Rozwój technologiczny umożliwia firmom oferowanie kandydatom lepszych, bardziej spersonalizowanych doświadczeń oraz równomierne rozplanowanie działań rekrutacyjnych. – tłumaczy Łukasz Grzeszczyk, IT Business Manager w Hays Poland − Jednak w obliczu rynku kandydata, kiedy niedobór kompetencji spędza sen z powiek pracodawców, żadna technologia nie jest w stanie zastąpić międzyludzkich relacji – dodaje. W końcu to właśnie ludzie inspirują zaufanie czy lojalność i mogą doradzić w sprawie wyboru pracy. Pracownicy firmy są tym, co napędza prawdziwy sukces organizacji. Technologia jest doskonałym narzędziem wspierającym niemal każdy obszar działalności firmy, ale nigdy nie będzie cudownym rozwiązaniem wszystkich problemów kadrowych − ludzie są w tej kwestii niezbędni. Mierząc się z wyzwaniami w zakresie zarządzania talentami, warto jeszcze przed skorzystaniem z najnowszych rozwiązań technologicznych trzeźwym okiem ocenić czynnik ludzki.

− Relacji nie da się replikować, a są kluczowe w świecie, gdzie ludzie robią interesy z ludźmi, a nie z robotami. Podobnie jest z innowacjami – aby opracować przełomowe rozwiązania potrzeba współpracy i dzielenia się pomysłami. Nie da się też zakodować naturalnej intuicji człowieka – podkreśla Łukasz Grzeszczyk.

PRZYSZŁOŚĆ JEST INNA

Wykorzystanie technologii wewnątrz organizacji to nie jedyna kwestia wymagająca uwagi, ponieważ tego typu zmiany często mają również wpływ na doświadczenia klientów i kandydatów firmy. Warto zadać sobie pytanie: czy nowinki technologiczne, takie jak np. rozmowa kwalifikacyjna online, polepszą ogóle odczucia kandydata wobec organizacji? Czy taka forma kontaktu odzwierciedla rzeczywistość pracy w firmie, w której ceni się bezpośrednią współpracę pracowników?

Nie ma wątpliwości, że świat pracy będzie w przyszłości wyglądał zgoła inaczej. Wiele zawodów zostanie wypartych przez nowoczesne technologie i zaawansowane systemy IT. Niemniej, nie oznacza to, że dla ludzi nie będzie miejsca na rynku pracy. Bezpośrednich relacji międzyludzkich nie można zastąpić pozbawionymi intuicji robotami, a coraz powszechniejsze wykorzystanie technologii może w przyszłości stworzyć nowe miejsca pracy lub nawet zawody.

|

Archiwum prasowe

Zapoznaj się z notatkami prasowymi, artykułami oraz wywiadami mediowymi HAYS Poland z ubiegłych lat.

Archiwum TV/Radio

Zobacz wywiady udzielone dla mediów z ekspertami HAYS Poland nt. trendów oraz sytuacji na rynku pracy w Polsce.