Skip to content
Hays - Recruiting experts worldwide
  1. Konto:
    Konto:

Wynagrodzenia w Polsce
I półrocze 2011

Sprzedaż, marketing i PR

Rynek pracy powoli wraca do normy. W 2009 roku oraz w pierwszej połowie 2010 obserwowaliśmy spadek ofert pracy w obszarze marketingu. W okresie spowolnienia gospodarczego wiele organizacji ogranicza wydatki związane z marketingiem i reklamą, nabór na wiele stanowisk zostaje wstrzymany, czasem redukuje się nawet całe działy marketingu. Firmy międzynarodowe centralizują swoje komórki odpowiedzialne za działania marketingowe, tym samym ograniczając liczbę wolnych wakatów na lokalnych rynkach. Jednak od 2011 roku liczba otwartych projektów rekrutacyjnych wzrosła o ponad połowę w porównaniu z rokiem poprzednim. Pracodawcy nie tylko wznawiają rekrutację na dotąd zamrożone projekty, ale oferują także nowe wakaty. Ożywienie dotyczy zarówno marketingu produktowego i trade marketingu w branży FMCG, jak również marketingu technicznego oraz PR. Wzrasta znaczenie działań promocyjnych w Internecie, dlatego wiele nowych stanowisk jest związanych z e-marketingiem i komunikacją w sieci. Najbardziej poszukiwani są kandydaci zajmujący się e-mail marketingiem, wyszukiwarkami w Internecie (SEO,SEM), reklamą czy najbardziej ostatnio modnymi serwisami społecznościowymi. Firmy, które najchętniej inwestują w marketing związany z social media, to organizacje z sektora usług oraz dóbr szybko zbywalnych. Największa liczba wolnych stanowisk skierowana jest do osób posiadających już kilkuletnie doświadczenie zawodowe, potrafiących samodzielnie zarządzać projektami, czyli do doświadczonych specjalistów. Najmniej wakatów pojawia się dla najwyższej kadry menedżerskiej oraz dla osób nieposiadających doświadczenia zawodowego.

Ożywienie w marketingu nie wiąże się jednak ze wzrostem płac w tym sektorze. Wynagrodzenia utrzymują się na podobnym poziomie jak w roku ubiegłym. Obecnie na rynku pracy znajduje się wielu specjalistów w obszarze marketingu i PR, a po okresie spowolnienia firmy nie zawsze mogą sobie pozwolić na wyższe budżety związane z rekrutacją. Wyjątek stanowią osoby o unikalnym doświadczeniu i kompetencjach związanych na przykład z wprowadzaniem na rynek nowych produktów czy działaniami marketingowymi w sieci. Oczekiwania finansowe wybranych kandydatów, zwłaszcza tych zajmujących się e-marketingiem, są o wiele wyższe niż specjalistów od „tradycyjnego” marketingu”. Nadal utrzymuje się tendencja uzyskiwania najwyższych stawek w województwie mazowieckim. Niższe wynagrodzenie oferują duże korporacje, gdyż w zamian dają większe możliwości rozwoju oraz prestiż miejsca pracy (znany Brand firmy na rynku). Nadal utrzymuje się tendencja uzyskiwania najwyższych stawek w województwie mazowieckim..

W działach sprzedaży nie zaobserwowaliśmy w 2011 roku znaczącego wzrostu wynagrodzeń. Niektóre organizacje (głównie branża B2B) proponują atrakcyjniejsze systemy premiowania za wyniki, jednak nie zmieniają płacy podstawowej. Natomiast w branży budowlanej i przemysłowej notujemy wzrost pensji na stanowiskach handlowych w stosunku do roku 2009, jednak wciąż nie zbliżyliśmy się do płac z czasów 2007/2008 roku. Pensje inżynierów sprzedaży są coraz bardziej zbliżone do pensji kolegów pracujących w Europie zachodniej. Firmy z branży technicznej i B2B zaczęły wzmacniać swoje działy sprzedaży poprzez rekrutacje nowych handlowców, odpowiedzialnych za aktywną sprzedaż.

Przegląd płacowy Hays Poland, dywizja HAYS Sales & Marketing
Podane dane bazują na miesięcznych wynagrodzeniach PLN brutto (pełen etat)
Analiza przeprowadzona na podstawie danych z sześciu województw (I półrocze 2011)

Kliknij, aby powiększyć lub pobrać dokument (wersja PDF)

sprzedaż_marketing_wynagrodzenia_2011_mini