Ta strona wykorzystuje cookies. Jeżeli zdecydują się Państwo kontynuować jest to równoważne z wyrażeniem zgody na wykorzystywanie cookies. W każdej chwili można zmienić ustawienia cookies klikając w ten link.

Od czego zacząć?

Kandydacie, zanim zaczniesz pisać swoje CV i przeglądać portale z ofertami z pracą, zastanów się przez chwilę, jakie masz możliwości kariery zawodowej. Ustal swoje mocne strony oraz obszary, nad którymi powinieneś jeszcze popracować, stwórz strategię poszukiwania pracy. W tym celu powinieneś popracować nad trzema najistotniejszymi obszarami. 

Ty i Twoje umiejętności

Analiza SWOT (z ang. Strenghts, Weaknesses, Opportunities, Threats czyli Silne strony, Słabe strony, Szanse, Zagrożenia) to metoda szybkiej i skutecznej analizy wewnętrznego i zewnętrznego środowiska danego przedsiębiorstwa, projektu czy osoby, najczęściej jest używana do planowania strategicznego. Analiza SWOT bada czynniki zewnętrzne i wewnętrzne pod kątem pozytywnego i negatywnego wpływu na organizację. Zarówno silne i słabe strony dotyczą elementów, na które mamy wpływ- możemy rozwijać silne strony i zmniejszać słabe, natomiast w przypadku szans i zagrożeń mówimy o czynnikach, które kształtują otaczającą nas rzeczywistość- nie mamy na nią wpływu. W przypadku analizy Twojej osoby będą to:

  • Silne strony, czyli pozytywne czynniki, na które masz wpływ na przykład dobre wykształcenie, predyspozycje zawodowe, dobra znajomość programów rachunkowych i komputera, obszerna wiedza ekonomiczna, umiejętność pracy w grupie i samodzielnie, bardzo dobra znajomość języka angielskiego itp.
  • Słabe strony, czyli zjawiska ograniczające dalszy rozwój i osiąganie sukcesów np. brak w wiary w siebie, brak znajomości języków obcych, brak wykształcenia, słaba znajomość języka niemieckiego, mała rozpoznawalność mojej osoby w branży itp.
  • Szanse, czyli pozytywne czynniki kształtujące środowisko zewnętrzne, które pomogą odnieść Ci sukces na przykład duże zapotrzebowanie na ludzi z Twoim wykształceniem i umiejętnościami, nowe inwestycje w Twoim regionie, dynamiczny rozwój branży, w której pracujesz itp.
  • Zagrożenia, czyli negatywne zjawiska pochodzące z Twojego otoczenia, na które nie masz wpływu np. zbyt duża liczba wykształconych osób, kryzys gospodarczy, zwolnienia grupowe, fuzje i przejęcia największych firm w Twojej branży (jeśli wiążą się z ograniczeniem miejsc pracy) itp.
     

 

CZAS NA PRAKTYKĘ! Analiza SWOT

W tabeli poniżej wypisz swoje mocne i słabe strony(czynniki, na które masz wpływ) oraz szanse i zagrożenia (zjawiska otaczającego nas środowiska, na które nie mamy wpływu). Potem zastanów się, nad czym jeszcze musisz popracować, jakie zdolności i umiejętności rozwinąć. Przypatrz się także swojemu otoczeniu i branży, w której chcesz pracować - czy z łatwością znajdziesz pracę teraz, za 5, 10 czy 15 lat? Jeśli nie, może już teraz warto pomyśleć o przebranżowieniu?

 

POZYTYWNE

NEGATYWNE

WEWNĘTRZNE

SILNE STRONY:

ü   

ü     

ü       

ü    

ü   

ü   

ü   

SŁABE STRONY:

ü   

ü   

ü   

ü   

ü   

ü   

ü   

ZEWNĘTRZNE

SZANSE:

ü      

ü         

ü        

ü      

ü   

ü   

ü   

ZAGROŻENIA:

ü          

ü        

ü       

ü   

ü        

ü     

ü   

 

Strategia poszukiwania pracy

Do poszukiwania pracy należy zabrać się jak do planowania i realizacji dużego projektu. Zaplanuj, realizuj i oceniaj swoje działania według kolejności:

1. Stwórz listę potencjalnych pracodawców – spisz wszystkie firmy i instytucje, w których najbardziej chcesz pracować. Nawet, jeśli w obecnej chwili nie rekrutują nic nie szkodzi. Możesz wysłać do nich aplikację z odpowiednio przygotowanym listem motywacyjnym wyjaśniającym, dlaczego chciałbyś pracować właśnie dla tej firmy.

2. Zbierz dane o pracodawcach i branży- informacje będą pomocne zarówno przy pisaniu CV i listu motywacyjnego, jak również w trakcie przygotowań do rozmowy kwalifikacyjnej. Odwiedzaj portale i subskrybuj newslettery poświęcone sektorowi, w którym chcesz pracować. Znajomość specyfiki branży, głównych graczy, aktualności i perspektyw rozwoju ułatwi Ci nawiązanie lepszego kontaktu, pochwalisz się wiedzą i pomoże odnieść sukces na rozmowie kwalifikacyjnej.

3. Przygotuj swój zawodowy wizerunek – analiza SWOT pozwoli Ci odkryć swoje mocne strony i atuty, dzięki którym zyskasz przewagę nad konkurencją a także określisz słabe strony i obszary do poprawy. Analiza SWOT to punkt wyjścia, dzięki, któremu łatwiej ustalić zawodowe cele i docelowy wizerunek oraz działania, które należy podjąć, aby odnieść sukces zawodowy.

4. Zrób dokładny plan działania – przygotuj odpowiedzi na pytania: w jaki sposób będziesz poszukiwać pracy, jakimi metodami (portale pracy, znajomi i rodzina, agencje pracy, biura karier czy urzędy pracy), ile czasu sobie dajesz na znalezienie nowej pracy, ile czasu dziennie lub tygodniowo poświęcisz na szukanie pracy. Ustal również, jakiej dokładnie pracy szukasz i jakie są Twoje wymagania: forma pracy, wymiar czasu, wynagrodzenie (szczegółowy raport płacowy dla poszczególnych branż i stanowisk w wybranych województwach znajdziesz na naszej stronie internetowej www.hays.pl)

5. Zacznij aktywnie szukać pracy – pora wprowadzić plan w życie i aktywnie zacząć realizować zaplanowane działania. Monitoruj branżę, przeglądaj ogłoszenia w prasie i internecie, subskrybuj newslettery z ofertami pracy oraz aktualnościami z branży (dowiesz się dzięki nim o nowopowstałych miejscach pracy czy tworzonych właśnie firmach), rozmawiaj ze znajomymi, stwórz swój profil na portalach społecznościowych (w szczególności na www.goldenline.pl oraz www.linkedin.com), dyskutuj na forach.

6. W przypadku niepowodzeń oceń własne działania: czy poświęcasz wystarczająco dużo czasu? Czy kontaktujesz się z osobami odpowiedzialnymi za decyzje związane z rekrutacją? Czy dokładnie przeanalizowałeś swoje mocne i słabe strony- być może nie masz jeszcze wystarczających kwalifikacji, na stanowisko, na które się starasz? A może w branży, w której aktualnie poszukujesz pracy, obecnie nie tworzy się nowych miejsc pracy?


Gdzie szukać pracy?

Gdzie znaleźć informacje o nowych wakatach? Spróbuj poprzez:

  •     własną sieć kontaktów (znajomi, przyjaciele, rodzina, kontakty biznesowe)
  •     ogłoszenia prasowe, radiowe i telewizyjne
  •      Internet (ogłoszenia, fora, serwisy społecznościowe itp.)
  •      agencje doradztwa personalnego
  •      agencje pośrednictwa pracy
  •      agencje pracy tymczasowej
  •      urzędy pracy
  •      Centra Informacji i Planowania Kariery Zawodowej
  •      targi i giełdy pracy
  •      organizacje pozarządowe



Jeśli jesteś studentem lub absolwentem również zainteresują Cię:

  •      Akademickie Biura Karier
  •      Potencjalni pracodawcy i ich programy praktyk i staży
  •      Ogólnopolskie programy praktyk i staży
  •      Organizacje studenckie

 

CZAS NA PRAKTYKĘ! Strategia poszukiwania pracy

Poświęć trochę czasy na zaplanowanie działań związanych z poszukiwaniem pracy. W tym celu odpowiedz na pytania:
 

  1. Chcę pracować dla (wymień najbardziej pożądanych pracodawców):…
  2. Na jakich stanowiskach chcę pracować: ….
  3. Moje oczekiwania finansowe to:…
  4. Interesuje mnie praca w pełnym czy niepełnym wymiarze godzin, na etat czy tymczasowa
  5. Na szukanie pracy chcę poświęcić …godzin w tygodniu.
  6. Planuję znaleźć pracę w ciągu… miesięcy.
  7. Portale, na których będę szukać pracy:…


CZY WIESZ, ŻE…ponad połowa kandydatów uważa, iż wysłanie CV bezpośrednio do pracodawców to najskuteczniejsza metoda pozyskiwania pracy? Według badania HAYS Poland aż 52,5% ankietowanych kandydatów wskazało tę metodę, zaraz potem wymieniając kontakty rodziny i znajomych, kontakty biznesowe oraz wysyłanie CV na oferty pracy publikowane w internecie.
 

najskuteczniejsze-metody-pozyskiwania-pracy

 

 

Portale społecznościowe i networkingowe
Pamiętaj o zbudowaniu profesjonalnego profilu na portalach społecznościowych, a następnie zadbaj o jego uaktualnianie i branie udziału w dyskusjach na forach. Najbardziej popularne profesjonalne portale networkingowe to:
www.goldenline.pl
www.linkedin.com
www.xing.com
www.profeo.pl
www.beknown.com
www.biznes.net
www.bluechipexpert.com
 

 

|

Dołącz do nas!

Facebook Icon.png

Linkedin Icon.png

youtube.jpg