Ta strona wykorzystuje cookies. Jeżeli zdecydują się Państwo kontynuować jest to równoważne z wyrażeniem zgody na wykorzystywanie cookies. W każdej chwili można zmienić ustawienia cookies klikając w ten link.

Rozmowa kwalifikacyjna

Rozmowy kwalifikacyjne często są traktowane przez kandydatów, jako zło konieczne i najbardziej stresujący etap rekrutacji. Nie da się ukryć, iż niezależnie od tego, jak świetne posiadasz kwalifikacje, to właśnie podczas pierwszego spotkania masz jedyną i niepowtarzalną szansę by wywrzeć dobre wrażenie na przyszłym pracodawcy i przekonać go do zatrudnienia właśnie Ciebie. Nic dziwnego, że przed rozmowami stresują się nawet najbardziej kompetentni i doświadczeni menedżerowie. Ale bez obaw - z naszymi wskazówkami, na pewno sobie poradzisz!

Zorganizuj się – bądź przygotowany

  • Musisz wiedzieć, gdzie dokładnie masz spotkanie oraz jak tam dotrzeć. Dzień wcześniej sprawdź ile czasu zajmie Ci podróż, dodaj 20 minut w razie korków lub spóźnionego autobusu. Jeśli jedziesz autem zapytaj o miejsca parkingowe.
  • Weź ze sobą dane kontaktowe osoby, z którą się spotykasz. Zapamiętaj dokładnie jej imię i nazwisko oraz stanowisko - nie ma nic gorszego niż kandydat, który na recepcji nie może sobie przypomnieć, z kim jest umówiony albo podaję nazwisko osoby, która w firmie nie pracuje!
  • Wybierz strój na następny dzień - formalny/ oficjalny, ale wygodny – dobre pierwsze wrażenie jest bardzo istotne. Nie przesadzaj z biżuterią, dodatkami i makijażem.
  • Przeczytaj jeszcze raz swoje CV. Przestudiuj dokładnie wymagania na stanowisko, o które się ubiegasz i dopasuj je do swojego CV tak, aby pokazać pracodawcy, że je spełniasz.
  • Przejrzyj przygotowane wcześniej przez Ciebie informacje o firmie i branży. Pamiętaj o ostatnich istotnych wydarzeniach, przeczytaj najnowszy numer najbardziej popularnego czasopisma branżowego, wejdź na stronę firmy i zajrzyj do zakładki „aktualności”.
  • Wieczorem połóż się wcześnie spać. Podkrążone oczy i zmęczenie nie zrobią dobrego wrażenia w dniu rozmowy kwalifikacyjnej.
     

Pierwsze wrażenie 

  • Bądź 5-10 minut przed czasem. W złym tonie jest przychodzenie dużo za wcześnie – po pierwsze nie ma sensu siedzieć bezczynnie na recepcji przez pół godziny i dodatkowo się stresować. Lepiej pójdź na krótki spacer wokół budynku, aby się zrelaksować przed rozmową. Po drugie osoba, z którą jesteś umówiony najprawdopodobniej ma zaplanowany czas przed spotkaniem z Tobą, nie zdobędziesz jej sympatii swoją nadgorliwością.
  • Gdy idziesz w kierunku drzwi frontowych, pamiętaj, że już w tej chwili robisz wrażenie na przyszłym pracodawcy.
  • Każdy, od recepcjonisty do dyrektora zarządzającego, może pośrednio lub bezpośrednio wpłynąć na finalną selekcję kandydatów lub nawet na końcową decyzję.
  • Na miejscu będziesz przedstawiony swoim współrozmówcom. Patrz na nich podczas przywitania, wyraźnie przedstaw się. Zdecydowanie i pewnie podaj rękę, uśmiechaj się i uważnie zapamiętaj imiona rozmówców, tak abyś mógł się do nich zwrócić podczas rozmowy.
  • Jeśli zostaniesz poproszony o zajęcie miejsca, zastanów się, które wybrać. Jeśli usiądziesz daleko od rozmówcy pokażesz, że się boisz, naprzeciwko - jesteś gotowy do rywalizacji i walki, obok rozmówcy -  traktujesz go jako partnera, jesteś gotowy nawiązać współpracę. Usiądź pewnie, naturalnie, nie przesadzaj jednak ze zbyt luźną pozycją czy wyciągniętymi rękami.
  • Jeżeli razi Cię słońce lub krzesło jest chwiejne, powiedz o tym otwarcie zamiast wiercić się i dekoncentrować podczas rozmowy. Kompetentni ludzie znajdują rozwiązania i nigdy nie plasują się na drugim miejscu!
  • Nie baw się długopisem, włosami, nie stukaj palcami w blat stołu – zbytnia gestykulacja i ekspresja będą oznaką Twojego zdenerwowania.
  • Zacznij od rozmowy. Powiedź coś miłego na przykład pochwal siedzibę firmy, miłą recepcjonistkę - cokolwiek, ale z umiarem, nie przesadzaj.
  • Bądź zrelaksowany i serdeczny. Na tyle, ile możesz, staraj się głęboko oddychać i myśleć, że rekrutujący to też człowiek. Patrz prosto w oczy, uśmiechaj się. Jeżeli jesteś bardzo zdenerwowany powiedz o tym otwarcie. Lepiej okazać lekkie zdenerwowanie niż zbytnią pewność siebie.
  • Nie kłam! Jeśli zaczniesz plątać się w wyjaśnieniach na temat kwalifikacji czy poprzedniej pracy, nowej oferty na pewno nie dostaniesz. Jeżeli nie chcesz odpowiadać na jakieś pytanie zażartuj bądź zbądź inteligentną ripostą. 
     
     

Pytania do Ciebie

  • Rozluźnij się – wyobraź sobie, że rozmawiasz ze znajomym.
  • Słuchaj – czasami ludzie stają się tak pochłonięci swoimi emocjami, że zapominają, iż należy słuchać zadawanych pytań. Nie ma nic bardziej frustrującego dla osoby prowadzącej interview niż trzykrotne zadanie tego samego pytania i 5 minutowy wywód kandydata nie na temat. Odpowiadaj pełnymi zdaniami, jasno i konkretnie.
  • Zanim odpowiesz na większość trudnych pytań, zastanów się nad odpowiedzią – to pomoże Ci mówić z większa pewnością siebie. Nie klucz nie rozumiejąc o co pyta rozmówca. Jeśli na jakieś pytanie nie znasz odpowiedzi – powiedz to i poproś o doprecyzowanie.
  • Mowa ciała pokazuje, na ile pewnie się czujesz w swojej dziedzinie. Jeśli podchodzisz  z entuzjazmem do tego, co mówisz, uśmiechasz się i pozwalasz rękom na gestykulację (w granicach przyzwoitości).
  • Kiedy mówisz o swoim obecnym pracodawcy używaj sformułowania My/ nasza firma zamiast oni – świadczy to o twoim zaangażowaniu w pracę.
  • Patrz na osobę, do której się zwracasz, ale nie wyłączaj z obecności pozostałych rozmówców.
  • Jeżeli powiedziałeś coś, czego nie miałeś na myśli i obawiasz się, że to może zaprzepaścić Twoją szansę, po prostu skoryguj to poprzez powtórne przedstawienie zagadnienia i wyjaśnienie, co naprawdę chciałeś wyrazić. Nie wycofuj się - to może być Twoja jedyna szansa.
  • Bądź rzeczowy i szczery odnośnie swoich mocnych i słabych stron. Pokaż, że traktujesz swoje słabości jako cechy, które usiłujesz udoskonalić.
  • Jeśli nie zrozumiałeś pytania, poproś o wyjaśnienie.
  • Pochwal się swoją wiedzą i doświadczeniem. Unikaj jednak cytowania zapamiętanych wcześniej zdań i frazesów, gdyż nie zabrzmią przekonująco.
  • Jeśli zostaniesz zapytany o poprzedniego czy obecnego pracodawcę, nie obrażaj go, nie mów złych rzeczy, nie narzekaj. Na pytania związane z konkretnym stanowiskiem, odpowiadaj jasno i zwięźle. Pamiętaj jednak by nie wyjawiać zbyt wiele szczegółów, nikt nie będzie chciał zatrudnić pracownika, który zdradza tajemnice firmy!

 

Cztery klasyczne typy pytań selekcyjnych

Doświadczeni “poszukiwacze pracy” wiedzą, że są cztery najczęściej stosowane typy pytań selekcyjnych – dzięki temu są lepiej przygotowani do rozmowy kwalifikacyjnej. Na początku zawsze pojawiają się pytania nawiązujące do CV, związane z twoim doświadczeniem, umiejętnościami, zakresem obowiązków/ osiągnięciami, powodami zmiany pracodawcy, edukacją, zainteresowaniami itd. Pytania tego typu wymagają konkretnych, celowych odpowiedzi, ponieważ CV zawiera w sobie fakty, które są weryfikowalne. Staraj się unikać odpowiedzi egocentrycznych, przesadnie eksponujących osiągnięcia, niejasnych, subiektywnych.

W drugiej kolejności pracodawca zazwyczaj chce, abyś przedstawił swoje mocne strony i ocenił przeszłe dokonania. Dlatego zadaje tzw. pytania samooceniające np.: Jaka jest twoja największa zaleta? Czy możesz opowiedzieć mi o twórczych działaniach z twoim udziałem? Jakie miejsce w organizacji chciałbyś zajmować za 3 lata?

Trzeci typ pytań odnosi się do reakcji ludzi w odpowiedzi na różnego rodzaju sytuacje. Pytania sytuacyjne mają na celu określenie, jakie podejmujesz działania i jak je oceniasz. Mają postać rozmaitych hipotetycznych scenariuszy, które mogą pojawić się w przyszłości. Typowe pytania: „W jaki sposób utrzymasz zysk podczas recesji? W jaki sposób radzisz sobie z konfliktami w zespole? Jak poradzisz sobie z niezadowoleniem klienta, kiedy firma drastycznie podniesie ceny? Na tego typu pytania najlepiej odpowiadać odwołując się do rzeczywistych sytuacji, które miały miejsce w przeszłości.

Na końcu, niektórzy pracodawcy lubią sprawdzić wytrzymałość kandydata zadając mu pytanie z serii stresujących: „Do którego z amerykańskich prezydentów możesz się porównać?” lub „ To oczywiste, że Twoje doświadczenie jest niewystarczające do tej roli. Jak nam udowodnisz, że nie marnujemy tu naszego cennego czasu?”. Pytania stresujące mają na celu ocenę zachowań emocjonalnych, kreatywności i działania pod presją. Pytania „przypierające do muru”, konfrontacyjne mają wytrącić się z równowagi lub wymusić postawę obronną. Najlepszą metodą radzenia sobie z tego typu pytaniami jest zachowanie spokoju i udzielenie ostrożnej, przemyślanej odpowiedzi. Pamiętaj, że poczucie humoru działa na Twoją korzyść podczas procesu rekrutacji, jedynie jeżeli zachowasz rozsądne granice. Jeden z kandydatów, poproszony o opisanie jego wymarzonej pracy udzielił następującej odpowiedzi: „Utrzymywanie pięknej kobiety, która naciera mi plecy gorącym olejkiem.” Nic dodać, nic ująć – pracy nie dostał..

Nawet jeśli jesteśmy w stanie przewidzieć większość pytań, zapamiętywanie kilkunastu szablonowych odpowiedzi jest co najmniej niepraktyczne. Najlepszą strategią jest przemyślenie odpowiedzi na pytania dotyczące kwalifikacji, celów zawodowych oraz powodów, dla których rozpatrujesz zmianę pracy i udzielanie szczerych odpowiedzi. Jeżeli nie znasz odpowiedzi na pytanie najzwyczajniej to powiedz, albo daj sobie czas do namysłu.
 

Pytanie do współrozmówcy

Rozmowa kwalifikacyjna bardzo szybko obróci się w dochodzenie albo monolog, jeżeli nie zadasz kilku wskazanych, sensownych pytań. Pytania ze strony kandydata są napędem udanej rozmowy, ponieważ kreują dialog i pomagają sprecyzować Twoje rozumienie filozofii i kultury firmy, jak również stanowiska i obowiązków. W dodatku pytania, które zadajesz wskazują Twoje ujęcie podstawowych zagadnień, odsłaniają umiejętność zgłębiania tematu i zmuszają pracodawcę do odsłony bardziej szczegółowych informacji, zarówno o nim samym, jak i o stanowisku.

Twoje pytania powinny być zawsze tak sformułowane, aby pokazywały przyjęcie perspektywy pracodawcy, zainteresowanie i zrozumienie jego potrzeb. W końcu powodem dla którego tu jesteś jest wycinek pracy, która jest do zrobienia w firmie albo problem, który Ty potrafisz rozwiązać.

Pytania - są szansą dla zademonstrowania entuzjazmu i zainteresowania przyszłym pracodawcą i stanowiskiem. Niektóre pytania zapewne nasuną Ci się w trakcie rozmowy, jednak dobrze przygotować sobie także kilka pytań wcześniej:

  • Jaki typ osób pracuje w danym dziale?
  • Jakie są powody powstania wakatu – poprzednik odszedł/ nowe stanowisko?
  • Jaki wpływ na moją rolę w firmie będą mieli współpracownicy?
  • Jakie szkolenia i kursy organizuje firma?
  • Co będzie należało do moich głównych obowiązków?
  • W jakich projektach będę brał udział?
  • Jakie interakcję występują z innymi działami, dostawcami lub klientami firmy?
  • Czy jest możliwość dodatkowej pracy lub bycia włączonym w inne aspekty firmy?
  • Jakie plany rozwoju ma firma – jak to wpłynie na moją rolę? Gdzie znajdują się możliwości rozwoju w obrębię firmy?
  • Jaki jest najważniejszy cel firmy (działu) w najbliższym czasie?
  • Jak mogę pomóc na drodze realizacji tego celu?
  • Ile czasu minęło od zidentyfikowania tej specyficznej potrzeby?
  • Od jak dawna są podejmowane działania zaradcze?
  • Jakie są role w zespole? Jakie są rezultaty pracy jak dotąd?


Pytania tego typu nie tylko pozwolą Ci odkryć cele i priorytety organizacji, ale również wskażą współrozmówcy Twoje zaangażowanie w realizacje tych celów.

Podsumowanie

  • Pod koniec rozmowy Twój rozmówca może wyjaśnić następne etapy procesu rekrutacji. Jeżeli tak się nie stanie, zapytaj o to. Spróbuj także dowiedzieć się, kiedy możesz się spodziewać odpowiedzi, ale nie naciskaj -  niektórzy rekruterzy nie będą chcieli podawać konkretnych terminów, dopóki nie znajdą czasu, aby rozważyć wszystkie kandydatury.
  • Przy pożegnaniu podziękuj za rozmowę i poświęcony czas oraz uściśnij dłoń.
  • Pamiętaj, aby pożegnać się z każdą osobą, z którą zamieniłeś słowo.


Rozmowa kwalifikacyjna, a co potem?

  • Wykonaj telefon do swojego konsultanta ds. rekrutacji i daj mu znać jak Ci poszło.
  • W razie potrzeby skontaktuje się z pracodawcą aby wyjaśnić wszelkie wątpliwości czy niejasności, które się pojawiły na rozmowie. 
  • Niektóre osoby prowadzące wywiad mogą dać Ci bezpośredni numer telefonu, na wypadek jakichkolwiek dalszych wątpliwości. Skorzystaj w razie potrzeby, ale go nie nadużywaj. Odczekaj tydzień lub do wyznaczonego terminu zakończenia rekrutacji.
      

50 najczęstszych błędów na rozmowie kwalifikacyjnej

  • Przyjście o wiele za wcześnie.
  • Spóźnianie się.
  • Zapalenie papierosa przed rozmową, po czym nieumycie rąk i odświeżenie oddechu.
  • Wyrażanie się źle o swoim byłym lub aktualnym szefie.
  • Nieutrzymywanie kontaktu wzrokowego.
  • Kłamanie na temat swoich umiejętności i doświadczenia.
  • Nieodpowiedni ubiór.
  • Spryskanie się przed rozmową litrami perfum lub wody kolońskiej.
  • Noszenie okularów przeciwsłonecznych.
  • Noszenie słuchawki Bluetooth w uchu.
  • Nie zebranie wystarczających informacji na temat pracodawcy przed rozmową.
  • Nie okazywanie entuzjazmu.
  • Pytanie o wynagrodzenie na początku rozmowy.
  • Pytanie o dodatkowe bonusy i dodatki pozapłacowe za wcześnie.
  • Nie pamiętanie, co zawierało Twoje CV.
  • Zapomnienie dodatkowej kopi CV lub portfolio własnych prac.
  • Nie odpowiadanie na pytania rekrutera.
  • Nie wyjaśnienie jak posiadane umiejętności i doświadczenie przydadzą się na konkretnym stanowisku.
  • Nie zadawanie pytań.
  • Zadawanie za dużo pytań.
  • Bycie nieprzygotowanym do odpowiedzi na podstawowe pytania.
  • Mówienie źle o byłych współpracownikach
  • Przerywanie rozmówcy.
  • Podczas wywiadu telefonicznego, rozmawianie w hałaśliwym pomieszczeniu (głośna kawiarnia, biuro z grającym głośno radiem, ruchliwa ulica, pokój z odgłosami płaczących lub bawiących się dzieci, szczekającym psem itp.).
  • Ziewanie.
  • Sprawdzanie godziny na zegarku.
  • Przyjście na rozmowę ze znajomym lub kimś z rodziny.
  • Żucie gumy, zabawy długopisem.
  • Zabawa włosami.
  • Głośne śmianie się, chichotanie, gwizdanie, mamrotanie.
  • Powtarzanie „ no wiesz”, „nooo”, „acha”,”eee”, hmmm” zbyt często
  • Odbieranie telefonu w trakcie rozmowy
  • Uściśnięcie ręki przy powitaniu zbyt słabo lub zbyt mocno.
  • Bycie nadmiernie pewnym siebie lub sztucznie skromnym.
  • Bycie agresywnym lub niemiłym.
  • Zajęcie miejsca zanim nie zostało się poproszonym lub zanim nie usiadł rozmówca.
  • Narzekanie, iż musiało się czekać na rozmówcę.
  • Narzekanie na cokolwiek!
  • Bycie niegrzecznym w stosunku do osoby na recepcji.
  • Bycie zbyt przyjaznym i dowcipnym.
  • Siedzenie podczas rozmowy w kapeluszu lub czapce
  • Pokazywanie wizytówek obecnych klientów
  • Mówienie za dużo.
  • Sprawdzanie notatek, w celu udzielenia odpowiedzi na pytanie.
  • Zapominanie nazwy firm, dla których pracowałeś w przeszłości.
  • Zapominanie nazwę firmy, w której starasz się o pracę.
  • Mówienie rozmówcy, że naprawdę potrzebujesz pracy lub potrzebujesz pieniędzy.
  • Nie podziękowanie za zaproszenie na rozmowę, a pod koniec za samą rozmowę.
  • Zostawienie włączonego telefonu komórkowego.
  • Garbienie się lub siedzenie sztywno na krześle.
     
|

Dołącz do nas!

Facebook Icon.png

Linkedin Icon.png

youtube.jpg