Blogi

Praca stała czy interim w logistyce?

Co warto wybrać?

Nowe inwestycje albo chęć wprowadzenia zaawansowanych zmian w organizacji wymagają ogromnego nakładu sił i środków. Jednym z wyzwań jest również określenie zapotrzebowania kadrowego i dobór odpowiednich pracowników. Często jest to równoznaczne ze zwiększeniem zatrudnienia na szczeblu menedżerskim. W takiej sytuacji pracodawcy nierzadko rozważają podjęcie współpracy ze specjalistą do zadań specjalnych – Interim Managerem. Skąd jednak taki pomysł i czy ekspert na określony czas wystarczy?

Okazuje się, że zatrudnienie wysoko wykwalifikowanego menedżera na określony czas ma w logistyce szczególnie zastosowanie. Współpraca z taką osobą najczęściej jest podejmowana w okresie restrukturyzacji logistyki przedsiębiorstwa, wdrożenia dużych zmian w procesach związanych z łańcuchem dostaw lub w momencie rozpoczęcia nowej inwestycji. W ostatnim przypadku rolą specjalisty jest przede wszystkim stworzenie procesów i procedur logistycznych.

EKSPERT NA OKREŚLONY CZAS

Dlaczego organizacje decydują się na zatrudnienie eksperta na określony czas zamiast stworzenia nowego etatu? Głównym powodem są ustalone ramy czasowe przedsięwzięcia i konieczność zminimalizowania ryzyka w kluczowym okresie przejściowym. Ponadto Interim Manager to zwykle osoba, która może pochwalić się konkretnymi sukcesami i doświadczeniem, a dzięki temu – zapewnić zarządowi odpowiednie wsparcie w czasie wprowadzania zmian. Osoby pracujące w takiej roli zazwyczaj realizowały już w swojej karierze podobne projekty i obejmując daną funkcję są swoistym gwarantem sukcesu.

Czy ekspert na określony czas wystarczy firmie logistycznej do osiągnięcia zakładanych celów? Odpowiedź brzmi „tak”, ponieważ w rekrutacji do takiej roli pracodawca może się skoncentrować wyłącznie na posiadanych przez kandydatów kompetencjach twardych oraz kluczowych osiągnięciach, które będą miały zastosowanie w tym konkretnym projekcie. Dzięki temu organizacja ma możliwość współpracy z doświadczonymi praktykami, posiadającymi szeroką wiedzę i solidne doświadczenia. Taka opcja daje też możliwość implementacji rozwiązań z innych branż, co w przypadku obszaru logistyki może przynieść wymierne korzyści. Interim Manager koncertuje się na wzmocnieniu lub uzupełnieniu braków w zakresie zarządzania procesami łańcucha dostaw i tym samym ich usprawnieniu. Jest gwarantem skuteczności wprowadzanych zmian, ponieważ wynagrodzenie Interim Managera jest często powiązane ze skutecznością jego działań. 

STAŁE WZMOCNIENIE ZESPOŁU

Inaczej jest w przypadku, gdy firmie zależy na tym, aby wraz z wprowadzanymi zamianami nastąpiła stała zmiana, również personalna. Taka sytuacja wiąże się z koniecznością zatrudnienia pracownika na czas nieokreślony, co skutkuje stworzeniem oferty pracy stałej, skierowanej do kompetentnego menedżera logistyki, który ma potem okazję rozwijać się razem z organizacją. Menedżer zatrudniony na stałe ma możliwość tworzenia kolejnych rozwiązań bez presji czasu, konieczności budowania zespołu i obserwowania wzrostów. Pracodawca zakłada bowiem osiągnięcie wyznaczonych celów podczas długofalowej współpracy. Jednak w przypadku tego rozwiązania firma ponosi koszty stałe związane z zatrudnieniem pracownika na etat, a także bierze na siebie obowiązek wdrożenia i szkoleń. Na takie rozwiązanie mogą zatem pozwolić sobie organizacje, które nie mają ograniczeń czasowych i mogą poczekać na efekty pracy menedżera – tym samym mogą też ponieść ryzyko jego ewentualnych błędów. 

DLA KOGO JEST INTERIM MANAGEMENT?

Obserwując sytuację na rynku pracy można wywnioskować, że zatrudnienie Interim Managera nadal jest opcją niszową. Natomiast jest ona mocno zauważalna w kluczowych projektach realizowanych przez międzynarodowe firmy, rozszerzające swe procesy z zakresu supply chain. Jest to ciekawy kierunek rozwoju dla menedżerów z pożądanymi kompetencjami i dobrymi wynikami, którzy są w stanie szybko i efektywnie odnaleźć się w nowych okolicznościach biznesowych. Współpraca na zasadach Interim Managementu ma zastosowanie w przypadku doświadczonych praktyków, którzy chcą wykorzystać swoje kwalifikacje w pracy przy konkretnych projektach. Wysoki poziom posiadanych przez nich kompetencji przekłada się na efektywność działań prowadzonych w firmach, które wprowadzają daleko idące zmiany w logistyce.

Autor: Magdalena Fila-Dzioba, Senior Consultant w Hays Poland

00

Szukaj pracy

Szukasz nowej pracy? Wyszukaj idealną ofertę lub skontaktuj się z jednym z naszych ekspertów.

Register a job

Jeśli chcą Państwo zlecić Hays rekrutację bądź realizację usług HR, prosimy o wypełnienie formularza. Po jego przesłaniu skontaktujemy się z Państwem w celu omówienia możliwości naszej współpracy.  

Contact us

Hays ma biura w całej Polsce. Skontaktuj się z nami, aby omówić swoje potrzeby w zakresie zatrudnienia.