Blogi

Skąd pozyskać informacje o firmie przed rozmową rekrutacyjną?​​​​​​​

Czy wystarczy skorzystać z jednego źródła informacji?​​​​​​​

Aleksandra Tyszkiewicz

Ważnym elementem w procesie przygotowania do rozmowy rekrutacyjnej jest dokładne poznanie profilu firmy. Pozwala to na weryfikację swojego dopasowania do oferty, a także zrozumienie sposobu funkcjonowania organizacji. Warto jednak pamiętać, że pozyskiwanie informacji o pracodawcy powinno być wielowymiarowe i opierać się na kilku źródłach. Jak i gdzie poszukiwać informacji o firmie?

Dokładne zapoznanie się z profilem firmy przed rozmową z rekruterem jest niebywale ważne. Jednak aby proces ten był skuteczny, warto korzystać z wielu źródeł. Przeczytaj wpis, aby dowiedzieć się, skąd pozyskać najważniejsze informacje o potencjalnym pracodawcy.

1. Strona firmy

Aby zdobyć informacje o pracodawcy, należy zacząć od odwiedzenia strony firmy. Najważniejsze kwestie zazwyczaj są zebrane w wyróżnionej zakładce w menu. Poczytaj o misji, wartościach i celach firmy. Być może dowiesz się także trochę więcej o kulturze organizacyjnej.

Zauważ, że wiele powie Ci sam język, w jakim firma komunikuje się za pośrednictwem swojej strony. Jest on bardziej oficjalny czy nieformalny? Jak pracodawca przedstawia swoich pracowników? Jakie informacje publikuje i na czym się koncentruje? Wnikliwa analiza strony internetowej może odpowiedzieć na wiele Twoich pytań, jeszcze przed rozmową z rekruterem.

2. Portale i fora branżowe

Fora, na których pracownicy i kandydaci mogą wymieniać się doświadczeniami związanymi z daną firmą, stają się coraz bardziej popularne. Są wartościowym źródłem wiedzy o najnowszych przedsięwzięciach firmy, jej produktach lub usługach, planach rozwoju i historii powstania. W zależności od profilu odwiedzanej strony internetowej, można tam znaleźć zarówno artykuły na temat firmy i wywiady przeprowadzone z jej przedstawicielami, jak i informacje na temat pracy w organizacji, np. jej strategii HR. Pozwoli Ci to ocenić, jaką pozycję na rynku ma firma, a także w jakim kontekście najczęściej wspomina się o niej w branży.

Przed rozmową z rekruterem można również poczytać opinie na temat pracodawcy, jednak należy mieć na uwadze, że oceny zawsze są subiektywne. Może zatem zdarzyć się tak, że jeden pracownik będzie miał miłe doświadczenia związane z pracodawcą, a inny – negatywne. Warto zatem przyjrzeć się zarówno złym, jak i bardzo pozytywnym opiniom. Mogą one bowiem poruszać kwestie, które będzie należało dogłębniej zanalizować za pomocą innych źródeł.

3. Media społecznościowe

Nie ulega wątpliwości, że firmy chcą zrobić dobre wrażenie w Internecie. Co za tym idzie, będą dbały o swoją komunikację także w mediach społecznościowych. Kandydaci często o tym zapominają i kończą swoje poszukiwania informacji na etapie portali branżowych i strony firmy. Tymczasem profile organizacji na LinkedInie, Facebooku czy YouTubie mogą dostarczyć Ci kolejnych, cennych danych.

Prześledź publikacje firmy – posty, filmy, badania – aby poznać sposób jej funkcjonowania i zaangażowanie w zwiększanie rozpoznawalności na rynku pracy. Sprawdź również, czy firma dzieli się na swoich profilach sukcesami pracowników. Być może znajdziesz publikacje mówiące o awansie czy osiągnięciach zatrudnionych. Będzie to cenna wskazówka dotycząca ścieżek kariery funkcjonujących w organizacji.

Zwróć również uwagę na produkty lub usługi, które promuje pracodawca, a także zaobserwuj, w jaki sposób nawiązuje relacje z klientami. Zastanów się, jakimi wartościami się kieruje i jaką markę tworzy. Social media to doskonałe narzędzie do komunikacji i rozwoju firmy, co warto wykorzystać w procesie poszukiwania informacji na jej temat.

4. Rekruter

Po zebraniu najważniejszych informacji z wielu źródeł, zastanów się, co jeszcze chciałbyś/ chciałabyś wiedzieć o firmie. Być może nie udało Ci się znaleźć odpowiedzi na określone pytanie lub potrzebujesz rozwinąć konkretny temat? Osobą, która będzie w stanie udzielić Ci pozostałych informacji, jest rekruter. Warto zatem przygotować pytania, które zadasz w trakcie rozmowy i tym samym w pełni poznasz profil pracodawcy. Jeżeli zapomnisz o jakimś aspekcie na spotkaniu – nie przejmuj się. Zawsze możesz zadać dodatkowe pytanie drogą mailową lub telefoniczną.

Nie wiesz, o co zapytać rekrutera? Skorzystaj z naszych wskazówek.

Zastanawiasz się nad wieloma propozycjami zawodowymi? Przeczytaj, jak skutecznie porównywać oferty pracy.


Aleksandra Tyszkiewicz

Executive Director w Hays Poland
Profil autora na LinkedIn

00

Szukaj pracy

Szukasz nowej pracy? Wyszukaj idealną ofertę lub skontaktuj się z jednym z naszych ekspertów.

Register a job

Jeśli chcą Państwo zlecić Hays rekrutację bądź realizację usług HR, prosimy o wypełnienie formularza. Po jego przesłaniu skontaktujemy się z Państwem w celu omówienia możliwości naszej współpracy.  

Contact us

Hays ma biura w całej Polsce. Skontaktuj się z nami, aby omówić swoje potrzeby w zakresie zatrudnienia.