Blogs

3 pytania, które warto zadać sobie po rozmowie rekrutacyjnej

Oceń, czy to praca dla Ciebie

Damian Podgórski

Rozmowy rekrutacyjne bywają wyczerpujące i stresujące. Po spotkaniu z potencjalnym pracodawcą nachodzą nas różne refleksje i nie zawsze spójne wnioski. By uporządkować emocje i przemyślenia, warto podjąć próbę oceny całego doświadczenia – zarówno tego, jak wypadliśmy na rozmowie, jak również wrażenia, które wywarła na nas firma. Dobrym pomysłem jest zadanie sobie trzech pytań i przemyślenie odpowiedzi na każde z nich.

 

1. Co sądzę o stanowisku?

Do wzięcia udziału w procesie rekrutacyjnym zachęca nas z jednej strony sytuacja w obecnej pracy – brak wyzwań, porozumienia, satysfakcji lub rozwoju, natomiast z drugiej – ciekawe ogłoszenie. Zainteresowanie wzbudza m.in. różnorodny zakres obowiązków, atrakcyjne warunki zatrudnienia, duża odpowiedzialność na stanowisku, nietypowe projekty, technologie wykorzystywane w pracy. Rozmowa rekrutacyjna jest idealną okazją do dowiedzenia się więcej na temat interesujących nas aspektów, wyjaśnienia wszelkich niewiadomych oraz rozwiania wątpliwości. Warto zastanowić się, czy wyobrażenie o pracy na danym stanowisku znajduje potwierdzenie w rzeczywistości, czy raczej pojawiły się kwestie, które całkowicie zmieniły nasze nastawienie. Czy po spotkaniu jesteśmy nadal zainteresowani ofertą i podekscytowani na myśl o podjęciu nowych wyzwań? Czy mamy poczucie, że oferowana rola jest tą, której szukamy? Czy będzie to krok naprzód w naszej karierze? Czy zyskamy wyzwania, satysfakcję bądź możliwości, które dotychczas były niedostępne?

2. Co sądzę o firmie?

Kolejna kwestia, której warto poświęcić uwagę po spotkaniu rekrutacyjnym, to firma – nasz potencjalny pracodawca. Odpowiadając na ogłoszenie mamy zwykle wyobrażenie nie tylko o stanowisku, ale też o organizacji – strukturze, atmosferze pracy, relacjach w zespole. Spotkanie rekrutacyjne powinno pomóc zweryfikować również oczekiwania w tym zakresie. W pracy spędzamy znaczną część dnia, dlatego dobre samopoczucie w miejscu zatrudnienia może mieć kluczowe znaczenie dla satysfakcji – lub jej braku – z życia zawodowego.

Wyciągnięcie wszystkich wniosków po jednej rozmowie może być trudne, ale spotkanie z przedstawicielami firmy, atmosfera panująca w biurze oraz sposób, w jaki pracownicy zwracają się do siebie, to bardzo cenne informacje. Czy przebywanie w firmie było przyjemnym doświadczeniem? Czy masz poczucie, że w firmie możesz znaleźć swoje miejsce?

3. Co sądzisz o przyszłym przełożonym?

Rozmowa rekrutacyjna jest dobrą okazją również do poznania potencjalnego przełożonego. Oczywiście nie da się dowiedzieć wszystkiego o nowej osobie podczas jednej rozmowy. Można jednak wyrobić sobie pierwszą opinię i sprawdzić, czy istnieje porozumienie na najważniejszej dla nas płaszczyźnie. Na co warto zwrócić uwagę?

  • Sposób komunikacji. Czy potencjalnego szefa można uznać za osobę komunikatywną? Czy posiada umiejętność jasnego wyrażania swoich myśli? Czy podczas spotkania pojawiły się momenty, w których nie miałeś pewności, o co pyta Cię rozmówca?
     
  • Umiejętność słuchania. Czy masz wrażenie, że potencjalny przełożony uważnie Cię słuchał? Czy utrzymywał kontakt wzrokowy i zwracał uwagę na to, co mówisz? Czy masz poczucie, że rozmówca faktycznie był zainteresowany Twoimi odpowiedziami?
     
  • Otwartość. Czy masz przekonanie, że mógłbyś swobodnie poprosić potencjalnego przełożonego o pomoc podczas codziennej pracy? Czy przyszły szef sprawia wrażenie osoby otwartej na potrzeby innych?  Czy czułeś się komfortowo w jego obecności?
     
  • Zaangażowanie. Czy przełożony opowiadał o pracy z pasją? Pamiętajmy, że motywacja przełożonego ma duży wpływ na motywację całego zespołu. Przeanalizowanie swoich wrażeń wokół potencjalnego stanowiska, firmy oraz przełożonego, powinno pomóc w odpowiedzi na pytanie, czy oferta pracy jest dla nas interesująca i bez wahania przyjmiesz propozycję zatrudnienia. Brak pewności w którymkolwiek obszarze to sygnał ostrzegawczy. Warto wówczas poprosić o możliwość dodatkowej rozmowy lub spotkania, aby rozwiać wątpliwości.

Zastanawiasz się, czy oferta pracy jest dla Ciebie odpowiednia? Przed podjęciem decyzji dokładnie ją przeanalizuj.


Damian Podgórski

Consultant w Hays Poland
Profil autora na LinkedIn

 

00

Job search

Szukaj pracy

Looking for a new role? Search here for your ideal job or get in touch with one of our expert consultants.

Register a job

Trust us, we find the best candidates on the market

Contact us

Nasze biura

Hays has offices across the whole of the Poland. Contact us to discuss your employment needs.