Jak zakomunikować przełożonemu, że planujesz odejść z firmy?​​​​​​​

Przygotowanie do nowego etapu na drodze zawodowej​​​​​​​

Aleksandra Tyszkiewicz

W życiu zawodowym wielu osób przychodzi moment, w którym czują, że potrzebują zmiany. Przyczyn chęci odejścia z firmy może być wiele: nieatrakcyjne wynagrodzenie, brak możliwości rozwoju, niedopasowanie do kultury organizacyjnej firmy. Jednak niezależnie od powodu, warto jest dobrze przemyśleć tę kwestię i odpowiednio przygotować się do rozmowy na ten temat z przełożonym. Jak zakomunikować swoją chęć odejścia z organizacji?

Rozmowa na temat rezygnacji z pracy może być stresująca. Nie warto jednak ulegać emocjom, lecz zachować zimną krew i spokojnie wytłumaczyć swoją perspektywę przełożonemu. Pamiętaj, aby zaplanować każdy etap powiązany z tą decyzją – zarówno czas na przygotowanie się do rozmowy z szefem, samo spotkanie, jak i ostatnie dni w firmie.

Etap I: Jak przygotować się do rozmowy o odejściu z pracy?

Rozmowę o chęci odejścia z firmy najlepiej jest przeprowadzić na osobności i w momencie, gdy przełożony będzie dysponował odpowiednią ilością czasu. Dzięki temu będziecie mogli dokładnie i bez pośpiechu omówić kwestię Twojej rezygnacji. Poproś zatem menedżera o rozmowę i wskazanie dogodnego terminu. Możesz zasugerować, że spotkanie będzie dotyczyło ważnej dla Ciebie kwestii i zależy Ci, aby odbyło się w możliwie najbliższym czasie.

Pamiętaj także, aby Wasze spotkanie odbyło się odpowiednio wcześnie przed rozpoczęciem nowej pracy, tak, aby zachować termin wypowiedzenia. Dzięki temu nie tylko wykażesz się profesjonalizmem i lojalnością, ale również ułatwisz pracodawcy przygotowanie się do rekrutacji.

Przed spotkaniem z menedżerem pamiętaj również o przygotowaniu wypowiedzenia, które będzie stanowiło dopełnienie formalności. Zawrzyj w nim informacje dotyczące umowy (data zawarcia umowy, strony umowy, nazwa stanowiska), a także datę ostatniego dnia pracy wynikającą z umowy (jeżeli nie ustalicie innego terminu).

Pamiętaj, że nie masz obowiązku przedstawiania powodu Twojej decyzji, lecz warto o nim wspomnieć przy okazji bezpośredniej rozmowy z menedżerem. Aby nie palić za sobą mostów, postaraj się, aby przygotowane argumenty zostały wyrażone w pozytywnym tonie i nie przerodziły się w oskarżenia pod kierunkiem przełożonego lub firmy. W końcu nigdy nie wiadomo, czy za jakiś czas Wasze drogi zawodowe nie skrzyżują się ponownie.

Dzień przed spotkaniem pamiętaj o zrelaksowaniu się. Choć rozmowa na temat odejścia z pracy może wywoływać stres, to warto nad nim zapanować i podejść do spotkania z optymizmem. Warto pamiętać, że menedżer jest profesjonalistą, który musi być przygotowany na podobne sytuacje.

Etap II: Jak zachować się i co powiedzieć na spotkaniu o odejściu z pracy?

W dniu spotkania koniecznie skup się na poniższych trzech elementach. Zachowaj:

✓ Szczerość i opanowanie

Rozpoczynając rozmowę o rezygnacji z pracy, pamiętaj o szczerości i pewności siebie. Poinformuj menedżera o swojej decyzji, przekaż dokument wypowiedzenia i uczciwie powiedz, co spowodowało, że zaczęłaś_ zacząłeś poszukiwać nowej pracy. Pamiętaj jednak, że nie musisz nadmiernie tłumaczyć się ze swojej decyzji, jeśli jest to dla Ciebie krępujące. Możesz ograniczyć się do lakonicznych sformułowań typu „Poczułam_ poczułem, że nadszedł czas na nowe wyzwanie”. Podziękuj za współpracę i podsumuj ją tak, aby pokazać, że nie był to dla Ciebie stracony czas.

Przełożony najpewniej zapyta Cię, do jakiej organizacji planujesz dołączyć. Wówczas możesz podać nazwę firmy i stanowisko, które będziesz pełnić, natomiast jest to Twoją decyzją. Równie dobrze możesz wskazać wyłącznie sektor i profil działalności nowego pracodawcy lub powiedzieć, że na tym etapie nie chcesz ujawniać tej informacji.

✓ Pewność siebie

W obliczu tak ważnej rozmowy z przełożonym, wielu pracowników obawia się, że menedżer straci do nich sympatię lub zareaguje negatywnie. Choć emocje często biorą górę, to w przypadku profesjonalistów, takie sytuacje nie powinny mieć miejsca. Pamiętaj, by na drodze zawodowej kierować się swoimi potrzebami i możliwościami, a nie oczekiwaniami innych. Zachowaj zatem pewną siebie, ale profesjonalną postawę. To Ty bowiem odpowiadasz za to, jak będzie rozwijać się Twoja kariera.

Jeśli jednak szef będzie czuł do Ciebie żal, nie przejmuj się. Jest to reakcja wywołana przez emocje, które z czasem miną. Ponadto dobry lider powinien wspierać swoich pracowników w rozwoju kariery, nawet jeśli wiąże się to z zakończeniem współpracy.

✓ Rozsądek

Może się również zdarzyć, że przełożonemu tak bardzo będzie zależało na zatrzymaniu Cię w firmie, że zdecyduje się na złożenie kontroferty. Nie warto jednak akceptować propozycji od razu, a dać sobie czas na przemyślenie jej. Poproś szefa o czas na rozważenie oferty i zastanów się nad swoimi celami zawodowymi oraz perspektywami rozwoju. Co w karierze liczy się dla Ciebie najbardziej i który pracodawca może Ci to zagwarantować? Czy będziesz czuła_ czuł satysfakcję, pozostając w dotychczasowej organizacji? Rozsądnie przeanalizuj kontrofertę, aby podjąć jak najlepszą decyzję dla swojego rozwoju.

Etap III: Jak zachować się podczas ostatnich dni w firmie?

Jeżeli zdecydujesz się odrzucić kontrofertę i odejść z firmy, w ostatnich dniach pracy skup się na pozostawieniu jak najlepszego wrażenia po sobie.

Pamiętaj, aby nie czuć się winną_ winnym w związku z podjętą decyzją. Zmiana pracy może bowiem pozytywnie wpłynąć na Twój rozwój zawodowy. Postaraj się wykorzystać ostatnie dni w firmie na stworzenie listy zadań dla nowego pracownika, który przejmie Twoje obowiązki, dokończenie ostatnich projektów i podziękowanie współpracownikom. Dzięki temu zapamiętają Cię jako prawdziwego profesjonalistę, który jest zaangażowany w swoją rolę aż do samego końca.

Nie zapominaj również, aby pozostać w kontakcie z byłym zespołem. W karierze zawodowej nie warto palić mostów, zwłaszcza jeśli łączyły Was dobre, partnerskie relacje. Być może zdarzy się, że będziecie jeszcze kiedyś współpracować.

Rozmowę o rezygnacji z pracy masz już za sobą i niebawem dołączasz do nowego zespołu? Przeczytaj, jak skutecznie zaaklimatyzować się w firmie, do której dołączasz.

Zobacz, jakie oferty pracy przygotowaliśmy dla Ciebie. Zapoznaj się z najnowszymi ogłoszeniami.


Aleksandra Tyszkiewicz

CEE Executive Director w Hays
Profil autora na LinkedIn

00

Looking for a new role? Search here for your ideal job or get in touch with one of our expert consultants.

Trust us, we find the best candidates on the market

Hays has offices across the whole of the Poland. Contact us to discuss your employment needs.