ALERT: Jobseekers are being fraudulently contacted by scammers. Click here for more details.
Przed ryzykiem zwiększonej rotacji należy się odpowiednio wcześniej zabezpieczyć. Zapoznaj się ze wskazówkami, które poprawią satysfakcję pracowników i tym samym zminimalizują liczbę odejść z firmy.
Skuteczne zarządzanie zadowolonym zespołem zakłada regularną komunikację, wsparcie i zrozumienie. Co to oznacza w praktyce?
Jak wynika z wielu edycji Raportów płacowych Hays, jednym z najważniejszych powodów do zmiany pracy jest dla profesjonalistów brak możliwości rozwoju. Oznacza to, że pracodawcy powinni umożliwić zatrudnionym korzystanie ze szkoleń oraz oferować im jasną ścieżkę awansu, aby systematycznie mogli doskonalić swoje kompetencje oraz poszerzać kwalifikacje. Dzięki temu pracownik posiadający atrakcyjne perspektywy rozwoju zawodowego, chętniej pozostanie u boku dotychczasowego menedżera na dłużej.
W zapobieganiu zwiększonej rotacji pracowników ważne jest również docenianie zatrudnionych. Warto zaznaczyć, że atrakcyjną nagrodą może być nie tylko premia, ale również szereg innych elementów pozapłacowych, takich jak dodatkowe dni wolne, dostęp do platformy kafeteryjnej z licznymi benefitami czy zwiększenie elastyczności pracy. Należy pamiętać, że sposobem docenienia, który jest niezwykle istotny dla pracowników, jest również pochwała, miłe słowa, podziękowania za świetnie wykonaną pracę, wyrażone na forum zespołu czy też firmy.
Pracownik, który ma poczucie, że jego wysiłki są zauważane i doceniane, pracuje jeszcze efektywniej i jest mniej skłonny rozważać zmianę miejsca zatrudnienia.
Należy również pamiętać, że pracownik chętniej pozostanie w firmie, jeżeli będzie panować w niej dobra atmosfera. Na nią z kolei mają wpływ pozytywne relacje menedżera z zespołem i kwestia jakościowej komunikacji. Warto zatem przeprowadzać systematyczne rozmowy z pracownikami, aby okazać swoje zainteresowanie, budować zaufanie oraz wspierać w codziennym działaniu.
Cenne będzie również cykliczne udzielanie informacji zwrotnej na temat pracy zatrudnionego. Dzięki niej pracownik będzie mógł udoskonalać swoje działania, zyskać wiedzę na temat mocnych i słabych stron, a w razie potrzeby wprowadzić właściwe rozwiązania naprawcze. To z kolei otworzy kolejne obszary rozwoju dla pracownika, który chętniej je odkryje, mając u boku zaufanego mentora.
Aby zapobiec nadmiernej rotacji pracowników, należy również pamiętać o otwartości na komunikaty napływające z ich strony. Oznacza to nie tylko słuchanie i reagowanie na różnorodne potrzeby zatrudnionych, ale również wykazywanie się „ludzką postawą”. Pamiętaj zatem o wyrozumiałości i szczerości wobec pracowników. Nie obiecuj niczego, jeśli nie masz pewności co do swoich słów i zachęcaj do dzielenia się wszelkimi wątpliwościami lub problemami.
Otwierając się na potrzeby lub problemy pracowników, będziesz w stanie szybciej na nie zareagować. W rezultacie będzie to miało również wpływ na zadowolenie współpracowników z obecnej pracy.
Może się zdarzyć, że mimo Twoich starań, pracownik zdecyduje się odejść z organizacji. Będzie to jednak cenna lekcja, z której warto wyciągnąć wnioski na przyszłość. Poznanie przyczyny tej sytuacji może bowiem zapobiec rezygnacjom z pracy kolejnych zatrudnionych. Warto zatem dokładnie przeanalizować Waszą dotychczasową współpracę i elementy, które składają się na decyzję pracownika, aby uniknąć powielania potencjalnych błędów w przyszłości.
Wówczas, aby zminimalizować skutki przestoju w funkcjonowaniu firmy, dokładnie sprecyzuj swoje oczekiwania wobec nowego pracownika i rozpocznij proces rekrutacyjny.
Chcesz, aby Twoi pracownicy byli usatysfakcjonowani z poziomu wynagrodzenia? Poznaj aktualne trendy płacowe.
Czy wiesz, jakich przeszkód w karierze doświadczają kobiety i mężczyźni? Pobierz raport „Kobiety na rynku pracy 2025. Polityka DE&I w praktyce”.
Looking for a new role? Search here for your ideal job or get in touch with one of our expert consultants.
Trust us, we find the best candidates on the market
Hays has offices across the whole of the Poland. Contact us to discuss your employment needs.