Blogs

Pozytywny wizerunek w nowej organizacji​​​​​​​

Jak zaprezentować się z jak najlepszej strony?​​​​​​​

Aleksandra Tyszkiewicz

Nie ulega wątpliwości, że chęć robienia dobrego wrażenia na innych jest głęboko zakorzeniona w potrzebach społecznych. Co więcej, pragnienie bycia odebranym pozytywnie u wielu osób jest tak silne, że wywołuje również stres. W końcu, aby ocenić nowo poznaną osobę, często wystarczy kilkanaście sekund. Z obawami tego typu zmagają się m.in. osoby, które rozpoczynają nową pracę. Szansę na zrobienie dobrego wrażenia można zwiększyć, odpowiednio przygotowując się do pierwszego dnia w firmie. O czym należy pamiętać?

Osoby zaczynające pracę w nowej organizacji chcą być dobrze odebrane z wielu względów. Przede wszystkim, zrobienie dobrego pierwszego wrażenia ma wpływ na dalszą współpracę z zespołem. Jest ono również istotne dla samopoczucia pracownika. Jeśli na samym początku zostanie oceniony pozytywnie, to w kolejnych dniach będzie mniej zestresowany, a także będzie wykazywał się większą pewnością siebie i otwartością. Jak więc zachować się w momencie poznania nowych współpracowników, aby zaprezentować siebie z jak najlepszej strony?

1. Bądź na czas

Choć punktualność może wydawać się oczywistą kwestią, nowi pracownicy nie zawsze docierają do biura na ustaloną wcześniej godzinę. Warto zatem zarezerwować sobie dodatkowy czas na dojazd i pojawić się w pracy punktualnie, a nawet kilka minut wcześniej. Dzięki temu unikniesz niepotrzebnego pośpiechu i stresu wynikającego ze spóźnienia, a Twój szef i zespół uznają Cię za osobę zmotywowaną i odpowiedzialną.

Pamiętaj również o odpowiednim stroju. Dopasowanie się do zespołu w kontekście właściwego ubioru będzie z pewnością mile odebrane przez resztę współpracowników. Jeżeli nie masz pewności, jaki dress code obowiązuje w nowej organizacji – spytaj o to wcześniej swojego przełożonego. Dzięki temu unikniesz ewentualnej wpadki.

2. Zapamiętuj imiona

Zapamiętanie imion wszystkich członków zespołu w pierwszym dniu pracy często jest kłopotliwe, szczególnie jeśli składa się on z wielu osób. Podczas zapoznawania się z nowymi kolegami i koleżankami warto jednak maksymalnie się skupić i ponownie utrwalić sobie ich imiona, powtarzając je w pamięci. Jest to ważne, ponieważ zwracanie się do nowo poznanych osób po imieniu wzmacnia relacje już na samym początku znajomości. Dzięki temu Wasza współpraca może być bardziej efektywna i przyjemna.

3. Nie bój się zadawać pytań

Integralną częścią poznawania zasad funkcjonowania firmy jest zadawanie pytań. Niezależnie zatem od tego, co jest dla Ciebie niejasne – każdorazowo informuj o tym swojego przełożonego. Zadaniem lidera zespołu jest bowiem stopniowe wprowadzanie nowego pracownika do organizacji i wyjaśnianie mu wszelkich kwestii, które dla nowej osoby mogą być niezrozumiałe.

Możesz zadawać pytania związane z firmą i biznesem, jak również z codziennym życiem pracowników np. zwyczajami panującymi w biurze czy zespołowymi tradycjami. Warto skorzystać zatem z tej możliwości i otwarcie zadawać pytania szefowi. Dzięki temu szybciej zaadaptujesz się do nowego miejsca pracy, a zespół odbierze Cię jako osobę zmotywowaną i ambitną.

Tym samym pamiętaj, aby szczególnie w pierwszych dniach pracy uważnie słuchać (zwłaszcza na szkoleniach wdrażających) i robić notatki, które następnie pomogą Ci w wykonywaniu zadań. Dzięki temu nie ominiesz żadnej informacji, która później może okazać się kluczowa.

4. Bądź sobą

Pamiętaj także, że najlepsze wrażenie zrobisz, będąc sobą. Nietrudno jest bowiem ocenić to, czy nowo poznana osoba zachowuje się autentycznie, czy usilnie stara się wykreować nieprawdziwy wizerunek. Pozostali członkowie zespołu na pewno docenią Twoją szczerość, a także zrozumieją stres, który możesz odczuwać – w końcu każdy z nich kiedyś znalazł się w tej sytuacji.

5. Daj sobie czas

Nawet jeśli pierwszy dzień w pracy nie minął tak, jak planowałeś/ planowałaś – nie przejmuj się i wyciągnij z niego lekcje. Często bowiem potrzeba więcej czasu i prób, aby czegoś się nauczyć i poczuć się pewnie w nowym środowisku.

Pamiętaj jednak, aby zachować rozsądek, bowiem nie wszystko da się zaplanować. Po powrocie z pracy odpocznij i rozpocznij nowy dzień z pozytywnym nastawieniem. Twoi współpracownicy na pewno docenią to, że starasz się wypaść jak najlepiej i pomimo intensywnego procesu wdrożeniowego zachowujesz pogodne nastawienie.

Pierwsze dni w pracy spędzasz na szkoleniach on-line? Przeczytaj, co zrobić, aby wirtualne spotkania były dla Ciebie efektywne i skuteczne.

Chcesz tworzyć najlepsze pomysły? Dowiedz się, jak pobudzić swoją kreatywność.


Aleksandra Tyszkiewicz

Executive Director w Hays Poland
Profil autora na LinkedIn

00

Job search

Looking for a new role? Search here for your ideal job or get in touch with one of our expert consultants.

Register a job

Trust us, we find the best candidates on the market

Contact us

Hays has offices across the whole of the Poland. Contact us to discuss your employment needs.