Blogs

​​​​​​​Rozczarowanie nową pracą

​​​​​​​6 wskazówek, jak zmierzyć się z taką sytuacją

Agnieszka Kolenda

Na rynku zdarzają się sytuacje, w których kandydaci rozpoczynający nową, wydawałoby się wymarzoną pracę, rozczarowują się nią już na etapie wdrożenia. Zniechęcenie może być spowodowane różnymi czynnikami, od niestandardowej kultury organizacyjnej, po ogólne zasady funkcjonowania firmy. W takim przypadku nie warto jednak działać pod wpływem emocji i pochopnie rezygnować z pracy. Jak najlepiej postąpić w tej sytuacji?

Rozpoczęcie nowej pracy to duże wydarzenie dla każdego profesjonalisty. Zdarza się jednak, że początkowy entuzjazm zostaje ostudzony, gdy okazuje się, że praca nie do końca spełnia wymagania pracownika lub w praktyce wygląda nieco inaczej, niż to sobie wyobrażał. Jeżeli po dołączeniu do nowej organizacji masz wątpliwości co do swojej decyzji, zapoznaj się z poniższymi punktami, aby dowiedzieć się, dlaczego nie warto od razu rezygnować.

1. Zachowaj cierpliwość

Każda zmiana zawodowa to pewne wyzwanie, wymagające zachowania cierpliwości oraz spokoju. Daj sobie czas na przyzwyczajenie się do nowych warunków i zrozumienie swoich emocji. Być może po pewnym czasie Twoje negatywne odczucia miną, a pierwsze, nie najlepsze wrażenie o organizacji okaże się złudne.

Postaraj się również wejść w schemat funkcjonowania firmy. Być może po obserwacji pracy zespołu, czy osiągnięciu pierwszego sukcesu zmienisz swoje nastawienie i będziesz odczuwać większe zadowolenie z pełnionej roli.

2. Poznaj istotę problemu

Aby lepiej zrozumieć swoje emocje i zmienić podejście do nowej pracy, zastanów się, co dokładnie mogło Cię w niej rozczarować. Porównaj rzeczywiste wydarzenia ze swoimi pierwotnymi oczekiwaniami, a także przeanalizuj, jaki wpływ na Twoje odczucia mają stres i obawa przed nieznanym. Pomyśl również, które z problemów jesteś w stanie rozwiązać, a na które nie masz wpływu. Podziel się swoimi spostrzeżeniami z menedżerem, aby uzyskać wsparcie i zwiększyć swoje zadowolenie z pracy.

Pamiętaj również, że miejsce pracy bez wad nie istnieje. Nie warto zatem od razu przekreślać swojej kariery w nowej organizacji, a dać jej szansę i obserwować rozwój sytuacji. Realistyczne spojrzenie na sprawę jest w tym przypadku konieczne i pomoże uniknąć kolejnych rozczarowań.

3. Skup się na pozytywach

Spróbuj przekonać się do nowej pracy, analizując jej pozytywne elementy. Może od samego początku dobrze dogadujesz się z zespołem? Firma oferuje Ci więcej dni wolnych niż poprzedni pracodawca? Menedżer jest swego rodzaju mentorem dla zespołu i masz poczucie, że wiele możesz się nauczyć? Poświęć chwilę na analizę swojego nowego miejsca pracy – na pewno dostrzeżesz w nim chociaż kilka pozytywnych aspektów. To z kolei być może zmieni Twoją opinię o nowym miejscu zatrudnienia.

Aby dostrzec pozytywne elementy, postaraj się nie porównywać nowej pracy do poprzedniego miejsca zatrudnienia. Firmy najprawdopodobniej się od siebie różnią, np. w zakresie sposobu funkcjonowania, kultury organizacyjnej, branży czy modelu pracy. Nie warto jednak rezygnować tylko dlatego, że nowa organizacja jest inna od tego, co już dobrze znasz.

4. Dostrzeż możliwość rozwoju

W trudnych sytuacjach zawodowych warto pamiętać o tym, że każde nowe doświadczenie może być cenne. Nawet jeśli początkowo praca nie spełnia Twoich oczekiwań, to daj sobie czas i skoncentruj się na tym, czego możesz się nauczyć. Być może już po krótkim czasie udoskonalisz swoje umiejętności lub zyskasz nową wiedzę na temat branży. Potraktuj każdy dzień w pracy jako możliwość rozwoju i szansę na pokonywanie słabości.

Nawet jeśli po pewnym czasie zdecydujesz się zrezygnować z pracy, takie doświadczenie może być pomocne w dalszym poszukiwaniu nowych perspektyw zawodowych. Pamiętaj, aby wówczas zaktualizować swoje CV i profil na LinkedIn, uzupełniając je o wszelkie nowe kompetencj lub wiedzę, które pozyskałeś/ pozyskałaś podczas pracy w firmie.

5. Buduj relacje ze współpracownikami

Jedną z podstaw dobrego samopoczucia w miejscu zatrudnienia są pozytywne relacje ze współpracownikami. Nawet jeśli pierwsze tygodnie w nowej pracy nie spełniają Twoich oczekiwań, spróbuj otworzyć się na zespół i stopniowo budować relacje z jego członkami. Wówczas możesz doświadczyć większego zadowolenia i satysfakcji z pracy, a także, nawet nieświadomie, zwiększyć swoje zaangażowanie w pełnione obowiązki.

Obserwuj sposób pracy współpracowników, poznaj ich zwyczaje i nie bój się prosić o pomoc lub wsparcie menedżera. Poczucie zaufania i swobody w zespole mogą z czasem zmienić Twoją opinię o nowej organizacji.

6. Zachowaj rozwagę

Nie ulega wątpliwości, że zmiany mogą być wyjątkowo trudne. Jeśli jednak po dłuższym czasie i podjętych krokach Twoja opinia o nowym miejscu pracy nie ulegnie zmianie – rozważ odejście z firmy. W przypadku długofalowego rozczarowania i nieustającego braku satysfakcji warto zachować rozsądną postawę i zadbać o swoje dobre samopoczucie. Wyciągnij wnioski z minionego doświadczenia i przeanalizuj swoje potrzeby. Wówczas, po dokładnym zbadaniu wszelkich wymagań i oczekiwań, ponownie rozpocznij proces poszukiwania pracy.

Pierwsze dni w nowej pracy spędzasz na szkoleniach on-line? Przeczytaj, jak wyciągnąć z nich jak najwięcej.

Decyzja o rezygnacji z pracy zapadła? Dokonaj analizy SWOT, zanim zaaplikujesz na kolejną ofertę pracodawcy.


Agnieszka Kolenda

Executive Director w Hays Poland
Profil autora na LinkedIn

00

Job search

Looking for a new role? Search here for your ideal job or get in touch with one of our expert consultants.

Register a job

Trust us, we find the best candidates on the market

Contact us

Hays has offices across the whole of the Poland. Contact us to discuss your employment needs.