Blogs

​​​​​​​Działania proekologiczne, które warto podejmować w organizacji

W co mogą się zaangażować pracodawcy i pracownicy?​​​​​​​

Agnieszka Pietrasik

Kwestia zrównoważonego rozwoju staje się coraz ważniejsza dla pracodawców. Dzięki odpowiednim zmianom i działaniom możliwe jest bowiem wywieranie dobrego wpływu na środowisko i przyczynienie się do zmniejszania ryzyka klimatyczno-gospodarczego. Choć inicjatywy te mogą stawiać wiele wyzwań, to przy odpowiednim zaangażowaniu i współpracy całej firmy, prowadzenie zrównoważonego biznesu jest realne.

Coraz więcej pracodawców dołącza do swoich strategii przedsięwzięcia mające na celu wspieranie zrównoważonego rozwoju i ograniczenie negatywnego wpływu działalności firmy na środowisko. Jeżeli Twoja organizacja również chce podejmować istotne działania proekologiczne, zapoznaj się z poniższymi wskazówkami, jak tego dokonać, angażując pracowników firmy.

1. Zrozumienie post-pandemicznych zwyczajów

Zniesienie obostrzeń pandemicznych w dużej mierze wpłynęło na zwiększenie liczby podróży służbowych. Co za tym idzie, coraz więcej osób przemieszcza się, korzystając z wysokoemisyjnych środków transportu. Aby jak najmniej przyczyniać się do zanieczyszczania środowiska spalinami, firmy mogą wprowadzić zasadę komunikowania się on-line w przypadkach, gdy stacjonarne spotkania nie są konieczne. W innym przypadku warto umożliwić pracownikom odbywanie podróży służbowych, zapewniając środki zrównoważonego transportu, np. pojazdy elektryczne lub hybrydowe.

Dla przykładu Hays zobowiązał się do redukcji podróży lotniczych o 40% do 2026 roku. Nasze biura we wszystkich krajach coraz częściej wykorzystują zero- lub niskoemisyjne pojazdy, a pracownicy niemieckiego oddziału mają dostęp do aplikacji polecającej najlepsze, alternatywne środki zrównoważonego transportu.

Do post-pandemicznych zwyczajów należy również zaliczyć całkowity lub częściowy powrót do pracy stacjonarnej. Oznacza to zwiększenie pośrednich emisji energetycznych – obecnie nie tylko domy pracowników, ale również biurowce zużywają ogromną ilość energii. W minimalizowaniu śladu węglowego, powstałego w tym zakresie, skuteczne może okazać się wykorzystywanie środków poprawy efektywności energetycznej, np. inwestycje w urządzenia o niskim zużyciu energii.

Hays pracuje nad globalną inicjatywą mającą na celu przejście z komputerów stacjonarnych na laptopy, które zużywają nawet do 65% energii mniej. Starsze sprzęty są zaś poddawane recyklingowi lub bezpiecznie utylizowane.

2. Edukacja ekologiczna

Coraz więcej firm poszukuje specjalistów lub praktyków w zakresie zrównoważonego rozwoju, którzy dzięki swoim umiejętnościom będą w stanie wprowadzić w organizacji kluczowe zmiany, wspierające „zieloną gospodarkę”. Jak pokazują obserwacje rynku, nierzadko popyt w tym zakresie znacznie przewyższa podaż.

Istnieje jednak alternatywne rozwiązanie, które może pomóc firmom osiągać sukcesy w obszarze działań na rzecz zrównoważonego rozwoju – doskonalenie umiejętności pracowników. Można tego dokonać za pomocą edukacji ekologicznej, rozwijania proaktywności zatrudnionych czy powołując wewnętrzny zespół odpowiedzialny za wdrażanie ustalonej strategii.

Warto pamiętać, że droga do zrównoważonego rozwoju może być długa oraz wymagać inwestycji. Co za tym idzie, konieczne jest dokładne zaplanowanie działań i cierpliwe oraz systematyczne rozwijanie „zielonych kompetencji” pracowników. Zalicza się do nich m.in. świadome i etyczne postępowanie w obliczu kryzysu środowiskowego.

Ponadto, na początek każda inicjatywa jest dobra i z pewnością przyniesie pozytywne rezultaty w przyszłości – np. segregacja odpadów w biurze, zainstalowanie energooszczędnego oświetlenia czy, tak jak w przypadku brytyjskiego oddziału Hays, zrezygnowanie z zamawiania jednorazowych, plastikowych artykułów.

3. Promowanie działań proekologicznych

Choć osiągnięcie celu, jakim jest w pełni zrównoważony rozwój, może być czasochłonne, to dzięki odpowiedniemu zaangażowaniu i współpracy całej firmy, jest to możliwe. Jak wynika z badania Hays Poland, przeprowadzonego na przełomie marca i kwietnia 2022 roku wśród niemal 1100 specjalistów i menedżerów, 61 proc. kandydatów w wyborze pracodawcy uwzględnia to, jak firma wpływa na środowisko naturalne. Oznacza to, że zatrudniając profesjonalistów popierających działania proekologiczne, organizacja może osiągać liczne sukcesy w tym zakresie i z większą skutecznością minimalizować ryzyko klimatyczne oraz gospodarcze. Może się również okazać, że nowi pracownicy zaproponują nowe inicjatywy, które np. przybliżą firmę do osiągnięcia neutralności węglowej.

Bazując na wynikach sondażu, działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju, może także mieć pozytywny wpływ na pozyskiwanie i zatrzymywanie specjalistów w firmie. Podejmowanie proekologicznych inicjatyw jest zatem nie tylko doskonałą inicjatywą dla poprawy sytuacji środowiska naturalnego, ale również atrakcyjnym elementem w ofercie pracodawcy, który niewątpliwe warto promować wśród kandydatów. Dla przykładu, Hays rozpowszechnia swoje przedsięwzięcie neutralności emisyjnej w specjalnej zakładce dla aplikujących, chcących lepiej poznać organizację.

Dowiedz się więcej na temat proekologicznych inicjatyw firm. Przeczytaj o strategii Net Zero.


Agnieszka Pietrasik

Executive Director w Hays Poland
Profil autora na LinkedIn

00

Job search

Looking for a new role? Search here for your ideal job or get in touch with one of our expert consultants.

Register a job

Trust us, we find the best candidates on the market

Contact us

Hays has offices across the whole of the Poland. Contact us to discuss your employment needs.