Employee Advocacy jako sposób na rozwijanie marki pracodawcy

Jak działa program ambasadorski dla pracowników? Dlaczego warto go wdrożyć?

Firmy na dzisiejszym rynku pracy sukcesywnie zdają sobie sprawę z korzyści budowania marki pracodawcy. Skuteczne działania Employer Brandingowe wzmacniają bowiem pozytywny wizerunek organizacji i satysfakcję zatrudnionych, pomagają wyróżnić się na tle konkurencji, a także ułatwiają pozyskiwanie nowych talentów. Podejmując aktywności z tego zakresu, warto wiedzieć, że wiele z nich może być realizowana również przez samych pracowników. Wówczas jest to Employee Advocacy.

Rozpoznawalność oraz wiarygodność danej firmy buduje nie tylko pozytywna opinia wystawiona przez pracownika na forum internetowym, ale przede wszystkim szereg innych, proaktywnych działań i postaw. Jeśli rozważasz włączenie zatrudnionych do promocji Twojej organizacji lub szukasz nowych inspiracji do programu Employee Advocacy, zapoznaj się z dalszą częścią artykułu.

Czym jest Employee Advocacy?

W dosłownym tłumaczeniu na język polski Employee Advocacy to rzecznictwo pracowników. Korzystniej – i z pewnością bardziej zrozumiale – będzie jednak określić ten proces jako program ambasadorski dla pracowników firmy. Wówczas zatrudnieni, stając się oficjalnymi reprezentantami danej organizacji, poprzez różnorodne działania oraz postawy współtworzą markę i wzmacniają pozytywny wizerunek pracodawcy.

Jakie są formy Employee Advocacy?

W zależności od rodzaju i branży działalności firmy, a także poziomu zaangażowania pracowników, skuteczność działań z zakresu Employee Advocacy może się różnić. Warto jednak wskazać trzy kluczowe, podstawowe obszary, w ramach których pracownicy-ambasadorzy mogą reprezentować firmę.

1. Udział w wydarzeniach z ramienia firmy

Świetnym sposobem na wypromowanie marki pracodawcy poprzez pracowników jest ich udział w różnorodnych wydarzeniach, w tym konferencjach branżowych, panelach dyskusyjnych, czy też – bardzo popularnych w biznesie – spotkaniach networkingowych. Wówczas firma, którą reprezentuje zatrudniony, zyskuje „ludzką twarz” i zdecydowanie łatwiej zapada w pamięć.

Warto podkreślić, że wystąpienie w roli gościa lub prelegenta na takim evencie wcale nie oznacza bezpośredniego promowania czy też wychwalania usług lub produktów firmy. Wręcz przeciwnie – to wyważone, często pośrednie komunikaty, które pozwalają drugiej osobie, w tym przypadku innemu uczestnikowi wydarzenia, samodzielnie zbudować dobrą opinię na temat firmy. Dzieje się to przede wszystkim na podstawie pozytywnych doświadczeń z nawiązanego kontaktu.

Skuteczne w tym przypadku z pewnością okażą się takie elementy jak: wysoka kultura osobista, otwartość na innych uczestników, profesjonalny wygląd, prezentacja czy też wizytówka, a także wnikliwe, biznesowe anegdoty lub ciekawe wnioski, np. z badań prowadzonych przez firmę.

Rodzajami wydarzeń, na których pracownik-ambasador w większym stopniu może pozwolić sobie na bezpośrednią promocję firmy, są z kolei targi pracy, eventy produktowe, a także gale biznesowe. To świetne miejsce na wyważoną reklamę organizacji.

2. Dzielenie się wiedzą

Podstawowym dowodem na posiadanie przez firmę odpowiedniego doświadczenia i rynkowej wiedzy, są jej wykwalifikowani pracownicy. To właśnie umiejętności oraz informacje, które wykorzystują we współpracy z klientami i odbiorcami marki, stanowią skuteczną reklamę organizacji, w tym potwierdzenie możliwości rozwoju i budowania marki osobistej, które daje zatrudnionym.

Z tego powodu warto zachęcać ambasadorów organizacji do udzielania eksperckich wypowiedzi np. na blogu firmy, w mediach lub na szkoleniach czy też webinarach organizowanych przez pracodawcę.

Być może warto też pójść o krok dalej i potraktować pojęcie „wiedzy” pracownika również jako wartościowy zasób informacji o firmie, jej działalności i konkurencji. Wówczas taki ambasador-pracownik może np. wspierać nowych pracowników w onboardingu (program „buddy”) czy pomagać w odpowiadaniu na pytania kandydatów na forach wymiany opinii.

3. Publikacje w mediach społecznościowych

Social media oferują obecnie liczne możliwości budowania marki pracodawcy i komunikacji z odbiorcami. Nic więc dziwnego, że stanowią jedno z najpopularniejszych źródeł działań Employee Advocacy. Warto podkreślić, że w tym przypadku pracownicy-ambasadorzy mogą wzmacniać pozytywny wizerunek firmy w dwojaki sposób:

  • Na profilach firmy:

Występując w materiałach promocyjnych organizacji – np. na filmach z wydarzeń integracyjnych czy grafikach promujących awanse lub rekrutacje prowadzone do danych zespołów – zatrudniony naturalnie zwiększa wiarygodność przekazu. Poprzez wykorzystanie jego wizerunku, wzmacnia również zasięg publikacji wśród osób, które go znają.

Jak to robimy w Hays? Zobacz przykładowy post z naszej serii #BehindTheJob, w której nasi pracownicy opowiadają o sobie nieco więcej. Zauważ, że opinia o firmie pada dopiero na koniec karuzeli.

  • Na profilu pracownika:

Jeszcze większą wiarygodność i zainteresowanie mogą budzić posty związane z firmą, publikowane bezpośrednio na koncie pracownika. Podobnie jak w przypadku wystąpień na konferencjach, publikacje te nie muszą być przesadnymi „laurkami”. Krótka wzmianka o ostatnim sukcesie organizacji, polecenie artykułu na firmowym blogu, a nawet udostępnienie jej posta to już skuteczne Employee Advocacy.

Jakie są korzyści Employee Advocacy?

Choć udział w programie Employee Advocacy jest dobrowolny, to zdecydowanie warto zachęcać pracowników do zaangażowania. Wiąże się to bowiem z licznymi, obustronnymi korzyściami. Zaletami dla firmy są m.in.:

✓ możliwość wzmocnienia rozpoznawalności i wizerunku marki na rynku

✓ większa satysfakcja i poczucie sensu, a co za tym idzie – lojalność pracowników zaangażowanych w program

✓ możliwość optymalizacji innych, płatnych działań marketingowych i employer brandingowych.

Korzyściami dla ambasadorów-pracowników są z kolei:

✓ możliwość wzmacniania swojej marki osobistej

✓ większe poczucie sprawczości i urozmaicenie codziennej pracy

✓ szansa na rozwój i udoskonalenie wielu kompetencji interpersonalnych.

Możemy Ci pomóc w rozwoju Twojej marki. Porozmawiajmy o Twoich potrzebach Employer Brandingowych.

Szukasz utalentowanych pracowników? Zleć rekrutację.

00

Szukasz nowej pracy? Wyszukaj idealną ofertę lub skontaktuj się z jednym z naszych ekspertów.

Jeśli chcą Państwo zlecić Hays rekrutację bądź realizację usług HR, prosimy o wypełnienie formularza. Po jego przesłaniu skontaktujemy się z Państwem w celu omówienia możliwości naszej współpracy.  

Hays ma biura w całej Polsce. Skontaktuj się z nami, aby omówić swoje potrzeby w zakresie zatrudnienia.