UWAGA: Próby wyłudzenia danych od kandydatów. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.
Jednym z elementów kultury organizacyjnej i strategii działania firm na całym świecie jest CSR, czyli społeczna odpowiedzialność biznesu. To sposób nie tylko na wywieranie pozytywnego wpływu na świat, ale również rozwój firmy i zaangażowanie pracowników. Przeczytaj, o co chodzi w Corporate Social Responsibility, a także jakie są jej formy i korzyści.
CSR (Corporate Social Responsibility) to w tłumaczeniu z języka angielskiego „społeczna odpowiedzialność biznesu”, nazywana też „społeczną odpowiedzialnością przedsiębiorstw”. Jest to koncepcja, zgodnie z którą firmy w swojej działalności biznesowej uwzględniają potrzeby i interesy otaczającego ją społeczeństwa, dobro środowiska naturalnego, a także etykę i relacje z interesariuszami, czyli pracownikami, kandydatami, klientami i inwestorami.
Warto podkreślić, że istnieje również inna definicja CSR, która oparta jest o wytyczne międzynarodowej normy ISO 26000 sformułowanej przez pozarządową Międzynarodową Organizację Normalizacyjną. Tłumaczy ona społeczną odpowiedzialność biznesu jako transparentne i etyczne zachowanie w siedmiu obszarach: ład organizacyjny, prawa człowieka, praktyki z zakresu prawa pracy, środowisko, uczciwe praktyki operacyjne, zagadnienia konsumenckie, a także zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej.
Niezależnie jednak od dokładnego objaśnienia, w CSR chodzi przede wszystkim o pozytywne wykorzystanie swojej pozycji i zasobów na rzecz wywierania pozytywnego, bezinteresownego wpływu na świat. Nadrzędnym celem działań z zakresu CSR ma być poprawa sytuacji społeczno-ekonomicznej.
Odpowiedzialność organizacji może przejawiać się w wielu różnych działaniach i postawach. Poniższe przykłady to tylko część z nich. Przy wyborze konkretnego projektu, wiele będzie z pewnością zależało od rodzaju działalności firmy i aktualnych potrzeb jej najbliższego otoczenia. Niezbędna będzie zatem współpraca z interesariuszami, a niekiedy nawet z zewnętrznymi doradcami.
Choć świadomość społeczna rośnie, na świecie wciąż występują przypadki nieetycznych i niezgodnych z prawem zachowań, takich jak mobbing czy kierowanie się stereotypami w decyzjach dotyczących awansu lub zatrudnienia. Firma odpowiedzialna społecznie będzie zatem nie tylko przestrzegać wszystkich obowiązujących ją zasad, ale również dbać o to, aby w jej otoczeniu nie dochodziło do podobnych sytuacji, które są nieetyczne lub sprzeczne z prawem. Może to oznaczać np. szczególną uważność i wnikliwość przy nawiązywaniu współpracy z innymi podmiotami.
Należy do nich zaliczyć wszelkie praktyki związane ze zrównoważonym rozwojem, czyli m.in. minimalizowanie śladu węglowego poprzez np. inwestycje w urządzenia o niskim zużyciu energii w biurze czy ograniczanie zanieczyszczenia powietrza spalinami, wybierając spotkania on-line zamiast częstych podróży służbowych.
Działania na rzecz środowiska naturalnego to także już samo rozwijanie „zielonych” kompetencji pracowników czy nawet segregacja śmieci w biurze.
To forma CSR, która przyniesie obopólne korzyści – grupie beneficjentów, np. podopiecznym domów dziecka, seniorom czy fundacjom, jak również pracownikom, którzy w ramach wspólnej aktywności będą mogli się zintegrować i zwiększyć poczucie swojej sprawczości.
Zobacz, na jakim wolontariacie byliśmy w Hays Poland.
Edukowanie zatrudnionych może być w tym kontekście rozumiane dwojako i każda z tych definicji będzie oznaczała coś pozytywnego.
Społecznie odpowiedzialna firma z jednej strony edukuje pracowników na tematy społecznie i środowiskowo istotne. Mogą one dotyczyć np. nierówności płci na rynku pracy, współpracy z osobami neuroróżnorodnymi lub z niepełnosprawnościami, ale też roli segregacji śmieci i oszczędzania energii elektrycznej – zarówno w biurze, jak i w domu.
Z drugiej zaś strony edukacja ta może oznaczać reskilling i upskilling pracowników, czyli umożliwienie im regularnej nauki i rozwoju w strukturach firmy. Jest to zatem strategiczne oraz lojalne wykorzystanie potencjału najcenniejszego zasobu, jakim są zatrudnieni.
Firmy mające do dyspozycji większy budżet mogą również postawić na przyszłościowe inwestycje w badania i rozwój, czy też inkluzywne i zrównoważone technologie. Współpraca z doświadczonymi jednostkami badawczymi lub technologicznymi może zainicjować wiele ważnych społecznie i środowiskowo zmian.
Społeczna odpowiedzialność organizacji to liczne korzyści nie tylko dla beneficjentów jej działań, ale również samej firmy. Zalety realizowania strategii CSR to m.in.:
Powyższa lista przykładowych korzyści dla społecznie odpowiedzialnej firmy pokazuje, że może to być strategiczna i wielowymiarowa inwestycja na lata. Bez wątpienia warto się nad nią pochylić chcąc utrzymać wpływowość, dobry wizerunek i konkurencyjność firmy, a także pragnąc być „pracodawcą pierwszego wyboru”. Kluczem do powodzenia tej misji pozostaje przede wszystkim współpraca i komunikacja grup projektowych, do których dołączenia warto zachęcać wszystkich pracowników.
Chcesz, aby CSR było częścią strategii Twojej firmy? Możemy Ci w tym pomóc.
A może szukasz pracy, która da Ci poczucie sensu i będzie wspierać Twoje wartości? Zajrzyj tutaj.
Szukasz nowej pracy? Wyszukaj idealną ofertę lub skontaktuj się z jednym z naszych ekspertów.
Jeśli chcą Państwo zlecić Hays rekrutację bądź realizację usług HR, prosimy o wypełnienie formularza. Po jego przesłaniu skontaktujemy się z Państwem w celu omówienia możliwości naszej współpracy.
Hays ma biura w całej Polsce. Skontaktuj się z nami, aby omówić swoje potrzeby w zakresie zatrudnienia.