Blogs

Jak promować wśród pracowników zdrowe podejście do pracy?​​​​​​​

3 wskazówki dla menedżerów​​​​​​​

Agnieszka Pietrasik

Nie ulega wątpliwości, że świat pracy rozwija się bardzo dynamicznie. Co za tym idzie, wielu specjalistów odczuwa trudności w zachowaniu rozsądnego podejścia do pracy – pracują ponad miarę, a wygospodarowanie czasu na odpoczynek jest dla nich problematyczne. Tymczasem taki tryb życia może prowadzić do wypalenia zawodowego i problemów ze zdrowiem. Co mogą zrobić menedżerowie, aby wspomóc podwładnych w osiąganiu zdrowej równowagi pomiędzy pracą i życiem prywatnym?

Choć zaangażowanie i skrupulatność są dobrymi cechami w miejscu pracy, to równie istotne jest znalezienie równowagi pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym. Jeżeli uważasz, że Twój zespół pracuje ponad miarę, zapoznaj się z poniższymi wskazówkami, aby zapobiec spadkowi satysfakcji i zaangażowania wśród zatrudnionych.

1. Pamiętaj, że przykład idzie z góry

Choć praktyki pracy często zależą od usposobienia specjalistów, niemałą rolę w decyzjach zawodowych odgrywa sam menedżer. Oznacza to, że jego działania mogą być powielane przez pracowników. Dla przykładu, zatrudnieni, którzy obserwują, że szef często pracuje w nadgodzinach czy w dni wolne od pracy, mogą częściej postępować podobnie.

Ważne jest zatem, aby dzielić się z podwładnymi jak najlepszymi praktykami pracy. Pokaż, że w rozwijaniu kariery zawodowej ważne jest nie tylko zaangażowanie w pracę, ale również solidny odpoczynek. Przypominaj pracownikom, że nie oczekujesz od nich pracy ponad miarę czy w dni wolne, a znalezienie równowagi w życiu jest niezwykle istotne. Zachęcaj do wykorzystywania dni urlopowych, robienia sobie przerw, a także, w miarę możliwości, zaoferuj większą elastyczność pracy. Ważne jest także, abyś sam/ sama znalazła czas na odpoczynek. Dzięki systematycznej regeneracji zarządzanie zespołem może być znacznie skuteczniejsze.

Choć zostanie dłużej w pracy jest czasem nieuniknione, warto pamiętać, że nie powinna być to codzienna rutyna. Promowanie postawy work-life balance poprzez swoje działania może być ważnym krokiem do zmiany nastawienia Twojego zespołu wobec pracy. Jest to szczególnie ważne w przypadku szefów zespołów, którzy przez pracowników są postrzegani jako autorytet.

Więcej o zachęcaniu pracowników do odpoczynku przeczytasz w tym wpisie.

2. Nagradzaj za efekty pracy

Aby udowodnić pracownikom, że zależy Ci na efektach ich pracy, spróbuj zmienić sposób nagradzania za sukcesy. Zamiast skupiać się na ilości przepracowanych godzin, doceniaj podwładnych za rezultaty pracy.

Przedstaw swoje wymagania wobec zadań powierzonych pracownikom, a następnie obserwuj postępy każdego z nich. Często bowiem ilość przepracowanych godzin nie jest współmierna do rezultatów. Aby dowiedzieć się, co najbardziej motywuje podwładnych do produktywnej pracy, przeanalizuj ich potrzeby i wartości. Wówczas, wybranie odpowiednich form docenienia będzie łatwiejsze.

Zatrudnieni, którzy zauważą, że to właśnie efekty wykonanej pracy stanowią podstawę do oceny, chętniej zadbają o rozsądne zagospodarowanie czasu. Będzie to również motywacja do rozwijania swojej niezależności.

3. Wspieraj i udzielaj informacji zwrotnej

W rozwijaniu rozsądnej postawy wobec pracy ważne jest także stałe wspieranie pracowników. Udzielaj podwładnym jakościowych, indywidualnych informacji zwrotnych tak, aby mogli poprawić swoją produktywność. Pomocne może być także podzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniem. Przedstaw skuteczne modele zarządzania czasem pracy i zachęcaj podwładnych do udziału w szkoleniach na ten temat.

Postaraj się również zrozumieć każdego z osobna, gdyż pracownicy mogą mieć różne potrzeby i trudności. Aby praca była dla nich przyjemnością, bądź otwarty/ otwarta na różnorodne perspektywy oraz stań się wsparciem w rozwijaniu nowych przyzwyczajeń oraz najlepszych praktyk.

Choć kształtowanie racjonalnej postawy wobec pracy może być długotrwałym procesem, to każdorazowo będzie niosło to za sobą pozytywne korzyści. Pracownicy będą mogli wówczas odczuwać większą satysfakcję z wykonywanej pracy, a ryzyko doświadczenia przez nich wypalenia zawodowego zmaleje. Z kolei dla pracodawcy będzie się to wiązało ze stworzeniem przyjaznej kultury organizacyjnej i wzmocnieniu partnerskich relacji z zatrudnionymi.

O czym jeszcze powinni pamiętać menedżerowie? Poznaj 4 błędy, których powinni unikać szefowie zespołów.

Twoi pracownicy praktykują elastyczne formy pracy? Przeczytaj, jak zadbać o well-being zespołów hybrydowych.


Agnieszka Pietrasik

Executive Director w Hays Poland
Profil autora na LinkedIn

00

Job search

Szukaj pracy

Looking for a new role? Search here for your ideal job or get in touch with one of our expert consultants.

Register a job

Trust us, we find the best candidates on the market

Contact us

Nasze biura

Hays has offices across the whole of the Poland. Contact us to discuss your employment needs.