ALERT: Jobseekers are being fraudulently contacted by scammers. Click here for more details.
Dobra atmosfera w miejscu zatrudnienia stanowi podstawę skutecznej współpracy i ma pozytywny wpływ na samopoczucie. Jednocześnie nie najlepsze relacje z innymi pracownikami czy szefem bardzo często stanowią powód rozważania zmiany miejsca pracy. Przeczytaj wpis i dowiedz się, jak zadbać o atmosferę oraz relacje w zespole.
Dobre zarządzanie zespołem nie może ograniczać się do rozliczania z realizacji zadań – przełożony powinien również wykazywać się zainteresowaniem pracownikami i troską o ich dobro. Przeczytaj, o czym szczególnie należy pamiętać jako szef.
Dobrą praktyką są poranne, nieformalne spotkania przy kawie. Szef, który na co dzień wykazuje niewymuszone zainteresowanie sprawami swoich podwładnych, traktowany jest przez nich jako członek zespołu. Dzięki temu nie budzi nieuzasadnionych obaw i nie jest postrzegany jako audytor, którego głównym zadaniem jest sprawdzanie efektów pracy.
Pochwały za dobrze wykonaną pracę są niezwykle ważne w budowaniu dobrej relacji z podwładnymi. Pracownicy oprócz premii otrzymywanych za osiąganie zakładanych wyników, oczekują bowiem zwyczajnego podziękowania czy gratulacji ze strony szefa. Docenienie podwładnego na forum podnosi jego samoocenę i wzmacnia zaangażowanie. Co więcej, jeśli przełożony dba o kulturę świętowania sukcesów, to jednoczy tym zespół i motywuje do dalszych wysiłków.
Ważnym elementem w budowaniu pozytywnej atmosfery w pracy jest także udoskonalanie procesu komunikacji. Pamiętaj, aby przeprowadzać systematyczne rozmowy z zatrudnionymi – zarówno na temat ich pracy, jak i ogólnego samopoczucia w zespole.
Wykaż się otwartością na potrzeby podwładnych oraz zapewnij wsparcie w codziennej pracy. Jednocześnie warto pamiętać o otwartości i autentyczności. Nie bój się podejmować trudnych rozmów z pracownikami i stale przypominaj im, że w razie potrzeby, mogą się do Ciebie zwrócić o pomoc. Dzięki temu dostrzegą, że mogą Ci zaufać i czuć się swobodnie w zespole.
Ponadto zachęcaj pracowników do dzielenia się opinią na temat Waszej współpracy. Ćwicz aktywne słuchanie i zachowuj otwartą postawę. Pamiętaj, że jeśli krytykujesz, to tylko konstruktywnie. Taka informacja zwrotna powinna być dobrze uargumentowana. Jednostronne wytykanie błędów nie przyniesie bowiem żadnych pozytywnych skutków – ani dla relacji, ani dla efektywności pracownika.
Aby czuć się komfortowo, pracownicy powinni mieć przekonanie, że są traktowani w taki sam sposób – bez względu na wiek, płeć, doświadczenie zawodowe czy relacje z przełożonym. Obowiązujące reguły powinny być jasne i dotyczyć wszystkich pracowników. Przykładem mogą być klarowne kryteria awansu, wynagradzania i postępowania w konkretnych sytuacjach.
W budowaniu pozytywnej atmosfery w pracy ważne jest również wykazywanie się prawdziwą, empatyczną i „ludzką” postawą. W biznesie poza profesjonalizmem i zaangażowaniem we współpracę, kluczowe jest również docenianie pracowników na poziomie osobistym i wyrażanie siebie w indywidualny sposób.
Zaprezentuj swoją autentyczność poruszając pozabiznesowe tematy w czasie przerw czy dołączając do obiadu ze współpracownikami. Należy jednak mieć na uwadze, że każdy się różni i nie wszyscy chętnie angażują się w prywatne rozmowy. Wówczas warto pamiętać, aby nie wywoływać presji na współpracownikach, a dać im czas i przestrzeń do lepszego poznania zespołu w nieformalnych warunkach.
Według psychologa Daniela Golemana istnieje sześć stylów zarządzania. Nie oznacza to jednak, że szefowie wykorzystują zawsze wyłącznie jedną technikę. Najlepsi potrafią bowiem łączyć elementy charakterystyczne dla kilku rodzajów przywództwa, w zależności od sytuacji. Poznaj sześć stylów kierowania zespołem:
Zarządzanie autorytarne może być pomocne w sytuacjach kryzysowych. Warto z niego korzystać, gdy poczucie jedności współpracowników jest na niskim poziomie, co wpływa na efekty pracy całego zespołu. Wykorzystując tę technikę w obliczu problematycznych sytuacji, menedżer powinien być stanowczy, a także podejmować samodzielne decyzje, mające na celu zminimalizowanie konsekwencji kryzysu. Standardowymi elementami tego stylu są: wydawanie pracownikom bezpośrednich poleceń, kontrolowanie pracy zespołu, a także szybkie reagowanie na zmiany.
Ważne jest, aby wykorzystywać ten styl świadomie i rozsądnie, tj. jedynie w przypadku trudnych sytuacji zespołowych, np. wewnętrznych konfliktów. Zbyt częste posługiwanie się technikami autorytarnymi może bowiem mieć negatywny wpływ na relacje menedżera z podwładnymi.
Styl wizjonerski sprawdza się, gdy w firmie mocno stawia się na wdrażanie innowacyjnych rozwiązań. Stosuje się go również, gdy organizacja chce zadbać o swoją konkurencyjność na rynku. Metoda ta wymaga umiejętności perswazyjnych, a także empatii. Ważne jest bowiem, aby skutecznie zachęcić podwładnych do współpracy w nowym obszarze i przekonać ich do wprowadzanych zmian.
Szef posługujący się wizjonerskim stylem zarządzania powinien wiedzieć, co najlepiej motywuje zespół i w jaki sposób może zmobilizować jego członków do efektywnej współpracy. Istotne jest, aby w toku realizacji projektu każdy pracownik czuł się równie potrzebny i mógł w pełni zaangażować się w swoją część. Dzięki temu łatwiej będzie osiągnąć wspólny cel.
Należy jednak pamiętać, że przedstawiane zespołowi wizje i cele zawsze powinny być osiągalne. W przeciwnym razie, nierealistyczne założenia mogą zdemotywować pracowników. Ważne jest, aby plan był odpowiednio opracowany, pomysł ciekawy i uzasadniony, a menedżer – pełen pasji i zaangażowania. Wówczas zespół może osiągnąć wiele sukcesów.
Zarządzanie afiliacyjne koncentruje się na budowaniu partnerskich relacji z i pomiędzy pracownikami. Najlepiej sprawdza się w przypadku dołączenia nowej osoby do zespołu. Może być również skuteczne w sytuacji, gdy podwładnym brakuje odwagi lub motywacji w codziennej pracy. Oferowanie wsparcia i wzbudzanie zaufania u pracowników często ma bowiem wpływ na ich satysfakcję i dobre samopoczucie.
Aby skutecznie wykorzystywać tę technikę, menedżer powinien stale rozwijać swoją inteligencję emocjonalną, a także reagować na różnorodne potrzeby pracowników. Kluczowe jest także stałe budowanie i pielęgnowanie zaufania podwładnych.
Jednocześnie należy uważać, aby budowanie dobrych, partnerskich relacji nie wiązało się z obniżeniem produktywności pracowników. Zespoły, w których przełożony najczęściej zarządza stylem afiliacyjnym, charakteryzują się wysokim poczuciem szczęścia i lojalnością, jednak całkowite bagatelizowanie kwestii zawodowych, może wiązać się z obniżeniem zaangażowania pracowników.
W demokratycznym stylu zarządzania dla menedżera liczy się opinia każdego członka zespołu. Jest to dobra technika w przypadku wprowadzania zmian lub chęci zbudowania większego poczucia jedności w grupie. Warto stosować ją również wtedy, gdy pracownikom w codziennej pracy brakuje pewności siebie.
Kluczowymi cechami w tej technice są wysoko rozwinięta inteligencja emocjonalna, otwartość, a także umiejętność aktywnego słuchania. Menedżer powinien zachęcać podwładnych do dzielenia się własnymi pomysłami i opiniami. Ważne jest, aby nie bagatelizować zdania żadnego członka grupy. Wówczas współpraca będzie przyjemniejsza i bardziej efektywna.
Wykorzystując tę technikę, nie należy jednak zapominać o celu współpracy – długie debaty i poszukiwanie kolejnych rozwiązań często mogą bowiem przyczyniać się do wydłużania czasu niezbędnego do podjęcia decyzji.
Zarządzanie w stylu normatywnym może być skuteczne, gdy zespół składa się z osób preferujących zadaniowy styl pracy. Jest to sposób przywództwa liderów, którzy udzielają oszczędnych wskazówek, a skupiają się bardziej na efektach i standardach pracy. Celem pracy jest wówczas osiąganie jak najlepszych wyników. Menedżer kierujący zespołem w stylu normatywnym powinien dawać przykład podwładnym, jednocześnie odpowiednio wysoko zawieszając poprzeczkę.
Często jednak, szefowie wykorzystujący tę technikę, cechują się perfekcjonizmem. Co za tym idzie, gdy nie są w pełni zadowoleni z rezultatów pracy podwładnego, następnym razem wykonują zadanie samodzielnie, bez udzielania feedbacku współpracownikowi. To z kolei może przełożyć się na osłabienie dobrych relacji w zespole i zwiększać prawdopodobieństwo wypalenia zawodowego menedżera.
Menedżerowie chcący zadbać o stały rozwój swoich pracowników, powinni wykorzystywać techniki stylu trenerskiego. Jest to dobre rozwiązanie w sytuacji, gdy firma nie oferuje wsparcia mentora. Dzięki inwestowaniu w doskonalenie umiejętności pracowników, można zbudować jeszcze silniejsze, partnerskie relacje i usprawnić pracę całego zespołu.
W zarządzaniu stylem trenerskim ważne jest systematyczne udzielanie informacji zwrotnej, inspirowanie współpracowników, a także otwartość na szczere rozmowy. Kluczowe jest również umożliwienie podwładnym rozwoju poprzez uczestnictwo w szkoleniach czy konferencjach. Pomocna w tej technice jest proaktywna postawa menedżera, a także umiejętność patrzenia „przyszłościowego”. Dzięki wsparciu przełożonego, pracownicy mogą z większą pewnością siebie pełnić codzienne obowiązki i osiągać lepsze wyniki.
Zarządzanie w tym stylu ma wiele korzyści, jednak należy rozsądnie korzystać z jego technik. Przede wszystkim, angażując się w rozwój zawodowy pracowników, warto zadbać także o swoją karierę. Wsparcie zespołu nie powinno bowiem uniemożliwiać pełnienia własnych obowiązków zawodowych. Co więcej, kluczowe jest dokładne rozpoznanie potrzeb współpracowników. Nie dla każdego bowiem te same obszary będą miały równie duże znaczenie.
Szukasz sposobów na integrację pracowników? Zajrzyj tutaj.
Potrzebujesz pracowników do swojego zespołu? Zleć nam projekt rekrutacyjny, znajdziemy najlepszych kandydatów.
Looking for a new role? Search here for your ideal job or get in touch with one of our expert consultants.
Trust us, we find the best candidates on the market
Hays has offices across the whole of the Poland. Contact us to discuss your employment needs.