UWAGA: Próby wyłudzenia danych od kandydatów. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.
Minione dekady na rynku pracy pokazały, że zapotrzebowanie kadrowe pracodawców może zmieniać się bardzo dynamicznie, a sukces jest uzależniony od postawy life-long learning, czyli gotowości do uczenia się i dopasowywania swoich talentów do nowych okoliczności przez całe życie. Nic nie pozostanie takie, jakie jest teraz, co potwierdzają trendy kompetencyjne i rekrutacyjne. Przeczytaj artykuł, aby dowiedzieć się, które stanowiska są obecnie najbardziej perspektywiczne, a które odchodzą w cień.
Zawody przeszłości to stanowiska, na których realizuje się przede wszystkim proste, często powtarzalne procesy, które już teraz lub niebawem będzie można w pełni przekazać sztucznej inteligencji. W najbliższym czasie może się okazać, że bez rozwoju kompetencji lub przekwalifikowania, pracownikom pełniącym te role, trudno będzie utrzymać swoją konkurencyjność na rynku. Potencjalne zagrożenie wyparciem pracy człowieka przez AI zauważamy w kilku poniższych obszarach.
Już teraz proste zadania związane z obsługą klienta wykonywane są z przynajmniej częściowym udziałem sztucznej inteligencji. Ponadto sami konsumenci coraz chętniej korzystają z cyfrowych kanałów obsługi klienta oraz zautomatyzowanych usług. Co za tym idzie, w najbliższych latach może spaść zapotrzebowanie na poszczególne role, np.:
W którą stronę mogą rozwijać się takie osoby, aby nie stracić swojej pozycji na rynku? Przykładowym kierunkiem może być sprzedaż i doradztwo w zakresie produktów premium, a także praca z modelami językowymi, wykorzystywanymi do uczenia sztucznej inteligencji stosowanej w sklepach online lub aplikacjach.
Choć każda z tych dziedzin jest przyszłościowa, to wymaga stałego rozwoju kompetencji i dopasowywania się do zmian na rynku. Osoby, które w swojej roli od lat koncentrują się wyłącznie na podstawowych, administracyjnych zadaniach i nie wdrażają innowacyjnych rozwiązań lub nie zwiększają swoich kwalifikacji, mogą wiele na tym stracić. Takie stanowiska to np.:
W którą stronę mogą rozwijać się takie osoby, aby nie stracić swojej pozycji na rynku? Dobrym pomysłem będzie wypracowanie specjalizacji. Dla przykładu księgowi mogą skoncentrować się na upskillingu w stronę bardziej złożonych procesów finansowych, dążąc do roli kontrolerów finansowych. Prawnicy z kolei mogą postawić na przyszłościową dziedzinę własności intelektualnej.
Przedsiębiorstwa coraz bardziej interesują się tematem inteligentnych, zautomatyzowanych fabryk. To powoduje, że zapotrzebowanie na prostą, powtarzalną pracę ludzi może być mocno ograniczone. Stanowiskami zagrożonymi w tym kontekście są np.:
W którą stronę mogą rozwijać się takie osoby, aby nie stracić swojej pozycji na rynku? Przyszłościowym obszarem może być programowanie, druk 3D lub projektowanie sieci urządzeń i maszyn nimi zarządzających (Internet of Things).
Zawody przyszłości będą przede wszystkim związane z nowoczesnymi technologiami, a jednym z najważniejszych kierunków jest obszar AI. Warto jednocześnie podkreślić, że precyzyjna ocena tego, jak zmieni się świat w perspektywie kolejnych lat, może być trudna, bowiem wiele profesji, które pojawią się w przyszłości, nie są nam jeszcze znane. Na ten moment zauważamy jednak kilka szczególnie konkurencyjnych i perspektywicznych ról.
Szczególnym zainteresowaniem pracodawców w przyszłości mogą cieszyć się osoby na stanowiskach, które wspierają inteligentne urządzenia, narzędzia AI i bezpieczeństwo firmy, np.:
Chcąc zwiększać produktywność pracowników oraz usprawnić procesy, coraz więcej firm stawia na automatyzację zadań i systemów, a także budowę maszyn, które będą wspierały pracę zatrudnionych. Role, które mogą być w cenie w najbliższych latach, to np.:
W związku z rosnącym zaangażowaniem firm w działania na rzecz środowiska i społeczeństwa, a także potrzebą zwiększenia innowacyjności, zainteresowaniem pracodawców będą cieszyły się osoby skupione wokół odnawialnych źródeł energii, energetyki i raportowania, np.:
Obecnie strategiczne decyzje biznesowe firm bazują na danych. To obszar, który szczególnie rozwinął się w ostatniej dekadzie i nadal będzie rósł w siłę. Co za tym idzie, organizacje będą poszukiwać pracowników doświadczonych w zarządzaniu danymi i procesami, np.:
Wzrost zapotrzebowania na usługi związane z ogólnym dobrostanem, szczególnie te świadczone online, sprawił, że bardzo rozwinął się rynek tej grupy zawodowej. To specjaliści, których będą poszukiwać zarówno firmy chcące zadbać o dobre samopoczucie swoich pracowników, jak i osoby prywatne. Należą do nich np.:
Rozwój technologii, która będzie kształtowała rynek pracy przyszłości, to szansa dla pracowników – okazja do wzrostu produktywności i większej innowacyjności, ale przede wszystkim przestrzeń na wykorzystanie i udoskonalanie swoich kompetencji miękkich, których AI nie jest w stanie zastąpić.
Oznacza to, że w przyszłości pracodawcy u kandydatów będą poszukiwać właśnie unikatowego czynnika ludzkiego. Firmom będzie zależeć przede wszystkim na osobach z rozwiniętymi umiejętnościami i zdolnościami interpersonalnymi, takimi jak myślenie analityczne, rozwiązywanie złożonych problemów, komunikacja i budowanie relacji, aktywne uczenie się, elastyczność oraz kreatywność. Niezwykle ważna będzie też samoświadomość, która umożliwi zarządzanie swoimi mocnymi i słabymi stronami, a także sprawna obsługa i wiedza na temat nowoczesnych technologii, które wkrótce staną się standardem w każdej branży. Zdecydowanie warto wykorzystać te prognozy dla rozwoju swojej kariery zawodowej.
Czujesz, że to pora na zmianę? Zobacz, jakie oferty pracy przygotowaliśmy dla Ciebie.
Czy wiesz, co pracownicy i pracodawcy z całego świat naprawdę myślą o sztucznej inteligencji? Zapoznaj się z naszym opracowaniem.
Szukasz nowej pracy? Wyszukaj idealną ofertę lub skontaktuj się z jednym z naszych ekspertów.
Jeśli chcą Państwo zlecić Hays rekrutację bądź realizację usług HR, prosimy o wypełnienie formularza. Po jego przesłaniu skontaktujemy się z Państwem w celu omówienia możliwości naszej współpracy.
Hays ma biura w całej Polsce. Skontaktuj się z nami, aby omówić swoje potrzeby w zakresie zatrudnienia.