UWAGA: Próby wyłudzenia danych od kandydatów. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.
Rozwój technologii okazał się szansą dla firm, które chcą przyciągnąć najlepszych pracowników. Zautomatyzowanie procesów rekrutacyjnych stanowi ułatwienie nie tylko dla rekruterów, ale również dla samych kandydatów. Jak obecnie pozyskuje się kandydatów, wykorzystując najnowsze technologie?
Do rozpowszechnienia zdalnych rozmów rekrutacyjnych przyczynił się wybuch pandemii w 2020 roku. Choć w wielu przypadkach miało być to rozwiązanie tymczasowe, to firmy wciąż praktykują ten model, przynajmniej w przypadku części etapów rekrutacyjnych. Zdalnie odbywa się nawet 70-80 proc. rozmów kwalifikacyjnych, przy czym na pierwszym etapie rekrutacji w wielu organizacjach jest to standardem.
Pracodawcy zauważają, że rozmowa online nie jest gorszą wersją tradycyjnego spotkania. Natomiast bezpośrednie rozmowy nadal są powszechne na ostatnim etapie rekrutacji, kiedy to kandydaci spotykają się z potencjalnym przełożonym. Czasem dotyczy to wyłącznie najlepszego kandydata, aby przed podjęciem ostatecznej decyzji o nawiązaniu współpracy, obie strony mogły zweryfikować, czy jest między nimi tzw. chemia.
Część pracodawców poszła o krok dalej, wykorzystując w swoich procesach rekrutacyjnych boty, programy sztucznej inteligencji czy oprogramowania weryfikujące dokumenty aplikacyjne po słowach kluczowych. W agencjach rekrutacyjnych, które posiadają bazy kandydatów, często wykorzystywane są również aplikacje umożliwiające wyszukiwanie specjalistów po konkretnych frazach.
Co więcej, część takich programów umożliwia zapoznanie się w pierwszej kolejności z profilami, które według algorytmu najlepiej spełniają oczekiwania zawarte w ogłoszeniu. Dla rekruterów jest to jednoznaczne z odciążeniem w zakresie administracji towarzyszącej rekrutacji. Z kolei dla kandydatów oznacza to konieczność precyzyjnego dopasowania CV do treści oferty pracy, co również zwiększa ich szanse na otrzymanie zaproszenia do udziału w procesie.
Na rynku można zaobserwować także coraz większą otwartość firm na przeprowadzanie sesji Assessment Centre w formie online. Jest to jeden z ostatnich etapów w procesie rekrutacyjnym, realizowany za pomocą specjalistycznych programów i komunikatorów. W spotkaniu bierze udział kilku najlepszych kandydatów, wybranych spośród całej grupy aplikujących.
Dla pracodawców jest to rozwiązanie, które pozwala na ocenę kompetencji oraz obserwację zachowań najlepszych kandydatów ubiegających się o pracę. Z kolei dla aplikujących stanowi to szansę na wyróżnienie się spośród innych aplikujących i przekonanie pracodawcy do swojego profilu.
Podczas zdalnej sesji Assessment Centre kandydaci są proszeni o wykonanie kilku zadań – samodzielnie, a także wraz z innymi aplikującymi, którzy dołączyli do spotkania. Przeprowadzenie sesji w formie online często zastępuje obszerne testy kompetencyjne, a także pozwala na podjęcie szybszej decyzji o zatrudnieniu – ze względu na dogodną i praktyczną formę spotkania.
Obecnie firmy doświadczają wielu wyzwań rekrutacyjnych. Aby im sprostać, podejmują dodatkowe działania mające na celu wyróżnić ich markę i zwiększyć jej świadomość na rynku. W rezultacie coraz częściej pojawiają się w mediach społecznościowych i wykorzystują ich szerokie możliwości. Co za tym idzie, swoje ogłoszenia o pracę publikują już nie tylko na LinkedInie, ale również na Instagramie czy Facebooku. Duża liczba prowadzonych rekrutacji sprawia bowiem, że do kandydatów warto docierać innymi kanałami – również tam, gdzie standardowo nie będą szukać pracy.
Warto zauważyć, że i te metody rekrutacyjne są stale udoskonalane. Poza tradycyjnym wysyłaniem dokumentów aplikacyjnych do rekrutera na czacie, kandydatom coraz częściej udostępniane są specjalne formularze czy linki do kwestionariuszy znajdujących się na stronie organizacji.
Wykorzystanie technologii w rekrutacji ma zarówno swoje wady, jak i zalety. Dużym plusem jest możliwość pozyskiwania utalentowanych kandydatów, których profile będą dopasowane do wymagań firmy. Wynika to m.in. ze zautomatyzowania kwestionariuszy, które weryfikują dokumenty aplikacyjne za pomocą słów kluczowych. Pozwala to jednocześnie na usystematyzowanie i usprawnienie pracy osób odpowiedzialnych za rekrutacje.
Co więcej, doskonaląc aplikacje rekrutacyjne, można również bardziej zadbać o kwestię pozytywnych doświadczeń kandydatów. Zainteresowany pracą specjalista prędzej bowiem wyrobi sobie pozytywną opinię o firmie, która w sposób profesjonalny i innowacyjny podeszła do procesu rekrutacji – nawet jeśli w ostateczności pracę otrzymała inna osoba.
Nie bez znaczenia pozostaje także aspekt dostępności i praktyczności. Możliwość łatwego i szybkiego aplikowania na ofertę przez Internet może bowiem przyciągnąć większą liczbę kandydatów. Podobnie jest w przypadku kolejnych etapów, np. zdalnych rozmów z rekruterem. Nierzadko jest to atrakcyjna forma spotkania dla specjalistów, którzy np. mieszkają w innym mieście.
Pomimo licznych plusów zautomatyzowania procesów rekrutacyjnych, pozyskiwanie kandydatów często wymaga także tradycyjnego kontaktu obu stron. Bezpośrednie relacje są nadal w cenie, a technologie nierzadko mogą zawodzić. Dla przykładu, niedoświadczony w nowoczesnych rekrutacjach kandydat może nie wiedzieć, w jaki sposób stworzyć swoje CV, aby przeszło wstępną, automatyczną weryfikację. Może się zatem zdarzyć, że ograniczenie się wyłącznie do zautomatyzowanych procesów rekrutacyjnych wykluczy pewną część równie wartościowych aplikacji. Najlepsze jest zatem połączenie czynnika ludzkiego z technologią.
Poszukujesz pracowników? Zleć rekrutację.
Jakich błędów należy unikać, przygotowując ofertę pracy? Zapoznaj się z 3 elementami ogłoszenia rekrutacyjnego, które warto mieć na uwadze
Szukasz nowej pracy? Wyszukaj idealną ofertę lub skontaktuj się z jednym z naszych ekspertów.
Jeśli chcą Państwo zlecić Hays rekrutację bądź realizację usług HR, prosimy o wypełnienie formularza. Po jego przesłaniu skontaktujemy się z Państwem w celu omówienia możliwości naszej współpracy.
Hays ma biura w całej Polsce. Skontaktuj się z nami, aby omówić swoje potrzeby w zakresie zatrudnienia.