Blogi

​​​​​​​Jakich specjalistów poszukują pracodawcy w farmacji?

​​​​​​​Aktualna sytuacja w branży farmaceutycznej

Marta Cieciorko

Prestiż branży farmaceutycznej – od zawsze pozycjonowanej wysoko – w czasie pandemii osiągnął jeszcze wyższy poziom. Niewątpliwie wpłynęło to na wzrost zainteresowania kandydatów ofertami pracy w firmach farmaceutycznych. Duża liczba aktywnie aplikujących osób to na pewno trend, którego pracodawcy z branży są beneficjentem. Wciąż jednak można zaobserwować obszary Pharmy, w których znalezienie odpowiedniego pracownika jest wyzwaniem, a organizacje doświadczają skutków luki kompetencji.

Branża farmaceutyczna niezmiennie od lat rośnie w siłę, co nie pozostaje bez wpływu na percepcję kandydatów, którzy wysoko oceniają atrakcyjność pracodawców z sektora. Jednak podobnie jak w przypadku innych obszarów rynku, tak i w Pharmie można zaobserwować lukę kompetencji, przejawiającą się wśród pracowników i kandydatów. Które specjalizacje najbardziej doświadczają tego problemu?

Wąskie grono właściwych kandydatów

Luka kompetencji w branży farmaceutycznej dostrzegana jest przede wszystkim na stanowiskach związanych z obszarem digital oraz e-commerce. W zależności od struktury organizacji, mogą być one umiejscowione w dziale marketingu lub sprzedaży.

Obecnie pracodawcy poszukują kandydatów na stanowiska takie jak: Digital Marketing Specialist/Manager, Social Media Specialist/Manager, Influencer Marketing Specialist, Content Specialist, E-commerce Specialist/Manager. Firmy farmaceutyczne nierzadko decydują się na połączenie powyższych, odrębnych stanowisk, tworząc role hybrydowe. Jest to zauważalne szczególnie w przypadku stanowisk wyższego szczebla, np. Digital & e-Commerce Manager.

Znaczenie kanałów online w farmacji dodatkowo wzrosło w czasie pandemii, która ograniczyła bezpośrednie kontakty przedstawicieli medycznych z lekarzami i decydentami. To, że zyskały na popularności jest również znakiem czasów i okazją do powitania w biznesie innych form komunikacji z klientami i pacjentami.

Zapotrzebowanie na specjalistów w dziedzinie on-line marketingu i sprzedaży internetowej wynika zatem ze zmieniających się oczekiwań i nowych przyzwyczajeń konsumentów, a także z korzyści wynikających z obecności firm w sieci.

Główna przyczyna luki kompetencji

Niedobór kandydatów w obszarze digital oraz e-commerce, z którym mierzą się organizacje z branży farmaceutycznej, wynika przede wszystkim z tego, iż nadal są to dość młode dziedziny biznesowe w Pharmie. Firmy farmaceutyczne rozwiązania cyfrowe zaczęły bowiem wprowadzać znacznie później niż podmioty działające w innych sektorach rynku. Co za tym idzie, branża farmaceutyczna zwyczajnie nie zdążyła jeszcze wyszkolić specjalistów w obszarze digital i e-commerce, biegłych w pracy z produktami farmaceutycznymi i pokrewnymi, jak suplementami, dermokosmetykami i innymi. A przynajmniej nie tylu, by zaspokoić obecne zapotrzebowanie rynku.

Pomocne w zmniejszaniu tej luki kompetencyjnej są niewątpliwe różnorodne kursy, również w formie on-line. Uruchamiane są także kierunki studiów podyplomowych w tym zakresie. Najbardziej komfortowa i skuteczna droga to jednak z pewnością możliwość uczenia się pod okiem mentora. To właśnie na takie rozwiązanie najczęściej decydują się firmy, częściowo biorąc na siebie odpowiedzialność na wykształcenie niezbędnych kadr. Tą ścieżką rozwoju najczęściej podążają specjaliści ds. marketingu, trade marketingu czy analitycy.

Gdzie szukać odpowiednich specjalistów?

Zatrudnienie doświadczonego eksperta z zakresu digital lub e-commerce najczęściej oznacza pozyskanie go z sektora FMCG lub Retail. Popularnym sposobem jest także poszerzenie poszukiwań o agencje marketingowe, najlepiej mające doświadczenie w obsłudze klientów z branży farmaceutycznej lub pokrewnej.

Porównując profile dostępnych specjalistów, warto zwrócić uwagę na doświadczenie, które posiadają – m.in. na to, z jakich narzędzi i platform korzystali do tej pory w swojej pracy. Należy bowiem pamiętać, że firmy, które w swoim portfolio mają głównie leki RX (szczególnie refundowane), będące pod ścisłym nadzorem prawnym w zakresie promocji i marketingu, nie skorzystają ze wszystkich kanałów komunikacyjnych. Wciąż jednak mają wiele możliwości. Tutaj skuteczne, digitalowe kanały to chociażby popularny LinkedIn czy aplikacje dla pacjentów i lekarzy.

Z kolei szersze pole do działania w Internecie mają firmy farmaceutyczne mające w ofercie produkty lecznicze, suplementy, dermokosmetyki czy reprezentujące kategorię „personal care & hygiene”.

Warto nadmienić, że wybór osoby spoza branży farmaceutycznej lub profesjonalnej agencji marketingowej jest jednoznaczny z rezygnacją z części wymagań określających „wymarzonego kandydata” na dane stanowisko. Najlepszym rozwiązaniem jest znalezienie złotego środka pomiędzy priorytetowymi potrzebami firmy, a kompetencjami posiadanymi przez kandydatów, których można zaprosić do udziału w rekrutacji.

Prognozy na przyszłość

Obecnie, ze względu na niedobór doświadczonych specjalistów z zakresu digital oraz e-commerce, znających specyfikę branży farmaceutycznej, firmy nierzadko muszą konkurować o najlepszych kandydatów. Tak będzie najpewniej jeszcze przez jakiś czas, dopóki zatrudnieni w firmach farmaceutycznych profesjonaliści z obszaru marketingu cyfrowego oraz sprzedaży internetowej nie zyskają praktycznej wiedzy i doświadczenia. Co za tym idzie, niska dostępność odpowiednich kandydatów na tego typu stanowiska to najpewniej sytuacja przejściowa, stanowiąca tymczasowe wyzwanie dla branży farmaceutycznej.

Zapoznaj się z wynagrodzeniami w branży farmaceutycznej. Pobierz Raport płacowy.

Potrzebujesz wsparcia w rekrutacji? Zleć projekt, znajdziemy najlepszego pracownika.


Marta Cieciorko

Specialism Leader w Hays Poland
Profil autora na LinkedIn

 

00

Szukaj pracy

Szukaj pracy

Szukasz nowej pracy? Wyszukaj idealną ofertę lub skontaktuj się z jednym z naszych ekspertów.

Register a job

Zleć rekrutację

Jeśli chcą Państwo zlecić Hays rekrutację bądź realizację usług HR, prosimy o wypełnienie formularza. Po jego przesłaniu skontaktujemy się z Państwem w celu omówienia możliwości naszej współpracy.  

Contact us

Nasze biura

Hays ma biura w całej Polsce. Skontaktuj się z nami, aby omówić swoje potrzeby w zakresie zatrudnienia.