Blogi

Jak opowiadać o niepowodzeniach podczas rekrutacji?

  3 wskazówki, jak odpowiedzieć na pytanie rekrutera

Pytanie o niepowodzenia zawodowe jest integralną częścią każdej rozmowy rekrutacyjnej. Niewłaściwe ujęcie zagadnienia może nas zdyskredytować w oczach rozmówcy, a dobrze przygotowana i spójna narracja – sprawić, że wyróżnimy się spośród innych kandydatów.

Pytanie o potknięcia w życiu zawodowym ma na celu sprawdzenie czy kandydat wyciąga wnioski z trudnych sytuacji i czy czerpie z nich naukę. Badanie refleksyjności kandydata daje wymierne informacje odnośnie tego, czy dana osoba ma świadomość własnego stylu funkcjonowania i czy umie modyfikować swoje postępowanie, aby w przyszłości uniknąć podobnych błędów. Sposób przedstawienia w rozmowie określonego niepowodzenia manifestuje również dojrzałość biznesową kandydata.

Wybierz mądrze

Przed udaniem się na rozmowę rekrutacyjną warto zastanowić się nad przykładem realnego niepowodzenia, o jakim chcemy opowiedzieć potencjalnemu pracodawcy. Najlepiej odnieść się do sytuacji, którą możemy obiektywnie opisać i która wniosła w nasze życie zawodowe istotną lekcję. Logiczna i przejrzysta narracja powinna być wolna od emocjonalnych dygresji, obarczania winą za niepowodzenie osób trzecich (np. współpracowników czy zarządu firmy) oraz stawiania się w roli osoby pokrzywdzonej. Sytuację należy ocenić w wyważony i profesjonalny sposób

Co zrobiłbyś teraz, będąc w tamtej sytuacji

Aby dać dowód na gruntowne przeanalizowanie niepowodzenia, warto odnieść się do tego, jak dzisiaj zareagowalibyśmy w podobnych okolicznościach. Należy krótko opisać i wyjaśnić działania, które podjęlibyśmy, żeby zapobiec niepomyślnej sekwencji zdarzeń. Tym samym zapewnimy rekrutera, że posiadamy cenną zdolność autorefleksji – nieustannie poznajemy siebie i potrafimy modyfikować swoje zachowania. Refleksyjność przejawia się w podejmowanych działaniach, pomaga nie powielać schematów i wykształcać nowe sposoby reagowania.

Historia o niepowodzeniu zawodowym powinna zawierać klarowne przemyślenia, czyli informację, w jaki sposób przekuliśmy trudną sytuację w sukces. Warto wspomnieć, jakie działania zostały podjęte, aby podobne niepowodzenie nie powtórzyło się w przyszłości i czego się dzięki temu nauczyliśmy. Można odnieść się do nabycia konkretnych kompetencji miękkich (np. efektywnego delegowania zadań, pracy w zespole, zarządzania projektami) oraz zyskania lub pogłębienia wiedzy merytorycznej, którą będziemy mogli wykorzystać w nowym miejscu pracy.

Bądź autentyczny

W trakcie opowiadania o potknięciu zawodowym warto zadbać o wiarygodność przekazu. Profesjonalna i logiczna komunikacja, wolna od emocjonalnej narracji i niezręcznych komentarzy, na pewno pomoże rozmówcy w zrozumieniu naszych intencji. Istotne jest, aby wyjaśnić rekruterowi, dlaczego wybraliśmy właśnie ten przykład i dlaczego dana sytuacja jest dla nas tak cennym doświadczeniem. Każda nuta fałszu, którą wyczuje osoba prowadząca rekrutację, może skutkować dodatkowymi pytaniami z jej strony. Należy zatem unikać generowania dodatkowych wątpliwości względem rzetelności naszej wypowiedzi i zadbać o jej spójność.

Odpowiedź na pytanie o niepowodzenie w życiu zawodowym nie jest łatwa. Należyte przygotowanie i ustrukturyzowanie wypowiedzi z pewnością wpłynie pozytywnie na odbiór naszej osoby i zdecydowanie zwiększy szanse na wywarcie pozytywnego wrażenia na rekruterze. Warto nie dać się zaskoczyć – zwłaszcza, jeśli w przeszłości zdarzyło się nam odpowiedzieć na podobne pytanie w niefortunny sposób.

Autor: Justyna Szczerek, Business Manager w Hays Poland
00

Szukaj pracy

Szukasz nowej pracy? Wyszukaj idealną ofertę lub skontaktuj się z jednym z naszych ekspertów.

Register a job

Jeśli chcą Państwo zlecić Hays rekrutację bądź realizację usług HR, prosimy o wypełnienie formularza. Po jego przesłaniu skontaktujemy się z Państwem w celu omówienia możliwości naszej współpracy.  

Contact us

Hays ma biura w całej Polsce. Skontaktuj się z nami, aby omówić swoje potrzeby w zakresie zatrudnienia.