Blogs

Jak odpowiadać na pytania rekrutacyjne w 2024 roku?

Dobra odpowiedź kluczem do udanej rekrutacji

Justyna Chmielewska

Rozmowa z potencjalnym pracodawcą jest standardowym elementem każdej rekrutacji. Umożliwia wzajemne poznanie się kandydata z firmą i ocenienie, czy podjęcie współpracy będzie dobrą decyzją dla każdej ze stron. Bardzo często jednak takie spotkanie wywołuje stres u osób poszukujących pracy. W końcu odpowiedzi udzielone na pytania rozmówcy mogą zadecydować o tym, czy zostaną zaproszone do dołączenia do organizacji. Przeczytaj, jak odpowiadać na pytania rekrutacyjne, które w badaniu Hays z lutego 2024 zostały wskazane przez kandydatów za najtrudniejsze.

Wyniki badania Hays Poland przeprowadzonego na przełomie stycznia i lutego 2024 pokazują, że to właśnie te standardowe pytania rekrutacyjne wywołują największe obawy u kandydatów. Kwestie, które są dla aplikujących najbardziej problematyczne to oczekiwania finansowe, mocne i słabe strony oraz wiedza na temat rekrutującej firmy. Tuż za nimi uplasowały się pytania o motywację do zmiany pracy i rozwój zawodowy.

Przygotowanie przede wszystkim

Dlaczego wcześniejsze przygotowanie do spotkania z rekruterem jest tak ważne? Przede wszystkim pomaga ograniczyć stres podczas rozmowy. To z kolei pozwala w pełni skoncentrować się na rozmowie, merytorycznie i skutecznie zaprezentować swoją kandydaturę, a także zachować profesjonalizm.

Najtrudniejsze zdaniem kandydatów pytania rekrutacyjne to jednocześnie te, które rekruterzy zadają najczęściej. Pozwalają zweryfikować oczekiwania, możliwości i poziom dopasowania eksperta do stanowiska.

Źródło: badanie Hays Poland, styczeń-luty 2024

Kontynuuj czytanie i dowiedz się, jak odpowiadać na powyższe pytania w obliczu aktualnych realiów i trendów rynkowych. Jeśli czujesz, że jesteś do nich dobrze przygotowana_ przygotowany, kliknij tutaj i poznaj 4 mniej oczywiste pytania, które możesz usłyszeć na rozmowie rekrutacyjnej.

1. „Jakie są Pani_ Pana oczekiwania finansowe?”

W 2024 sytuacja na rynku pracy wciąż jest niejednoznaczna. Mimo że można zauważyć mniejszą presję płacową ze strony aplikujących, to prawie 60% pracodawców wciąż uważa, że kandydaci mają nierealistyczne oczekiwania finansowe. Takie wnioski płyną z Raportu płacowego Hays 2024. Aby zwiększyć swoje szanse na powodzenie w rekrutacji i dobrze oszacować wartość swoich kompetencji, warto lepiej poznać rynek i swój profil zawodowy.

Dobrym punktem odniesienia mogą być analizy wynagrodzenia, takie jak wspomniany Raport płacowy. Znajdziesz tam zestawienia płac na setkach stanowisk oraz informacje na temat trendów rynkowych. Być może uda Ci się także wyszukać informacje dotyczące wynagrodzeń na forach branżowych lub wymiany opinii.

Weź pod uwagę także lokalizację, wielkość, pozycję i strukturę firmy oraz to, jaką część kompetencji wymaganych przez pracodawcę posiadasz. Wyższe oczekiwania na spokojnie może podać osoba, która ma wiele lat doświadczenia, ukończyła kursy lub certyfikacje lub posiada niszowe umiejętności. Do tych, których pracodawcy poszukują obecnie najbardziej, można zaliczyć kompetencje menedżerskie, IT, sprzedażowe, techniczne oraz inżynieryjne.

Pamiętaj, aby zachować rozsądek – jeśli już na samym początku podasz zaniżone widełki, to później może być trudno o negocjacje. Z drugiej strony, gdy wskażesz zawyżoną kwotę, to pracodawca może postrzegać Cię jako osobę, na którą firmy nie stać. Aby uniknąć poczucia niepewności, możesz także po prostu zapytać rekrutera o widełki, które proponuje firma, lub wstępnie wskazując swoje, poprosić o możliwość doprecyzowania oczekiwań po poznaniu szczegółów oferty.

Wskazując swoje oczekiwania finansowe, możesz także podkreślić, że jesteś otwarta_ otwarty na dalsze rozmowy i negocjacje, nawet jeśli w pierwszym etapie wyminiesz się w tym zakresie z pracodawcą. Nigdy nie warto mówić nigdy – być może w toku rekrutacji uda Wam się dojść do konsensusu.

2. „Jakie są Pani_ Pana mocne i słabe strony?”

Poznanie mocnych i słabych stron kandydatów pozwala na określenie ich dopasowania do stanowiska, na które prowadzona jest rekrutacja. Ważne jest zatem zaprezentowanie swoich wad i zalet w sposób profesjonalny, pewny siebie oraz niedeprecjonujący – tak, aby słabe strony nie przyćmiły tych mocnych.

Jak tego dokonać? Przede wszystkim warto dokonać autorefleksji. Zastanów się, jakie są Twoje zdolności, w czym najlepiej się sprawdzasz w pracy i za co cenią Cię inni – szef, współpracownicy, bliscy. Następnie pomyśl, z czym sobie radzisz gorzej i nad jakimi elementami pracujesz najczęściej.

Pamiętaj, aby przedstawiane cechy odnosiły się do przedmiotu rekrutacji. Jeśli wymagania pracodawcy związane są z konkretnymi kompetencjami miękkimi lub twardymi, postaraj się podać swoje przykłady właśnie w tym obszarze.

Odpowiedzi pracodawców opisane na łamach Raportu płacowego 2024 pokazują, że najcenniejszymi umiejętnościami są obecnie: zdolności przywódcze, kompetencje cyfrowe i sprzedażowe. Niezmiennie dla pracodawców liczą się też umiejętności komunikacyjne, pracy w zespole i językowe. Jeśli je posiadasz, koniecznie o nich wspomnij rekruterowi, aby zwiększyć swoje szanse na udaną rekrutację.

3. „Co Pani_ Pan wie na temat firmy?”

Uczestnictwo w kilku rekrutacjach jednocześnie może utrudnić zapamiętanie informacji na temat każdej z organizacji. Jednak wykazanie się świadomością na temat działalności, wartości i celów firmy może przyczynić się do Twojego sukcesu w procesie rekrutacji. Będzie w końcu potwierdzeniem tego, że zależy Ci na otrzymaniu oferty pracy i wykazujesz się profesjonalizmem.

W tym celu przygotuj krótkie notatki dotyczące wszystkich organizacji, do których wysłałaś_ wysłałeś aplikację. Dzięki temu oszczędzisz sobie późniejszego stresu.

Zapisz kluczowe informacje, które znajdziesz na stronie firmy, jej profilach w mediach społecznościowych i forach branżowych. Po otrzymaniu zaproszenia na rozmowę do konkretnej firmy, zapoznaj się z aktualnościami na stronie organizacji, jej ostatnimi publikacjami i osiągnięciami zespołów, które być może publikowane są na LinkedIn. Zgodnie z Raportem płacowym 2024 aż 46% firm podejmuje dodatkowe działania z zakresu wzmacniania marki pracodawcy, aby odpowiedzieć na wyzwania rekrutacyjne. Warto to wykorzystać i poszukać ciekawych treści udostępnianych przez firmę w Internecie. Być może zainspiruje Cię to także do zadania dodatkowych pytań rekruterowi, co także jest bardzo pozytywnie postrzegane.

Dzięki temu nie tylko wyróżnisz się dużą wiedzą na tle innych kandydatów, ale i zaprezentujesz swoje zaangażowanie, na co pracodawcy bardzo zwracają uwagę.

4. „Dlaczego chce Pani_ Pan zmienić pracę?”

Wyniki badań mówią same za siebie – od lat najczęstszym powodem zmiany pracy jest wysokość wynagrodzenia. Nierzadko zdarza się także, że pracownicy odchodzą z firmy z uwagi na brak możliwości rozwoju, złe relacje ze współpracownikami lub szefem, czy niedopasowanie do kultury organizacyjnej. Odsetek specjalistek i specjalistów, którzy w 2024 planują zmienić pracę lub ścieżkę kariery, wynosi 25%.

Niezależnie od tego, jakim powodem się kierujesz, pamiętaj, aby Twoja odpowiedź była szczera, ale wyważona i profesjonalna. Zastanów się, jakie korzyści możesz przynieść firmie oraz zespołowi i wybierz trzy kluczowe umiejętności, które mogą wyróżnić Cię na tle innych kandydatek i kandydatów. W zależności od branży, trendy i oczekiwania pracodawców są inne. Odkryj, co liczy się w sektorze, w którym pracujesz obecnie.

Aby wypaść jeszcze lepiej, mówiąc o motywacji do zmiany pracy, na koniec raz jeszcze podkreśl swoje zainteresowanie pracą, gotowość do rozwoju oraz znajomość oferty, powołując się na elementy ogłoszenia pracodawcy, które wzbudziły Twoją ciekawość.

5. „Jak rozwija się Pani_ Pan zawodowo?”

Kandydaci obawiający się tego pytania deklarują, że nie mają pewności, czy podejmowane przez nich działania rozwojowe zostaną przez rekrutera ocenione jako wystarczające. Warto jednak wiedzieć, że każda próba udoskonalania swoich kompetencji będzie doceniona. Wskazuje bowiem na dużą samoświadomość słabszych stron i gotowość do rozwoju.

Pracodawcy zauważają, że możliwość rozwoju jest czynnikiem, który poza warunkami finansowymi pomaga pozyskać pracowników. Wskazało na to 35% firm biorących udział w badaniu do Raportu płacowego 2024. Jeśli podejmujesz wiele aktywności rozwojowych, śmiało podziel się tym z rozmówcą. Wybierz szczególnie te, które mają przełożenie na prowadzoną rekrutację. Dla przykładu, jeśli ubiegasz się o pracę content creatora, i brałaś_ brałeś ostatnio udział w konferencji, szkoleniu, czy nawet webinarze o charakterze marketingowym, podaj przykład trendu z branży, który zaciekawił Cię najbardziej. Będzie to potwierdzeniem Twojego zainteresowania i motywacji do pracy w danym obszarze.

Ponadto, podkreślając to, jak ważny jest dla Ciebie rozwój, być może uda Ci się pozyskać więcej informacji na ten temat podczas rozmowy rekrutacyjnej.

Natomiast jeżeli nie podejmujesz większych aktywności z obszaru rozwoju zawodowego, możesz opowiedzieć o działalności podejmowanej w czasie prywatnym, która rozwija Cię jako człowieka. Być może jesteś wolontariuszką_ wolontariuszem, co pozwala Ci udoskonalać kompetencje społeczne? A może jeszcze studiujesz i stanowisz część samorządu, co rozwija Twoje umiejętności zarządzania i komunikacji? Więcej na temat rozwoju zawodowego przeczytasz tutaj. Powodzenia!

Bądź na bieżąco z trendami z globalnego rynku pracy. Przeczytaj artykuł.

Podobne wskazówki znajdziesz również tutaj.


Justyna Chmielewska

Director w Hays Poland
Profil autora na LinkedIn

00

Job search

Looking for a new role? Search here for your ideal job or get in touch with one of our expert consultants.

Register a job

Trust us, we find the best candidates on the market

Contact us

Hays has offices across the whole of the Poland. Contact us to discuss your employment needs.