Blogs

Jak poradzić sobie z przestojem w rozwoju kariery?​​​​​​​

​​​​​​​Wprowadź pozytywne zmiany do swojego życia zawodowego

Aleksandra Tyszkiewicz

Przestój w karierze może dotknąć każdego, bez względu na poziom zajmowanego stanowiska. Często wiąże się z poczuciem braku sensu wykonywanej pracy, spadkiem motywacji oraz niepewnością co do swoich dalszych planów. Może być również pierwszym znakiem ostrzegawczym przed wypaleniem zawodowym. Jeżeli chcesz wprowadzić zmiany do swojej kariery, lecz nie wiesz, jakie działania podjąć, zapoznaj się z dalszą częścią wpisu.

Twoje życie zawodowe opiera się na rutynie i braku satysfakcji? Chcesz spełniać się zawodowo, ale nie masz pewności, jakie zmiany warto wprowadzić? Być może jest to dobry moment na analizę swojej sytuacji i dostępnych rozwiązań. Dowiedz się, jak poradzić sobie ze stagnacją w karierze.

Zacznij od zmiany nastawienia

Rutyna, niewielka satysfakcja z wykonywanej pracy oraz niski poziom motywacji często mogą przyczyniać się do poczucia bezradności. Kluczowe w obliczu tej sytuacji jest jednak zachowanie pozytywnego myślenia i wiara w to, że możesz coś zmienić, jeśli Twoje obecne życie zawodowe nie jest dla Ciebie zadowalające.

Warto dodać, że sama świadomość niezadowolenia z pracy i zauważenie przestoju w karierze są już dobrym początkiem zmiany. Łatwo jest bowiem zbagatelizować lub nie dostrzec u siebie symptomów stagnacji.

Dokonaj obiektywnej analizy swojej sytuacji

Brak poczucia spełnienia zawodowego często może wynikać ze zbyt wielkiej presji, oczekiwań otoczenia lub braku wsparcia ze strony współpracowników. To z kolei przekłada się na niedocenianie swojej pracy oraz bagatelizowanie osiągnięć. Aby dowiedzieć się, jak rzeczywiście wygląda Twoja sytuacja, dokonaj obiektywnej analizy poniższych elementów.

Zastanów się, co dawało Ci satysfakcję na początku pracy i czy dalej odczuwasz ją w kontekście tych samych elementów. Jaki jest Twój ostateczny cel w karierze? Czy na przestrzeni czasu zmieniło się coś w Twojej firmie? Jak obecnie wyglądają Twoje relacje z przełożonym i zespołem? Czy dostrzegasz i świętujesz swoje sukcesy? Czego brakuje Ci w codziennej pracy? Jakich elementów potrzebujesz, aby to zmienić?

Szczera odpowiedź na powyższe pytania może przybliżyć Cię do poznania rzeczywistej, obiektywnej sytuacji Twojej kariery. Wówczas, ustalenie jakiej zmiany potrzebujesz oraz zdefiniowanie jej kolejnych etapów będzie znacznie łatwiejsze.

Skup się na swoich mocnych stronach

Aby zyskać większą motywację do wprowadzania zmiany w życiu zawodowym, przeanalizuj swoje mocne strony. Zastanów się, jakie cechy lub kwalifikacje mogą pomóc Ci w realizacji swoich założeń:

• Z jakimi zadaniami radzisz sobie najlepiej?

• Jakie kompetencje miękkie udało Ci się rozwinąć w ostatnim czasie?

• Co wyróżnia Cię na tle zespołu?

Poszerz swoją analizę umiejętności – przeczytaj o kompetencjach twardych i miękkich.

Dzięki dokładnej ocenie swoich mocnych stron nie tylko z większą pewnością przygotujesz się do zmiany, ale również wzmocnisz swoje pozytywne nastawienie w tym procesie.

Zacznij działać

Powyższe etapy powinny pomóc Ci w zdefiniowaniu głównego powodu przestoju zawodowego. Być może jest to niesprzyjające otoczenie, zbyt mały lub duży nakład pracy, czy brak pewności siebie. Znając powód, możesz już przystąpić do działania. Zastanów się, jakie masz możliwości i od czego chcesz zacząć.

Jeśli uważasz, że praca w innym miejscu może dostarczyć Ci nowych, ciekawych wyzwań zawodowych, rozważ zmianę pracodawcy lub przebranżowienie. Z kolei, jeżeli problemem jest rutyna – porozmawiaj z szefem o możliwościach awansu, realizacji innych projektów, zwiększeniu elastyczności pracy lub nawet o transferze do innego działu. Warto również skonsultować swoje plany z bliską osobą, mentorem lub członkiem zespołu. Dodatkowa, obiektywna opinia często okazuje się bezcenna.

Pamiętaj także, że stagnacja zawodowa to problem, którego rozwiązanie wymaga czasu. Ważna jest zatem cierpliwość i zaangażowanie. Z czasem niewątpliwie przyniosą one oczekiwane rezultaty.

Otwartość i innowacyjność mogą pomóc Ci w stworzeniu dobrego planu rozwoju kariery. Przeczytaj, jak pobudzić swoją kreatywność.

Dowiedz się, jak budować swoją karierę z większą świadomością. Zajrzyj tutaj.


Aleksandra Tyszkiewicz

Executive Director w Hays Poland
Profil autora na LinkedIn

00

Job search

Looking for a new role? Search here for your ideal job or get in touch with one of our expert consultants.

Register a job

Trust us, we find the best candidates on the market

Contact us

Hays has offices across the whole of the Poland. Contact us to discuss your employment needs.