Jak stworzyć opis stanowiska?

Kluczowym momentem procesu rekrutacyjnego jest stworzenie opisu stanowiska, a zatem charakterystyki i oczekiwań względem „idealnego kandydata”, a także listy obowiązków i celów danej roli. Dlaczego opis stanowiska jest tak ważny w rekrutacji? Ma bowiem wpływ na to, jakie osoby będą później aplikować na ogłoszenie, a także jest znacznym ułatwieniem dla osoby odpowiedzialnej za proces, np. rekrutera firmy lub konsultanta agencji rekrutacyjnej. Warto zatem poświęcić odpowiednią ilość czasu na dokładną analizę i przygotowanie specyfikacji stanowiska.

Jakie informacje powinny znaleźć się w specyfikacji stanowiska?

Dobry opis roli, na którą prowadzona jest rekrutacja, powinien być jasny, konkretny i dokładnie opracowany przed publikacją ogłoszenia o pracę. Uzależnianie wymagań względem danego stanowiska dopiero na podstawie otrzymanych aplikacji jest błędem, który wydłuża rekrutację. Przygotowując tę część oferty, warto zebrać informacje najważniejsze zarówno z perspektywy kandydata, jak i firmy:

  1. Zarys stanowiska
  • Nazwa stanowiska i działu
  • Lista konkretnych obowiązków
  • Dokładny zakres odpowiedzialności
  1. Oczekiwania względem kandydata
  • Bezwzględnie wymagane i mile widziane kompetencje miękkie oraz twarde
  • Preferowany zakres i lata doświadczenia zawodowego
  • Wymagane lub mile widziane wykształcenie, certyfikaty i kursy
  1. EVP (Employee Value Proposition – oferta pracodawcy)
  • Poziom wynagrodzenia i systemy premiowe
  • Benefity
  • Model pracy

Aby urozmaicić ofertę i zachęcić kandydatów do aplikowania, można również przedstawić przebieg typowego dnia pracy lub podać przykłady jednorazowych projektów, które będą realizowane na stanowisku. Ważną informacją dla wielu kandydatów jest także charakterystyka kultury organizacyjnej lub zespołu, sylwetka przyszłego przełożonego i linia raportowania.

Dowiedz się więcej na temat trendów rekrutacyjnych i płacowych z naszego raportu. Pobierz bezpłatnie.

Discover our services