Jak złożyć ofertę zatrudnienia?

Po rozmowach rekrutacyjnych z kandydatami i wewnętrznych spotkaniach podsumowujących ten etap procesu, udało się wyłonić idealną osobę na wakat – co teraz? Dowiedz się, jak profesjonalnie i skutecznie złożyć propozycję pracy kandydatowi.

  1. Rozmowa telefoniczna

Decydując się na złożenie oferty zatrudnienia danej osobie, zacznij od kontaktu telefonicznego. Zadzwoń do kandydata i serdecznie pogratuluj mu pozytywnego przejścia procesu rekrutacyjnego oraz w imieniu firmy wyraź chęć nawiązania współpracy. Krótko opowiedz, co skłoniło organizację do zainteresowania jego profilem i przypomnij mu najważniejsze elementy oferty pracy, na podstawie której miałoby funkcjonować zatrudnienie.

Udział kandydata w rekrutacji zazwyczaj wiąże się z zainteresowaniem ofertą pracy. Jednak po spotkaniu z firmą, jego podejście i motywacja do podjęcia współpracy mogą się zmienić lub w międzyczasie może on otrzymać inną, bardziej atrakcyjną propozycję zawodową. Stąd też niezbędne jest sprawne działanie i skuteczne „sprzedawanie” oferty. Na każdym etapie procesu – również podczas składania propozycji współpracy – warto operować językiem korzyści.

Ponadto zachęć rozmówcę do zadawania pogłębiających pytań – to ostatni, kluczowy moment na rozwianie jego potencjalnych wątpliwości. Jeśli zaobserwujesz, że kandydat nie jest do końca przekonany, zawsze możesz zaproponować mu dodatkowe spotkanie lub wizytę w biurze, podczas której m.in. będzie mógł poznać przyszłych współpracowników.

Po wspólnym omówieniu oferty, daj kandydatowi czas na podjęcie ostatecznej decyzji, umawiając się z nim na konkretny termin odpowiedzi.

  1. List intencyjny

W momencie ponownego kontaktu z kandydatem i ostatecznego potwierdzenia przez niego chęci współpracy (najczęściej telefonicznie lub mailowo), a także przed podpisaniem właściwej umowy, warto zadbać o dodatkowe zabezpieczenie interesów firmy. W jaki sposób? Pracodawcy zazwyczaj stawiają na sformalizowanie takiej deklaracji, np. przygotowując list intencyjny lub umowę przedwstępną. Często, w trybie przyspieszonym, jest to również po prostu wysłanie kandydatowi maila z podsumowaniem dotychczasowych rozmów i najważniejszych informacji.

Na tym etapie firma powinna również poprosić kandydata o dosłanie brakujących informacji osobowych, aby jak najszybciej móc wysłać mu egzemplarz gotowej umowy.

  1. Ostateczna umowa

Gdy firma będzie dysponować wszystkimi informacjami, a także wewnętrznymi zgodami, należy sprawnie wysłać kandydatowi umowę. Zazwyczaj odbywa się to mailowo i trwa do dwóch dni po tym, jak ekspert wyraził chęć współpracy. Warto jednak pamiętać, że – szczególnie jeśli termin rozpoczęcia przez niego pracy jest odległy – rekrutacja nie kończy się na podpisaniu umowy. Do samego końca, łącznie z pierwszymi dniami onboardingu, należy utrzymywać duże zainteresowanie współpracą po stronie kandydata. Wynika to z faktu, że nawet na bardzo zaawansowanym i końcowym etapie procesu, może on otrzymać i zaakceptować bardziej atrakcyjną kontrofertę.

Czy wiesz, jak zarządzać międzypokoleniowymi zespołami? Dowiedz się więcej na temat charakterystyki pracowników z generacji Baby Boomers, X, Y i Z.

Discover our services