Blogi

​​​​​​​Jak porównywać oferty pracy?

​​​​​​​Przeanalizuj propozycje pracodawców

Agnieszka Kolenda

Aktualna sytuacja na rynku pracy kształtuje się bardzo dynamicznie. Pracodawcy konkurują o najlepszych specjalistów, a kandydaci z cennym doświadczeniem i unikatowymi kompetencjami czasem otrzymują wiele ofert współpracy w niedługim czasie. Paradoksalnie nie jest to łatwa sytuacja, gdyż wiąże się z koniecznością dokonania jak najlepszego wyboru. Istnieje jednak kilka elementów, które warto wziąć pod uwagę, aby proces decyzyjny był łatwiejszy i pozwolił na wytypowanie najkorzystniejszej oferty pracy. Co należy rozważyć?

Trudnością, na którą napotyka wielu specjalistów poszukujących nowego miejsca zatrudnienia, jest wybranie jak najlepszej oferty współpracy. Jest to kłopotliwe, gdyż w obliczu wielu atrakcyjnych propozycji kandydat może mieć poczucie, że jego ostateczny wybór nie będzie tym najlepszym. Jakie kryteria należy zatem wziąć pod uwagę, porównując oferty?

1. Daj sobie czas

Dokonywanie wyboru w pośpiechu może wpłynąć na Twoją niekorzyść, dlatego tak ważne jest, aby na spokojnie zapoznać się ze wszystkimi ofertami współpracy. Dokładnie przeanalizuj zakres obowiązków w nowej roli i porównaj wymagania pracodawców. Spróbuj również ocenić to, czy pasujesz do kultury organizacyjnej firmy. Elementy te mają bowiem wpływ na dobre samopoczucie pracowników i efektywną pracę, co zachęca ich do pozostawania w organizacji na dłużej. Jeżeli zatem planujesz wieloletnią współpracę z nowym pracodawcą, to zastanów się, czy w danej firmie istnieje taka perspektywa.

Daj sobie czas do namysłu i nie składaj żadnych deklaracji zaraz po otrzymaniu oferty. Poproś rekruterów o kilka dni na rozpatrzenie ich propozycji. Dzięki temu nie tylko zaprezentujesz się jako osoba profesjonalna i odpowiedzialna, ale także łatwiej podejmiesz świadomą decyzję.

2. Porównaj profile pracodawców

Pomocną kwestią w dokonaniu ostatecznego wyboru może być także przeanalizowanie dotychczasowego kontaktu z firmą. Gotowość pracodawcy – przedstawicieli działu HR i potencjalnego przełożonego – do udzielenia Ci wszelkich odpowiedzi czy rozwiania wątpliwości może bowiem być przesłanką szczerego zainteresowania Twoim profilem, a także entuzjazmem w kontekście podjęcia współpracy.

Kluczowym aspektem jest także język, którym operują pracownicy firmy. Na tej podstawie możesz wywnioskować, czy możliwe będzie znalezienie nici porozumienia z potencjalnym przełożonym, jakie są jego relacje z podwładnymi oraz jaka jest kultura organizacyjna firmy. Warto więc zwrócić uwagę na to, w jaki sposób komunikują się osoby, z którymi masz styczność podczas rekrutacji. Może to ułatwić wybór miejsca pracy, w którym panuje dobra i odpowiadająca Twoim preferencjom atmosfera.

3. Oceń możliwości rozwoju

Przy ocenie atrakcyjności otrzymanych ofert pracy warto wziąć pod uwagę także możliwości długoterminowego rozwoju, które oferuje dany pracodawca. Oceń zatem, która z organizacji mogłaby odpowiedzieć na Twoje oczekiwania w kontekście planowania kariery i zagwarantować systematyczną realizację celów zawodowych.

Jeżeli w ogłoszeniu nie rozwinięto tego wątku, możesz skontaktować się z rekruterem i dopytać, jak w danej firmie prezentuje się ścieżka awansu lub w jaki sposób pracownicy mogą poszerzać swoje kompetencje. Po zebraniu tych informacji poddaj je ocenie, aby móc ustalić, która propozycja jest pod tym względem najbardziej atrakcyjna.

4. Porównaj wynagrodzenia

Mimo że wysokość wynagrodzenia nie powinna być jedynym powodem do zmiany pracy, to wciąż jest to istotna kwestia, która nierzadko stanowi główną motywację do zmiany pracy. Przeanalizuj zatem, jak kształtują się zarobki w każdej z organizacji i porównaj je z zakresem obowiązków.

Choć perspektywa wyższych zarobków jest niezwykle atrakcyjna, to pamiętaj, żeby wziąć pod uwagę również inne elementy oferty. Przeanalizuj nie tylko wynagrodzenie zasadnicze, ale również system premiowy oraz pozostałe dodatki pozapłacowe. W rekrutacji cennych i trudnych do pozyskania ekspertów wiele organizacji może być otwarta na negocjacje. Należy to jednak robić w sposób wyważony i dopasowany do realiów rynkowych.

5. Zdecyduj rozsądnie

Po analizie powyższych elementów zdecyduj, która z ofert jest dla Ciebie najbardziej atrakcyjna i w której z organizacji chcesz rozwijać swoją karierę zawodową. Jeżeli masz trudności z wybraniem jednej opcji, możesz również poprosić o pomoc kogoś bliskiego. Perspektywa osoby niezaangażowanej w proces rekrutacyjny może okazać się niezwykle pomocna. Po wyborze jednego z wariantów skontaktuj się z pracodawcą celem potwierdzenia chęci podjęcia współpracy i poinformuj przedstawicieli pozostałych firm o odrzuceniu ofert.

Pamiętaj jednak, że wcale nie musisz ograniczać się wyłącznie do już otrzymanych propozycji zawodowych. Jeżeli po dokładnej ocenie ofert uznasz, że żadna z nich nie spełnia Twoich oczekiwań, skontaktuj się z rekruterami i podziękuj za poświęcony czas, a następnie powróć do poszukiwania pracy. Dzięki temu zaprezentujesz się z profesjonalnej strony i pozytywnie zapiszesz się w pamięci tych firm. Kto wie, może w przyszłości znowu na siebie traficie?

Ogłoszenie o pracę nie jest kompletne? Przeczytaj, jakie pytania warto zadać rekruterowi.

Nie masz pewności, ile wynosi przeciętna stawka na danym stanowisku? Znajdź tę informację w Raporcie Płacowym Hays Poland 2021.


Agnieszka Kolenda

Executive Director w Hays Poland
Profil autora na LinkedIn

00

Szukaj pracy

Szukasz nowej pracy? Wyszukaj idealną ofertę lub skontaktuj się z jednym z naszych ekspertów.

Register a job

Jeśli chcą Państwo zlecić Hays rekrutację bądź realizację usług HR, prosimy o wypełnienie formularza. Po jego przesłaniu skontaktujemy się z Państwem w celu omówienia możliwości naszej współpracy.  

Contact us

Hays ma biura w całej Polsce. Skontaktuj się z nami, aby omówić swoje potrzeby w zakresie zatrudnienia.