Jak współpraca z agencją rekrutacyjną może zapobiec dyskryminacji w procesie rekrutacyjnym?

Sposób na jakościową rekrutację opartą na równych szansach: rekrutacja przez agencję

Wśród pracowników i pracodawców rośnie świadomość istoty równości, różnorodności oraz inkluzywności. Mimo to, dyskryminacja w przestrzeni zawodowej pozostaje aktualnym problemem. Potwierdzają to m.in. wyniki badania Hays opisane na łamach raportu „Kobiety na rynku pracy 2025. Polityka DE&I w praktyce”. Zgodnie z nimi, aż 56% kobiet i 37% mężczyzn doświadczyło w swojej karierze kierowania się stereotypami w podejmowaniu decyzji o ich zatrudnieniu lub awansie. Dobrym sposobem na zminimalizowanie ryzyka stosowania dyskryminujących praktyk HR, jest współpraca z agencją doradztwa personalnego.

Dyskryminacja w zatrudnianiu ze względu na płeć, wiek, pochodzenie etniczne, orientację seksualną, wyznanie, przekonania czy też inne czynniki demograficzne jest nie tylko niezgodna z prawem (zapis w Kodeksie Pracy), ale również nieetyczna. Takie praktyki ograniczają kandydatom możliwości rozwoju kariery, a także pozbawiają firmy cennych talentów i negatywnie wpływają na ich wizerunek. Dlaczego to właśnie agencje rekrutacyjne, takie jak Hays, odgrywają kluczową rolę w walce z tym problemem?

Czym w praktyce jest rekrutacja bez dyskryminacji?

Inkluzywny, pozbawiony praktyk dyskryminacyjnych proces rekrutacyjny zakłada, iż każdy kandydat ma równe szanse na otrzymanie pracy. W decyzji o zatrudnieniu danej osoby pod uwagę brane są wyłącznie umiejętności, bez względu na płeć, wiek, wyznanie, pochodzenie, orientację, poglądy itd. Jest to obiektywny i sprawiedliwy proces rekrutacyjny pozbawiony wszelkich – świadomych i nieuświadomionych – uprzedzeń.

4 przykłady na to, jak współpraca z agencją może poprawić inkluzywność rekrutacji

Zlecenie części lub całego procesu rekrutacyjnego zewnętrznej agencji to nie tylko oszczędność czasu i pieniędzy czy wsparcie merytoryczne. To przede wszystkim dostęp do bogatej, zróżnicowanej puli talentów i szansa na zatrudnienie nowego pracownika w oparciu o równe szanse i jego umiejętności. Co zatem wpływa na to, że rekrutacje prowadzone przez zewnętrzne agencje mogą być bardziej inkluzywne? Dlaczego skutecznie zapobiegają dyskryminacji kandydatów?

1. Podnoszenie świadomości i poszerzanie wiedzy

Bardzo często osoby pracujące w agencjach rekrutacyjnych – zarówno konsultanci, jak i menedżerowie – biorą udział w warsztatach, webinarach czy też konferencjach dotyczących DE&I i dyskryminacji na rynku pracy. Pozwala to zyskać większe rozeznanie w najlepszych praktykach, a także rozwijać ważne kompetencje społeczne – m.in. empatię, wrażliwość na potrzeby drugiego człowieka i inteligencję emocjonalną. Wówczas specjaliści ds. rekrutacji mogą kierować się zdobytą wiedzą i doświadczeniem w codziennej pracy, a także dzielić się nimi z pracodawcami, dla których prowadzą procesy HR.

W Hays Poland szkolenie na temat przeciwdziałania i konsekwencji dyskryminacji jest obowiązkowe dla każdego pracownika. Ponadto wszyscy konsultanci w pierwszych miesiącach swojej pracy uczestniczą w obowiązkowych warsztatach dotyczących nieuświadomionych uprzedzeń oraz ich negatywnego wpływu na projekty rekrutacyjne. Pracownicy Hays regularnie otrzymują również poradniki i materiały na temat DE&I, a ostatnio także mogli brać udział w eksperckich webinarach prowadzonych przez zewnętrzną, wyspecjalizowaną w temacie równości i inkluzywności firmę.

Ponadto konsultanci Hays często uczestniczą w wydarzeniach biznesowych, również jako prelegenci, poświęconych tematowi różnorodności na rynku. Wiedza, którą się dzielimy, bazuje na doświadczeniu współpracy z wieloma organizacjami i badaniach, które prowadzimy, np. do raportu „Kobiety na rynku pracy”.

2. Inkluzywne oferty pracy

Eksperci agencji rekrutacyjnych są nie tylko na bieżąco z przepisami prawa dotyczącymi przeciwdziałaniu dyskryminacji, ale również doskonale znają potrzeby i preferencje kandydatów. Co za tym idzie, są w stanie pomóc firmie opracować ofertę pracy tak, aby dawała równe szanse na zatrudnienie jak największej grupie odpowiednich, utalentowanych i różnorodnych kandydatów. Jak wygląda to w praktyce?

  • Wykorzystywanie języka inkluzywnego do opisu stanowiska, np. „rekrutacja na stanowisko: analityczka_ analityk”
  • Przedstawienie jasnych kryteriów oceny kandydatów, podział kompetencji na „wymagane” i „mile widziane”
  • Unikanie wykluczających sformułowań, np. „młody, dynamiczny zespół”
  • Wykorzystywanie wielu kanałów dotarcia do kandydatów, np. strony pracodawcy i agencji, portali pracy, mediów społecznościowych

Misją Hays jest zadbanie nie tylko o to, aby powyższe standardy były aktualne w rekrutacjach realizowanych na zlecenie naszych klientów, ale też aby przyświecały każdemu procesowi wewnętrznemu. Zobacz, jak może wyglądać oferta Twojej firmy na naszej stronie z ogłoszeniami pracodawców.

3. Anonimizacja CV kandydatów

Wiele agencji rekrutacyjnych, przedstawiając swoim klientom najlepsze CV, anonimizuje je, usuwając informacje osobowe o kandydacie. Pozwala to uniknąć sytuacji, w której pracodawca (nieświadomie) podejmuje decyzję o zatrudnieniu na podstawie danych demograficznych.

Tzw. blind CV, czyli życiorys bez informacji osobowych, zawierający wyłącznie te o doświadczeniu, kompetencjach, wykształceniu czy dostępności i oczekiwaniach kandydata, to świetny sposób na jego obiektywną ocenę. Przedstawianie rekrutującym firmom całkowicie anonimowego CV to również częsta praktyka w Hays Poland.

4. Analiza postępów i rezultatów rekrutacji

Dzięki wielu różnorodnym projektom, które prowadzą konsultanci ds. rekrutacji, a także gromadzonym i analizowanym danym, agencje mają duże rozeznanie w tym, co w takich procesach HR działa, a co należy ulepszyć. Dotyczy to wszystkich obszarów rekrutacji, również pod kątem ich inkluzywności.

Niezwykle przydatnym źródłem wiedzy są przede wszystkim informacje zwrotne od kandydatów, którzy uczestniczą w rekrutacjach. Regularne rozmowy i badanie ich opinii pozwala konsultantom wdrażać jak najlepsze, niedyskryminujące praktyki.

W Hays istnieje specjalna ścieżka badania opinii satysfakcji klientów i kandydatów na kilku etapach rekrutacji. Regularna komunikacja oraz budowanie zaufania i jakościowych relacji pozwala nam odpowiedzieć na oczekiwania, potrzeby i wyzwania obu stron. Dbamy o to, aby zarówno pracodawcy, jak i specjaliści czuli się komfortowo i pewnie. Chcesz wiedzieć więcej? Porozmawiajmy o tym, jak może wyglądać Twoja rekrutacja z Hays.

Co jeszcze jest ważne w inkluzywnej rekrutacji?

Aby zapobiec ryzyku dyskryminacji w procesie rekrutacyjnym, niezwykle ważne może okazać się także stworzenie specjalnego zespołu projektowego w firmie, który może współpracować z agencją rekrutacyjną lub też działać samodzielnie. Powinien on być złożony z pracowników pełniących role różnego szczebla, w różnych obszarach specjalizacyjnych, co wzmocni obiektywność podejmowanych decyzji. Grupa mogłaby być odpowiedzialna za wyznaczenie priorytetów krótko- i długoterminowych w zakresie inkluzywnej rekrutacji, proponowanie zmian i nowych rozwiązań, a także nadzorowanie tego, aby w każdy procesie respektowano stałe zasady. W tym przypadku niezbędna będzie również bliska współpraca z zarządem firmy.

Warto pamiętać, że nawet niewielkie zmiany mogą całkowicie odmienić rekrutację firmy. Warto zacząć działać już teraz.

Potrzebujesz wsparcia w rekrutacji? Zleć nam projekt, znajdziemy najlepszych kandydatów.

Jak wygląda pierwszy etap rekrutacji z agencją? Przeczytaj o Intake Meetingu.

00

Looking for a new role? Search here for your ideal job or get in touch with one of our expert consultants.

Trust us, we find the best candidates on the market

Hays has offices across the whole of the Poland. Contact us to discuss your employment needs.