Blogi

​​​​​​​Dlaczego perfekcjonizm nie sprzyja rozwojowi kariery?

Przeanalizuj swoje nastawienie do pracy​​​​​​​

Agnieszka Kolenda

Nie ulega wątpliwości, że dbałość o rozwój kariery i zaangażowanie w pracę są ważne. Równie istotne jest jednak, aby w podejmowanych działaniach kierować się rozsądkiem, a nie nadmierną skrupulatnością. Taka postawa nosi bowiem znamiona perfekcjonizmu, który nie jest najlepszym podejściem. Dlaczego?

Perfekcjonizm w pracy może mieć negatywny wpływ na rozwój kariery i ogólne samopoczucie. Doświadczanie porażek jest bowiem bardzo cenną lekcją i nie należy ich za wszelką cenę unikać. Warto również zachować racjonalne podejście do swoich obowiązków zawodowych i doceniać wszystkie swoje osiągnięcia, nawet jeśli nie są dokładnie takie, jak sobie wymarzyliśmy. Zapoznaj się z dalszą częścią wpisu, aby dowiedzieć się, jak zmienić swoje perfekcjonistyczne nastawienie do pracy.

Zgubna postawa

Perfekcjonizm jest postawą, która w wielu przypadkach nie niesie za sobą pozytywnych korzyści. Surowość wobec siebie i wyznaczanie sobie nierealistycznych celów może prowadzić do całkowitej utraty satysfakcji z pracy, obniżonej pewności siebie, a nawet do wypalenia zawodowego. Nie jest to zatem właściwe nastawienie dla osoby, która chce skutecznie rozwijać swoją karierę, dbając przy tym o swoje dobre samopoczucie.

Choć mogłoby się wydawać, że osoby o perfekcjonistycznym podejściu osiągają same sukcesy, to w rzeczywistości nie jest to prawdą. Porażki zdarzają się każdemu, a wnioski z nich płynące, mogą stanowić cenną wskazówkę na przyszłość – zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym. Ponadto nikt nie jest idealny, a każda sytuacja zawodowa powinna być postrzegana jako szansa na zdobycie nowego doświadczenia lub okazja do rozwoju, a nie udowadniania swojej nieomylności.

Jednocześnie warto pamiętać, że staranność, ambicje i zaangażowanie w samorozwój to ważne cechy. Nie należy jednak dopuścić do tego, aby przerodziły się one w nadmierną skrupulatność i tendencję do surowego oceniania swoich działań. Istotne jest, aby być świadomym zarówno swoich mocnych, jak i słabych stron, odczuwać dumę w związku z osiąganymi sukcesami oraz wyciągać lekcje z błędnych decyzji.

Zmiana nastawienia

Choć przekształcenie perfekcjonizmu w racjonalną, ludzką postawę nie jest łatwe, to wciąż można (i warto) tego dokonać. Konieczne okazuje się podjęcie odpowiednich działań i systematyczne analizowanie swoich zachowań.

Na początku ważne jest, aby przeanalizować swoją dotychczasową karierę. Spróbuj obiektywnie ocenić osiągnięcia, porażki oraz decyzje zawodowe: potrafisz dostrzec swoje sukcesy, czy zauważasz tylko negatywy, niepowodzenia? Zastanów się, z czego jesteś dumny/a i za co podziwiają Cię współpracownicy. Pamiętaj, że nikt nie jest doskonały, a porażki są często nieuniknione – zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. To oznacza, że właściwym okazuje się wyciąganie z nich wniosków, a nie każdorazowe zamartwianie się nimi. Dzięki temu będziesz mógł/ mogła skuteczniej rozwijać swoją karierę, czy nawet z większym optymizmem podejść do codziennych obowiązków zawodowych. Będzie miało to także wpływ na Twoje ogólne zadowolenie.

Warto także umieć rozpoznawać swoje mocne i słabe strony – samoświadomość sprzyja bowiem rozwojowi i zdobywaniu pewności siebie. Zastanów się, w czym jesteś dobra/y, a co sprawia Ci trudność. Doceń swoje zalety i stopniowo udoskonalaj obszary, które wymagają poprawy. Pamiętaj jednak, aby nie wyznaczać sobie nieosiągalnych celów ani nie nakładać na siebie nadmiernej presji. Praca nad sobą wymaga czasu, zatem spróbuj myśleć realistycznie i opracować plan rozwoju, który rzeczywiście będziesz w stanie zrealizować.

Nie zapominaj także, aby dać sobie przestrzeń na popełnianie błędów – to dzięki nim możesz podejmować trafniejsze decyzje w przyszłości. Skup się na pojedynczych elementach planu rozwoju kariery lub konkretnych obowiązkach, poczynając od niewielkich zadań. Zwróć uwagę na to, aby wykonać je dobrze i starannie, ale nie z nadmierną surowością. Daj sobie czas i nie bój się prosić o pomoc menedżera lub współpracownika, jeśli jej potrzebujesz. Dzięki temu szybciej zmienisz swoje rygorystyczne podejście do pracy.

Aby zminimalizować wpływ perfekcjonistycznej natury na Twoją pracę, warto także nauczyć się asertywności. Umiejętność odpuszczania, stawiania granic oraz odmawiania, jest niezwykle ważna i może przyczynić się do zwiększenia pewności siebie oraz odczuwanej satysfakcji.

Więcej o trenowaniu swojej asertywności dowiesz się z tego wpisu.

Pamiętaj także, aby zadbać o odpoczynek i czas dla siebie. Ciągłe dążenie do perfekcjonizmu może bowiem spowodować zaburzenie równowagi pomiędzy życiem prywatnym i zawodowym. Ponadto dbając o dobre samopoczucie, możliwe jest odczuwanie większej satysfakcji z pracy i przyjęcie rozsądnej, zdrowej postawy wobec pełnionej roli zawodowej.

Na koniec, należy pamiętać, że ambicja i chęć samodoskonalenia się nie są niczym złym. Źle jest jednak, gdy przekształcają się w perfekcjonizm i surowość wobec siebie, a co za tym idzie – mają negatywny wpływ na Twoje samopoczucie. Jeżeli odczujesz, że zmagasz się z taką sytuacją, rozważ rozmowę z terapeutą lub przełożonym, który również będzie w stanie udzielić Ci pewnego wsparcia.

Przeczytaj więcej na temat akceptowania porażek. Dowiedz się, jak opanować umiejętność radzenia sobie z niepowodzeniami.

Dokładne poznanie cech oraz mocnych stron to ważny krok w procesie zmiany nastawienia do pracy. Przeczytaj, jak rozróżnić swoje umiejętności.


Agnieszka Kolenda

Executive Director w Hays Poland
Profil autora na LinkedIn

00

Szukaj pracy

Szukaj pracy

Szukasz nowej pracy? Wyszukaj idealną ofertę lub skontaktuj się z jednym z naszych ekspertów.

Register a job

Zleć rekrutację

Jeśli chcą Państwo zlecić Hays rekrutację bądź realizację usług HR, prosimy o wypełnienie formularza. Po jego przesłaniu skontaktujemy się z Państwem w celu omówienia możliwości naszej współpracy.  

Contact us

Nasze biura

Hays ma biura w całej Polsce. Skontaktuj się z nami, aby omówić swoje potrzeby w zakresie zatrudnienia.