Jak zaakceptować
ofertę pracy?

Twoje zaangażowanie i przygotowanie do rozmowy rekrutacyjnej się opłaciły! Potencjalny pracodawca zadzwonił z propozycją nawiązania współpracy – brawo! Jak w praktyce powinien wyglądać proces akceptacji oferty?

  1. Ostatnia rozmowa przed podjęciem decyzji

Informację o pozytywnym zakończeniu procesu rekrutacyjnego otrzymasz najprawdopodobniej telefonicznie. Potencjalny pracodawca powinien zadzwonić do Ciebie z gratulacjami i propozycją współpracy. Będzie to również okazja do przypomnienia elementów składowych oferty. Podziękuj za pozytywne rozpatrzenie Twojej kandydatury i śmiało zadawaj pytania, aby mieć pewność, że podjęcie współpracy z firmą będzie właściwą decyzją. Opowiedz rozmówcy również o swoich potencjalnych wątpliwościach – być może wówczas uda Wam się umówić na dodatkowe spotkanie, które je rozwieje, a nawet umożliwi poznanie nowego zespołu.

Jeśli masz pewność, że chcesz nawiązać współpracę z firmą i tylko czekałaś_ czekałeś na ten telefon, możesz od razu zaakceptować propozycję pracodawcy. Jeżeli jednak się wahasz, daj sobie czas do namysłu. Wówczas najlepiej będzie ustalić z rozmówcą niedługi termin, w którym udzielisz ostatecznej odpowiedzi.

  1. Ostateczna informacja zwrotna

Jeżeli po dokładnym namyśle uznasz, że ostatecznie chcesz nawiązać współpracę z firmą, zadzwoń do osoby, z którą rozmawiałaś_ rozmawiałeś. Bezpośredni kontakt telefoniczny (zamiast np. mailowego) wpłynie bowiem pozytywnie na Twój wizerunek i będzie potwierdzeniem prawdziwego zainteresowania współpracą. Ponownie podziękuj rekruterowi lub pracodawcy za złożoną ofertę i wyraź chęć podjęcia pracy w firmie.

Wówczas rozmówca może zaproponować Ci podpisanie listu intencyjnego lub innej umowy przedwstępnej. Taki dokument nie jest prawnie wiążący, jednak pozwoli zabezpieczyć interesy obu stron, stanowiąc potwierdzenie chęci nawiązania współpracy – szczególnie, gdy Twój pierwszy dzień pracy wypada np. dopiero za kilka miesięcy. Często charakter takiej deklaracji może mieć również mailowe podsumowanie najważniejszych informacji dotyczących współpracy, wysyłane po rozmowie.

  1. Dostarczenie brakujących danych

W celu spisania listu intencyjnego, a następnie właściwej umowy, zapewne będziesz również poproszona_ poproszony o wysłanie swoich danych osobowych. Postaraj się je sprawnie dostarczyć, aby zamknąć wszystkie formalności. Następnie oczekuj maila (rzadziej listu) z dokumentami do podpisania i w międzyczasie złóż wypowiedzenie w obecnej pracy.

  1. Podpisanie umowy

Gdy pracodawca przyśle Ci umowę, dokładnie ją przeczytaj i podpisz. Jeśli coś nie będzie się zgadzać – koniecznie się z nim skontaktuj. Następnie, na niedługo przed rozpoczęciem pracy, przygotuj się do pierwszych dni w nowym miejscu zatrudnienia. O tym, jak zintegrować się ze współpracownikami i dobrze czuć w zespole, przeczytasz tutaj. Powodzenia!

Useful links for candidates

Are you a candidate on the job hunt, or do you need tips on how to impress at your interview or write a standout CV? Explore the links below.