Kontroferta to oferta złożona przez dotychczasowego pracodawcę, który chce zatrzymać pracownika odchodzącego do innej firmy. Aby przekonać go do zostania w organizacji, szef może zaoferować mu wynagrodzenie wyższe niż firma, do której ma przejść, awans, inny zakres obowiązków czy też dodatkowe, atrakcyjne świadczenia pozapłacowe.
Dlaczego firmy składają kontroferty?
Powodów chęci zatrzymania pracownika w firmie może być wiele. Należą do nich m.in.:
- Zapotrzebowanie na Twoje kompetencje, doświadczenie
- Potrzeba skończenia projektu, którego byłaś_ byłeś częścią
- Brak czasu, budżetu lub osób niezbędnych do przeprowadzenia nowej rekrutacji
- Brak czasu, budżetu lub osób niezbędnych do przeszkolenia nowej osoby
Co należy rozważyć w obliczu kontroferty?
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, czy warto przyjąć kontrofertę. Wiele zależy bowiem od sytuacji i Twoich własnych potrzeb.
Co za tym idzie, niezależnie od tego, co zakłada propozycja pracodawcy, nie podejmuj decyzji od razu, pod wpływem emocji. Daj sobie czas i zadaj sobie następujące pytania:
- Dlaczego pierwotnie rozważałaś_ rozważałeś zmianę pracy? Czy kontroferta dotychczasowego pracodawcy jest w stanie odpowiedzieć na Twoje aktualne oczekiwania?
- Czy proponowana w kontrofercie pensja, benefity oraz warunki pracy są lepsze lub co najmniej porównywalne z tym, co oferuje nowy pracodawca?
- Czy kontroferta może zapewnić Ci rozwój zawodowy oraz sprostać Twoim długoterminowym celom kariery?
- Jak oceniasz relacje z przełożonym i współpracownikami w dotychczasowej organizacji? Czy w nowym miejscu może być pod tym kątem lepiej?
- Czy wierzysz, że dotychczasowa firma realnie dostosuje się do Twoich oczekiwań i potrzeb, również w przyszłości? Czy nie będzie to rozwiązanie „na chwilę?”
Weź również pod uwagę, czy fakt, że raz już wyraziłaś_ wyraziłeś chęć odejścia nie wpłynie negatywnie na Twoją pozycję w organizacji. Czy pomimo przyjęcia kontroferty, w oczach menedżera i członków zespołu nie zostaniesz osobą „niepewną” lub niegodną zaufania? Jak może to wpłynąć na Twój dalszy rozwój w firmie?
Dzięki dokładnej autorefleksji łatwiej Ci będzie podjąć właściwą decyzję. Pamiętaj, aby poczynić ten krok przede wszystkim w zgodzie ze sobą.
Strategia poszukiwania pracy i przygotowanie dokumentów aplikacyjnych


Decyzja o przyjęciu oferty
Jak dokonać oceny oferty pracy?
Jak zaakceptować ofertę pracy?
Czy warto zaakceptować kontrofertę?


Zwolnienie z pracy
Useful links for candidates
Are you a candidate on the job hunt, or do you need tips on how to impress at your interview or write a standout CV? Explore the links below.